همانطور که پیشتر در مجله فرواک اشاره شده، در تئاتر، یکی از عواملی که باعث درک بهتر و ایجاد احساسات مختلف در مخاطب میشود طراحی صحنه است. این هنر جذاب، پیش نیازهای فراوانی دارد که میتوان به آشنایی با هنرهای تجسمی، شناخت و ترکیب رنگها، آشنایی با طراحی و نقاشی و... اشاره کرد.
علاقمندان به هنر طراحی صحنه تئاتر میتوانند از طریق ورود به رشته هنرستانی نمایش و همچنین تحصیل در رشته دانشگاهی طراحی صحنه به این عرصه وارد شوند. علاوه بر تحصیلات آکادمیک، مطالعه و کسب تجربه در این زمینه نیز موجب شکوفایی میشود. در این راستا، منابع معتبر و کتابهای فراوانی توسط نویسندگان این حوزه، نوشته شدهاند. در ادامه قصد داریم به معرفی کتابهای طراحی صحنه تئاتر بپردازیم.
کتاب پرورش شخصیت در تئاتر اثر هادی صباغ زاده یک منبع ارزشمند و ضروری برای نویسندگان و هنرمندان تئاتر است و به بررسی و تحلیل عمیق شخصیتهای نمایشی میپردازد. این کتاب با نگاهی دقیق به شخصیتها به عنوان عنصر محوری در نمایشنامهها، به مخاطبان خود میآموزد که چگونه با خلق شخصیتهای قوی و جذاب، نمایشنامههای موفقتری بنویسند. صباغ زاده با تحلیل نمایشنامههای مطرح جهان و بررسی نمونههای بارز، تلاش میکند تا نگرش نویسندگان جوان را نسبت به اهمیت شخصیتپردازی در تئاتر تغییر دهد و آنها را به ایجاد شخصیتهای زنده و پویا تشویق کند . او در این کتاب تلاش کرده است تا با ارائه نکات کاربردی و حذف مباحث پیچیده فلسفی، به مخاطبان خود در نوشتن نمایشنامههای قوی و تاثیرگذار کمک کند.
کتاب پرورش شخصیت در تئاتر با زبانی ساده و روان به بررسی چگونگی شکلگیری و پرورش شخصیتهای نمایشی میپردازد. صباغ زاده با تاکید بر نقش حیاتی شخصیت در تئاتر، بیان میکند که این عنصر اساسی میتواند به تنهایی در تئاتر تعیینکننده باشد. او با تحلیل نمایشنامههای کلاسیک و نمونههای مطرح از جمله آثار ایبسن، نشان میدهد که چگونه شخصیتها با توجه به موقعیتها و حوادث مختلف، شکل میگیرند و تحول مییابند.
نام کتاب پرورش شخصیت در تئاتر
نویسنده هادی صباغ زاده
ناشر چاپی انتشارات نظری
سال انتشار ۱۴۰۰
فرمت کتاب EPUB
تعداد صفحات 286
کتاب پرورش شخصیت در تئاتر بهطور ویژه برای دانشجویان ادبیات نمایشی، نویسندگان جوان، و هنرمندانی که در حوزه تئاتر و نمایش فعالیت دارند، مناسب است. این کتاب به افرادی که میخواهند درک عمیقتری از شخصیتپردازی در تئاتر پیدا کنند و بهطور موثر از این اصول در آثار خود بهره ببرند، کمک میکند. همچنین برای کسانی که به دنبال ارتقای مهارتهای نویسندگی و خلق شخصیتهای زنده و پویا در نمایشنامهها هستند، این کتاب میتواند منبعی ارزشمند و کاربردی باشد.
کتاب پرورش شخصیت در تئاتر اثر هادی صباغ زاده یک منبع ارزشمند و ضروری برای نویسندگان و هنرمندان تئاتر است و به بررسی و تحلیل عمیق شخصیتهای نمایشی میپردازد. این کتاب با نگاهی دقیق به شخصیتها به عنوان عنصر محوری در نمایشنامهها، به مخاطبان خود میآموزد که چگونه با خلق شخصیتهای قوی و جذاب، نمایشنامههای موفقتری بنویسند. صباغ زاده با تحلیل نمایشنامههای مطرح جهان و بررسی نمونههای بارز، تلاش میکند تا نگرش نویسندگان جوان را نسبت به اهمیت شخصیتپردازی در تئاتر تغییر دهد و آنها را به ایجاد شخصیتهای زنده و پویا تشویق کند . او در این کتاب تلاش کرده است تا با ارائه نکات کاربردی و حذف مباحث پیچیده فلسفی، به مخاطبان خود در نوشتن نمایشنامههای قوی و تاثیرگذار کمک کند.
