header

عوامل تولید در تئاتر

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/01/18 10:00:00
  • نویسنده: نرگس قاسمی
  • بازدید: 52
  • دیدگاه: 0

عوامل تولید در تئاتر


عوامل تولید تئاتر، قسمتی حیاتی از ساخت هر اثر نمایشی به شمار می‌روند. این گروه کسانی هستند که توسط تهیه‌کننده به کار گرفته شده‌اند تا مراحل تولید و تهیه یک تئاتر را به‌خوبی پیش ببرند. مثل خیلی دیگر از بخش‌های این هنر، انجام کار تهیه و تولید نیز فعالیتی است که تنها در قالب یک تیم ممکن است. افراد برای کار در بین عوامل تولید تئاتر، باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند تا بتوانند در حرفه خود موفق بشوند؛ توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت، توانایی حل مسئله، مهارت‌های روابط‌عمومی، مهارت کارگروهی از جمله این ویژگی‌ها به شمار می‌روند. در ادامه، به معرفی مهم‌ترین نقش‌های موجود در این گروه می‌پردازیم.

معرفی تعدادی از عوامل تولید تئاتر و بررسی نقش آن‌ها

در ادامه این مقاله تعدادی از مهم‌ترین عوامل تئاتر را معرفی خواهیم کرد و به طور خلاصه نقش آن‌ها را در فرایند تولید تئاتر بررسی می‌کنیم.

تهیه‌کننده

یک تهیه‌کننده تئاتر کسی است که مسئول به اجرا در آوردن هر نمایش است. آن‌ها رهبران ساخت یک اثر نمایشی به شمار می‌روند. تهیه‌کننده، در کنار کارگردان و نویسنده، باید مطمئن شود که تصویر کلی اثر و مفهوم آن در تمامی مراحل تولید تئاتر به‌درستی ارائه شود. در کنار آن، یافتن منابع موردنیاز برای ساخت یک اثر در لیست وظایف او قرار دارد. پس می‌توان گفت، مشخص‌کردن مسیر یک پروژه، تأمین سرمایه برای اثر، منعقدکردن قراردادها و مدیریت‌کردن گروه‌های مختلف عوامل و همچنین اطمینان حاصل‌کردن از موفقیت مالی پروژه از جمله فعالیت‌هایی هستند که یک تهیه‌کننده تئاتر به انجام آن‌ها می‌پردازد.

مدیر تولید

درحالی‌که یک تهیه‌کننده فیلم بر کل پروژه نظارت می‌کند و مسئول تأمین بودجه، استخدام عوامل تئاتر و بازاریابی اثر است، یک مدیر تولید، مسئول مدیریت اجرایی تدارکات تولید، از جمله بودجه، زمان‌بندی، و اطمینان از اجرای همه چیز است. او با دیگر عوامل تولید تئاتر، خدمه فنی و طراحان کار می‌کند؛ این کار برای این است که اطمینان پیدا کند که مراحل فنی یک نمایش به طور ایمن، به‌موقع و زیر بودجه تعیین شده به پایان می‌رسند. این نکته نیز قابل‌توجه است که در یک‌زمان مشخص، مدیران تولید ممکن است بر روی چند نمایش مختلف کار کنند.

مدیر تولید در خیلی از موارد با مدیر صحنه اشتباه گرفته می‌شود. بااین‌حال، خوب است بدانید که با وجود تمام شباهت‌ها، بین کار این دو نفر تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. یک مدیر صحنه در هر روزی از تمرین یا اجرا، با بخش‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و مطمئن می‌شود که همه چیز به‌خوبی پیش می‌رود. از طرفی دیگر، یک مدیر تولید نیز با دیگر عوامل تولید تئاتر نیز ارتباط برقرار می‌کند؛ به‌منظور این که مطمئن شود تصمیم‌های گرفته شده از میزان بودجه بالاتر نرفته و همه چیز طبق روال برنامه‌ریزی شده کار می‌کند.

به‌صورت کلی، کار مدیر تولید بیشتر در حوزه مالی و تجاری است و او معمولاً هیچ اختیاری برای دخالت در تصمیم‌های هنری اثر ندارد.

دستیاران

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، یک مدیر تولید یا تهیه‌کننده ممکن است که به‌صورت هم‌زمان در چند پروژه مختلف کار کنند؛ به همین علت شاید نتوانند که همیشه در همه آن تئاترها حضور داشته باشند. نقش دستیاران در بین عوامل تولید تئاتر به همین منظور است. آن‌ها زیر نظر تهیه‌کننده و کارگردان به اجرایی‌کردن برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌پردازند.

برنامه‌ریز

برنامه‌ریز در میان عوامل تولید تئاتر کسی است که مسئول برنامه‌ریزی مراحل تمرین‌ها و اجرا است. بودجه‌ای که تهیه‌کننده برای پروژه تأمین کرده است با مشورت برنامه‌ریز، مدیریت می‌شود. او همچنین باید مطمئن شود که امکانات مناسب برای اجرای برنامه‌ها وجود دارد. درعین‌حال، می‌توان گفت که او به‌عنوان رابط میان دیگر عوامل تولید تئاتر عمل می‌کند.

مجری طرح

مجری طرح، مسئول انجام هماهنگی‌ها بر حسب برنامه‌ریزی‌های ایجاد‌شده است. مجری طرح، در ارتباط نزدیک با کارگردان، تهیه‌کننده و سایر عوامل تولید تئاتر، کار می‌کند. در تولیدات کوچک‌تر که منابع مالی نیز کمتر در دسترس هستند، مجری طرح به‌جای مدیر تولید نیز فعالیت می‌کند.

به‌صورت کلی، وظایف یک مجری طرح در تئاتر عبارت‌اند از: برنامه‌ریزی و هماهنگی مراحل تولید تئاتر، نظارت بر اجرای درست برنامه‌ریزی‌ها، آمادگی برای حل مشکلات و موانع احتمالی و همین‌طور برقراری ارتباط با دیگر عوامل تولید.

سخن آخر

همان‌طور که خواندید، عوامل تولید تئاتر، متشکل از افراد مختلفی است. این گروه بنا به بودجه و منابع، ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. بااین‌حال، هر تعدادی هم که باشند، همه نقش‌ها در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند تا پیشبرد تئاتر به‌خوبی برنامه‌ریزی و اجرا شود. برای کسب اطلاعات بیشتر دررابطه‌با هر یک از نقش‌های ذکر شده، شما می‌توانید به دسته‌بندی تهیه و تولید تئاتر در مجله فرواک مراجعه نمایید.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024