header

معرفی منابع و کتاب‌های گریم تئاتر

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/02/26 07:23:42
  • نویسنده: نرگس قاسمی
  • بازدید: 19
  • دیدگاه: 0

معرفی منابع و کتاب‌های گریم تئاتر


گریم تئاتر، عرصه‌ای است که به شناخت و مطالعه دقیق و عمیقی احتیاج دارد. برای آن‌که به میزان مناسبی از دانش تئوری برای شروع کار برسید، احتیاج دارید تا منابع مختلفی را پیدا کرده و مواردی که مورد نیازتان هست را مطالعه کنید. البته لازم به ذکر است که این قضیه تنها منوط به ابتدای کار نمی‌شود؛ یک طراح یا مجری گریم، هر چقدر هم کارکشته و حرفه‌ای باشد، باید باز هم به مطالعه و تحقیق بپردازد و اطلاعاتش را به روز نگه دارد. معرفی منابع و کتاب‌های گریم تئاتر به صورت جامع، چندان ممکن نیست؛ به همین دلیل، در این مقاله، ما تعدادی از منابع را که در سطح‌های مختلف از عرصه گریم تئاتر، برای علاقمندان کاربردی است؛ به شما معرفی خواهیم کرد.

کتاب "گریم برای تئاتر" برای گریم تئاتر

این کتاب نوشته مهین میهن است که انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی آن را منتشر کرده است. اهمیت کتاب گریم برای تئاتر از این جهت است که این کتاب، جزء اولین منابع نوشته شده به زبان فارسی برای هنر گریم تئاتر است. گریم تئاتر عرصه‌ای است که متأسفانه در کشور ما به آن به اندازه کافی بها داده نمی‌شود. به همین علت، خانم مهین میهن این کتاب را به هدف نشان دادن اهمیت این رشته پرچالش در تئاتر و همین‌طور آموزش گریم به صورت کاربردی و قدم به قدم برای دوستداران آن نوشته‌است. نویسنده این کتاب، خود سال‌ها تجربه آکادمیک در این رشته را دارد. کتابی که امروزه در بازار کتاب‌های هنری موجود است، نتیجه تحصیل و تدریس چندین و چند ساله در ایران و خارج از ایران است. همه این‌ها در کنار هم باعث شده تا این اثر از ارزش بسیاری، به خصوص در ابتدای کار علاقمندان گریم تئاتر برخوردار باشد.
از جمله سرفصل‌هایی که خانم میهن در این کتاب به آن‌ها پرداخته می‌توان از تحول گریم در نمایش، تکنیک‌های خاص گریم همچون آناتومی، چهره، شخصیت‌سازی، قالب‌گیری، تکه‌سازی، گریم پیری، گریم عروسکی، پاک کردن گریم و نور صحنه نام برد.

دوره تخصصی گریم

کاربردی‌ترین "دوره تخصصی گریم" توسط مجموعه فرواک هنر برگزار خواهد شد. این دوره در دو سطح مقدماتی و پیشرفته با حضور استاد زهره صمدی یکی از معتبرترین افراد حاضر در این عرصه، برگزار می‌شود که تاکنون در بیش از سی پروژه‌ی حرفه‌ای حضور داشته است. دانشجویان گرامی پس از قبولی در آزمون پایانی، مدرک کتبی معتبر اخذ خواهند کرد که با اخذ این گواهی از مجموعه فرواک هنر، شانس حضور در پروژه‌های اختصاصی این مجموعه و همچنین پروژه‌های مختلف سینمایی را خواهند داشت

brose

کتاب "مبانی گریم" برای گریم تئاتر

عده ای شاید اهمیت خوانش کتاب برای گریم تئاتر را ندانند در این کتاب که نوشته ریچارد کرسن و جیکز گلاوان است و انتشارات شباهنگ آن را منتشر کرده است؛ به خوبی اهمیت این موضوع را در میابیم. این کتاب یکی از کتاب‌هایی است که برای آموزش گریم تئاتر، به خصوص برای مبتدیان، بسیار مناسب است، کتاب مبانی گریم، نوشته ریچارد کرسن و جیمز گلاوان، با ترجمه پروین لطفی نژاد است. این کتاب از منابع مناسب برای دانشجویان و علاقه‌مندان رشته گریم تئاتر است. کتاب مذکور به عنوان مهم‌ترین کتاب درسی برای آموزش صفر تا صد تکنیک‌ها و مبانی گریم تئاتر و سینما به شمار می‌آید. در این منبع، آموزش کامل آناتومی صورت، ویژگی رنگ‌ها، انواع رنگدانه‌های صورت، نحوه انتخاب رنگ در انواع گریم، تأثیر نور بر گریم، طراحی گریم ، انواع لوازم و مسائل مورد استفاده در گریم، انواع مختلف گریم، قالب‌گیری و... بررسی شده است. علاوه بر آن، بخش‌هایی تصویری در کتاب وجود دارند تا هنر‌آموزان بتوانند با استفاده از آن‌ها با مدل مو و آرایش‌های معمول در دهه‌های مختلف آشنا شوند.
این موضوع شایان توجه است که دو منبعی که در بالا آن‌ها را بررسی کرده‌ایم، پایه‌ترین منابع برای شروع یادگیری هنر گریم تئاتر به حساب می‌آیند. علاوه بر این دو کتاب، کتاب‌های بیشتری نیز وجود دارند که در ادامه راه به کمک علاقمندان این عرصه خواهند آمد. سه نمونه از این کتاب‌ها، در زیر برای شما عزیزان قرار گرفته شده‌اند. این سه نمونه نیز منابع بسیار معتبر و مفیدی هستند که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود

کتاب "چهره پردازی" برای گریم تئاتر

این کتاب نوشته یولیوس هلمیش است که پریسا عباس‌زاده برازنده آن را ترجمه کرده است.

کتاب "اصول و مبانی گریم در سینما و تئاتر" برای گریم تئاتر

این کتاب به قلم پریسا ذاکری است که انتشارات قلم شاملو آن را منتشر کرده است.

کتاب "گریم در صحنه" برای گریم تئاتر

این کتاب نوشته هرمن بوخمان است که واحد تحقیقات حوزه هنری آن را ترجمه کرده ست.

سخن آخر

در این مقاله، ما به معرفی منابع و کتاب‌های گریم تئاتر، به صورت خلاصه و کاربردی پرداختیم. با این حال، اگرچه امیدواریم که مطالعه این کتاب‌ها شما را در مسیر یادگیری این رشته هنری یاری کنند، اما باید بدانید که دانش تئوری به تنهایی کافی نیست؛ گریم، شبیه به خیلی از عرصه‌های دیگر در هنر و صنعت، کاری است که به تجربه و یادگیری عملی نیازمند است. این کتاب‌ها تنها دانش ضروری و اولیه را به شما ارائه می‌دهند یا در طول کار با اطلاعات بیشتر، راهنمای مسیرتان خواهند بود. اگر با توجه به این موضوع به مطالعه پرداخته و کسب تجربه را فراموش نکنید، آن‌گاه است که می‌توانید قدم اول برای گریمور شدن را بردارید. برای نگاهی تخصصی‌تر و کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه و نحوه یادگیری آن، شما می‌توانید به دیگر بخش‌های مربوط در مجله فرواک مراجعه فرمائید.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024