header

عوامل مؤثر بر هزینه طراحی صحنه

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/01/20 10:00:55
  • نویسنده: بهگل شهیدی
  • بازدید: 26
  • دیدگاه: 0

عوامل مؤثر بر هزینه طراحی صحنه


طراحی صحنه در تئاتر و سینما امری ضروری است. بدون طراحی صحنه درست، نمی‌توان که پیام متن را منتقل کرده و با مخاطب ارتباط برقرار کرد. بااین‌حال، در این هنر، مثل هر بخش دیگری از سینما و تئاتر، محدودیت‌هایی برای خلاقیت افراد مشغول در این حوزه وجود دارد. یکی از عواملی که موجب این محدودیت‌ها شده است، هزینه طراحی صحنه است. در خیلی از اوقات، به دلیل هزینه‌هایی که ممکن است اجرای یک دکور با خود به همراه داشته باشد، طراح، طرح اولیه خود را تغییر دهد. ما در این مقاله قصد داریم تا به تعدادی از عوامل مؤثر بر هزینه طراحی صحنه در سینما و تئاتر بپردازیم.

عوامل تعیین کننده هزینه طراحی صحنه در تئاتر

به‌صورت معمول، می‌توان ادعا کرد که عوامل تعیین‌کننده در هزینه طراحی صحنه تئاتر، پایین‌تر از سینما است. این موضوع به این دلیل است که فضای صحنه و جزئیات صحنه تئاتر، محدود‌تر از سینماست. در مقالة تفاوت‌های طراحی صحنه تئاتر و سینمای مجلة فرواک بیشتر به این موضوع پرداخته شده که شما برای مطالعه آن می‌توانید به مجله فرواک مراجعه نمایید.

بااین‌وجود، این به این معنی نیست که طراحی صحنه در تئاتر با خود هزینه‌ای به همراه ندارد. خیلی از نمایش‌های پر زرق‌وبرق تئاتر نیز هستند که با هزینه‌ای بسیار بالا ساخته می‌شوند. برای مثال، ساخت یک عروسک 20 فوتی گوریل برای صحنه "کینگ‌کونگ" برای سازندگان این تئاتر موزیکال چندان ارزان نبوده است. هزینه کل ساخت این نمایش حدود 35 میلیون دلار تخمین زده شده است که بخش زیادی از آن مربوط به ساخت دکور و صحنه نمایش بوده است.

این گوریل غول‌پیکر در واقع عروسک خیمه‌شب‌بازی بزرگی است که حرکاتش توسط افرادی که در عکس بالا نیز قابل‌مشاهده هستند کنترل می‌شود. در این نمایش باید این عروسک، به‌ویژه در مواجهه و ارتباطش با شخصیت اصلی زن قابل‌باور باشد. به‌علاوه، باتوجه‌به متن و قصه نمایش، حجم و اندازه او هم می‌بایست در حدی باشد که بتوان او را کینگ‌کونگ نامید. در کنار اندازه بزرگ عروسک، باید امنیت افراد نیز در نظر گرفته شود. گروه طراحی صحنه باید تمام این‌ها را در نظر گرفته و این گوریل را به گونه طراحی کند که قابل‌کنترل و باورپذیر باشد.

البته باید در نظر گرفت که دست طراحان صحنه در تئاتری که تصویرش را مشاهده می‌کنید باز بوده است. این اثر، یکی از تولیدات گران‌قیمت برادوی و به لحاظ بودجه، تأمین بوده است.

پس می‌توان گفت، مواد و متریالی که برای ساخت عناصر صحنه به کار می‌روند، اندازه دکور ساخته شده، کاربرد آن و بودجه در نظر گرفته شده برای کل پروژه، از عوامل مؤثر بر هزینه طراحی صحنه در تئاتر به شمار می‌روند.

عوامل تعیین کننده هزینه طراحی صحنه در سینما

در واقع، عوامل تعیین‌کننده بر هزینه طراحی صحنه در سینما در هر اثر سینمایی، متفاوت است. می‌توان ادعا کرد که به‌طورکلی، دلایلی که برای هزینه طراحی صحنه در تئاتر ذکر کردیم، برای سینما نیز صادق است. بااین‌حال، عوامل دیگری نیز وجود دارند که مخصوص به محیط و طبیعت سینما هستند. در سینما بر اساس ژانر، فیلمنامه، خواسته کارگردان، جلوه‌های بصری و تجهیزات به‌کاررفته، هزینه طراحی صحنه سینما متفاوت خواهد بود.

همچنین این امکان وجود دارد که به دلیل اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی، وسایل و اجسام داخل صحنه در روند فیلم‌برداری آسیب ببینند و مجری صحنه دوباره مجبور به تهیه و آماده‌سازی آن‌ها بشود. حوادثی که ممکن است سر صحنه فیلم رخ بدهد، می‌تواند هزینه طراحی صحنه را افزایش دهد؛ مانند فیلم‌های جنگی که انفجار نادرست ممکن است به دیگر ابزار و وسایل داخل صحنه آسیب برساند.

بنابراین، استفاده بیشتر و اساسی‌تر از انواع جلوه‌های ویژه در طراحی صحنه سینما، مهم‌ترین تفاوت در عوامل تأثیرگذار بر هزینه‌ طراحی صحنه هستند.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی داشتیم تا به تعدادی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر هزینه طراحی صحنه بپردازیم. در آخر می‌توان نتیجه گرفت که طراحی و اجرای هر گونه طراحی صحنه در تئاتر و سینما، کاری پر چالش و هزینه‌بر است. نوع اثر و متن آن در این موضوع بسیار بااهمیت به‌حساب می‌آید. بودجه تولید باید با متن تناسب داشته باشد و تنها در این صورت است که طراحی صحنه آن نیز به‌خوبی انجام می‌گیرد. مخاطب گرامی، اگر شما به این حوزه و مطالعه بیشتر در مورد آن علاقه‌مندید، می‌توانید با مراجعه به دیگر مقالات مجله فرواک، اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کنید.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024