header

برآورد هزینه تولید فیلم

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1402/12/23 10:00:00
  • نویسنده: ریحانه رسولی
  • بازدید: 38
  • دیدگاه: 0

برآورد هزینه تولید فیلم


در تولید یک فیلم موفق، عوامل بسیار زیادی دخیل هستند. از جمله تهیه‌کننده که اغلب نیروی اصلی در بودجه‌بندی فیلم است. او از نزدیک با کارگردان، فیلمنامه‌نویس و سایر عوامل همکاری می‌کند تا برآورد درستی از بودجه‌ موردنیاز تولید فیلم داشته باشد.

از ابتدای شروع یک پروژه، تهیه‌کننده کارگردان در طی صحبت‌هایی که انجام داده‌اند برآورد‌ی از هزینه‌های تولید فیلم خواهند داشت که در آخر، بودجه در نظر گرفته شده را در اختیار مدیر تولید می‌گذارند؛ پس از آن مدیریت بودجه بر عهده او خواهد بود. مدیر تولید، از زمان قبول یک پروژه و دریافت بودجه تعیین شده، با چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو می‌شود که باید قدرت کنترل آن‌ها را داشته باشد. با برنامه‌ریزی درست و دقیق، مدیر تولید می‌تواند چالش‌های پیشرو در تولید فیلم را کنترل کند. در برآورد هزینه برای تولید فیلم، موارد زیادی دخیل هستند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: مدت زمانی که فیلم‌برداری پروژه به طول می‌انجامد، مکان‌های فیلم‌برداری، تعداد بازیگران که در پروژه فعالیت می‌کنند، تجهیزات موردنیاز، گروه فنی، گروه جلوه‌های ویژه، طراحی صدا و موسیقی، هزینه‌های تبلیغات و... . برآورد هزینه تولید فیلم ، یکی از چالش‌هایی است که در این مقاله، قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. همچنین در ادامه به چگونگی برآورد بودجه در تولید فیلم‌های سینمایی خواهیم پرداخت.

روند کلی برای بودجه‌‌ بندی هزینه تولید فیلم

روند کلی برای بودجه‌بندی تولید فیلم به‌صورت کلی شامل سه مرحله پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید است که در ادامه هر بخش را به طور کامل توضیح می‌دهیم:

پیش‌تولید: بودجه‌بندی پیش‌تولید، شامل برآورد هزینه تولید فیلم است. در طول این مرحله، تصمیماتی در مورد انتخاب بازیگران، مکان‌های فیلم‌برداری و چشم‌انداز کلی پروژه گرفته می‌شود.

استوری بورد، یکی دیگر از جنبه‌های مهم بودجه‌بندی قبل از تولید فیلم است. استوری بورد، پلی بین فیلمنامه‌ای که نوشته شده و جهان تصویری آن است. این فرایند شامل ایجاد یک نمایش بصری از هر نما در فیلم است که به کارگردان و گروه سازنده، این امکان را می‌دهد تا سکانس‌ها را برنامه‌ریزی کنند و به آماده‌سازی منابع موردنیاز هر صحنه بپردازند.

تولید: مرحله تولید، شامل مواردی است که در صحنه فیلم‌برداری اتفاق می‌افتد. این مرحله شامل اجاره تجهیزات تولید، حقوق بازیگران، دستمزد خدمه، حمل‌ونقل و هزینه‌های دیگر است.

همان‌طور که اشاره شد، یکی از هزینه‌های قابل‌توجه در مرحله تولید فیلم، اجاره تجهیزات تولید است. اجاره تجهیزات مهم برای ساخت فیلم که شامل دوربین‌ها، تجهیزات نورپردازی، دستگاه‌های ضبط صدا و سایر ابزارهای فنی لازم برای ضبط باکیفیت بالا است. هزینه اجاره تجهیزات، وابسته به مدت‌زمان فیلم‌برداری، نوع تجهیزات موردنیاز و هر گونه لوازم اضافی، یا تجهیزات تخصصی موردنیاز می‌تواند متفاوت باشد. معمولاً مرحله تولید فیلم بیشترین هزینه را متحمل می‌شود.

پس‌تولید: بعد از اتمام مرحله تولید، نوبت به تبلیغ برای فیلم می‌رسد. وجود بازیگران به نام، ممکن است برای برخی از مخاطبان، دلیلی برای تماشای فیلم باشد. اما باید در نظر داشت که تمام تبلیغات فیلم، بر پایه بازیگر نباشد. بیلبورد‌های تبلیغاتی در سراسر کشور، تبلیغات در تلویزیون و انتشار تیزر در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند باعث دیده‌شدن اثر تولید شده باشند. برای این بخش نیز باید بودجه مناسبی در نظر گرفته شود.

بودجه بخش‌ های مختلف تولید فیلم

بودجه‌بندی دقیق و مدیریت مناسب منابع در هر یک از بخش‌های مختلف تولید فیلم تأثیر مستقیمی بر کیفیت و موفقیت یک فیلم دارد، در ادامه به برخی از این موارد خواهیم پرداخت:

بودجه تولید فیلم: این مورد شامل هزینه‌های تولید، بازاریابی و توزیع هست. بودجه معمولاً بر اساس مدت‌زمان و محتوای فیلم تعیین می‌شود.

استخدام عوامل و کارکنان: هزینه استخدام بازیگران، کارگردان، مدیر تولید، تدوینگر، طراحان صدا و سایر بخش‌ها، تأثیر بسزایی در هزینه تولید فیلم دارد.

بودجه عملیاتی: بودجه عملیاتی، شامل مکان‌های فیلم‌برداری، حمل‌ونقل، امور اداری و... است.

بودجه فنی پروژه: بودجه فنی پروژه به‌منظور تأمین تجهیزات فنی موردنیاز برای فیلم‌برداری، نورپردازی و... در تولید فیلم به کار می‌رود.

تولید محتوا: هزینه نوشتن فیلمنامه، تهیه برنامه، تدوین و سایر کارهای مربوط به تولید محتوا می‌تواند حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از بودجه را تشکیل دهد.

بودجه‌ای برای خطرات احتمالی در پروژه: احتمالات خطر برای بازیگران و عوامل پشت‌صحنه، خسارات هنگام فیلم‌برداری و...است.

بازاریابی و توزیع فیلم: هزینه توزیع و تبلیغات نیز باید در بودجه فیلم در نظر گرفته شود. بهتر است توجه داشت که هزینه تولید هر فیلم می‌تواند متفاوت باشد و بسیاری از عوامل داخلی و خارجی می‌تواند بر هزینه کل پروژه تأثیر بگذارد.

سخن پایانی

در آخر می‌توان گفت برآورد هزینه تولید فیلم، خلاصه‌ای از تمام هزینه‌های تهیه و توزیع پروژه شما، از پیش‌تولید تا پس از تولید است. این برآورد به شما کمک می‌کند تا منابع خود را تخصیص دهید. همچنین کمک می‌کند تا جریان نقدی خود را مدیریت کنید و از هزینه‌های اضافه و غیرضروری جلوگیری کنید. فرایند برآورد هزینه برای موفقیت یک پروژه بسیار ضروری است که در این قسمت از مجله فرواک ما به این موضوع پرداختیم که اگر درست انجام نشود گاهی به شکست پروژه منجر می‌شود.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024