کتاب پرورش شخصیت در تئاتر با زبانی ساده و روان به بررسی چگونگی شکلگیری و پرورش شخصیتهای نمایشی میپردازد. صباغ زاده با تاکید بر نقش حیاتی شخصیت در تئاتر، بیان میکند که این عنصر اساسی میتواند به تنهایی در تئاتر تعیینکننده باشد. او با تحلیل نمایشنامههای کلاسیک و نمونههای مطرح از جمله آثار ایبسن، نشان میدهد که چگونه شخصیتها با توجه به موقعیتها و حوادث مختلف، شکل میگیرند و تحول مییابند.
کتاب پرورش شخصیت در تئاتر بهطور ویژه برای دانشجویان ادبیات نمایشی، نویسندگان جوان، و هنرمندانی که در حوزه تئاتر و نمایش فعالیت دارند، مناسب است. این کتاب به افرادی که میخواهند درک عمیقتری از شخصیتپردازی در تئاتر پیدا کنند و بهطور موثر از این اصول در آثار خود بهره ببرند، کمک میکند. همچنین برای کسانی که به دنبال ارتقای مهارتهای نویسندگی و خلق شخصیتهای زنده و پویا در نمایشنامهها هستند، این کتاب میتواند منبعی ارزشمند و کاربردی باشد.
آماده سازی هنرپیشه، شخصیت سازی و نقش آفرینی سه گانه ای از استانیسلاوسکی درباره ی بازیگری هستند. در ادامه به معرفی هر جلد میپردازیم:
جلد اول، آماده سازی هنرپیشه، مبانی بازیگری و آمادگی درونیای که یک بازیگر باید داشته باشد تا بتواند به خوبی ایفای نقش کند، بررسی می شود. مباحث این جلد شامل: تجسم، تمرکز، تخیل، درک موقعیت، و کنترل است.
جلد دوم، شخصیت سازی، در مبانی تکنیک های بیرونی بازیگری بیان میشود. مباحث این جلد شامل: استفاده از بدن، حرکت، واژه سازی، آواز، بیان و کنترل است.
جلد سوم، نقش آفرینی، مقدماتی که قبل از اجرای واقعی لازم است را با بحث های گسترده ای درباره اتللوی شکسپیر و بازرس گوگول و شخصیت امان از عقل توصیف می کند. جلد سوم، پیشرفت یک شخصیت را از دید سه نمایش کاملا متضاد بررسی می کند.. با استناد به دو کتاب اول، استانیسلاوسکی نشان می دهد که چگونه یک شخصیت کاملا تحقق یافته در سه مرحله متولد می شود: «مطالعه آن؛ ایجاد زندگی برای نقش؛ قرار دادن آن به شکل فیزیکی.»
سه جلدی استانیسلاوسکی کتابی بسیار روان و مناسب است و فارغ از تکنیکهای علمی و خشک، براساس اتفاقات، به شکل داستانی، نوشته شده است. داستان این کتاب قصهی جوانی است که میخواهد هنرپیشه شود اما از بازیگری چیزی نمیداند. شخصیت داستان در کلاس بازیگری نزد استاد، استانیسلاوسکی، نویسنده کتاب، مهارت بازیگری را میآموزد. در واقع میتوان گفت این مجموعه، سفر حرفهای شدن بازیگری است که میخواهد حرفهی بازیگری را شروع کند.
این سه جلد کتاب باید در قفسه ی هر بازیگری وجود داشته باشد. استانیسلاوسکی با ردیابی روند بازیگر از اولین خواندن تا تولید ، نحوه برخورد نزدیک با نقش ها را از داخل و خارج به طور همزمان بررسی می کند. او نشان می دهد که چگونه داستان را از نظر بازیگر بازگو کنیم ، چگونه زندگی درونی ایجاد کنیم که به گفته های نویسنده مضمون می بخشد و چگونه می توان تجربیات خود را جستجو کرد تا با موقعیت شخصیت ارتباط برقرار کند. سرانجام ، او از بیان فیزیکی شخصیت در حرکات ، صداها ، لحن و گفتار صحبت می کند.
تمرینات ساده استانیسلاوسکی تخیل را تحریک می کند و به خوانندگان کمک می کند تا نه تنها برداشت خود را از واقعیت کشف کنند بلکه نحوه تولید آن را نیز بشناسند. نقش آفرینی جمع بندی استانیسلاوسکی در مورد هنر بازیگری است.
سهگانهی استانیسلاوسکی برای همهی علاقهمندان به بازیگری، از مبتدی تا حرفهای، مناسب است. این کتابها به بازیگران مبتدی کمک میکند تا اصول اولیه بازیگری را بیاموزند و به طور جامع با فرآیند خلق شخصیت آشنا شوند، در حالی که بازیگران حرفهای میتوانند تکنیکهای خود را عمیقتر و دقیقتر کنند. همچنین برای کارگردانها، دانشجویان تئاتر و سینما، و حتی علاقهمندان به هنر و ادبیات، این مجموعه یک منبع ارزشمند است که روند آمادهسازی، شخصیتسازی و نقشآفرینی را به شکل داستانی و کاربردی ارائه میدهد.
نویسنده: سارا فرخنده طینت فرد
نظرات کاربران