header

فیلم بی بدن

فیلم بی بدن

بازدید: 23

دیدگاه: 0

فیلم بی بدن


فیلم بی بدن به کارگردانی ((مرتضی علیزاده)) در سال ۱۴۰۲ با ژانر جنایی، اجتماعی و درام ساخته شد. این اثر اولین فیلم بلند اوست که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش ((نگاه نو)) به نمایش درآمد و نامزد دو بخش بهترین کارگردان و بهترین فیلم اول شد. می‌توان گفت فیلم "بی بدن" پرسروصداترین اثر این دوره از جشنواره بود؛ قصه جنجالی، کنارگذاشتن از سودای سیمرغ، اعتراض الناز شاکردوست و اعتراض خانواده غزاله شکور از جمله حاشیه‌های این فیلم بود.

 ((مصطفی احمدی)) که سابقه تهیه فیلم "درخت گردو" و همکاری با ((مهران مدیری)) در ساخت برنامه تلویزیونی "دورهمی" در کارنامه خود دارد، تهیه‌کنندگی فیلم "بی بدن" را برعهده داشت و ((کاظم دانشی)) کارگردان فیلم "علفزار" نیز فیلمنامه آن را نوشته است.

 فیلم سینمایی "بی بدن" از ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ به روی پرده سینماهای منتخب رفت و پس از فروش حدود ۴۷ میلیارد تومانی خود در تاریخ ۲۷ تیر ۱۴۰۳ به‌صورت اختصاصی از "فیلیمو" اکران شد.

خلاصه‌ای از فیلم بی بدن

خلاصه فیلم بی بدن حول محور مادری به نام مینو می‌باشد که در پی اجرای حکم قصاص برای سروش قاتل دخترش ارغوان است؛ اما در این میان با فشارهایی که خانواده قاتل برای بخشش یا تبرئه پسر خود بر آنها وارد می‌کنند روبرو می‌شوند.

 فیلم بی بدن از یک و یا شاید چند پرونده قضایی مهم الهام گرفته است. باتوجه‌به گفته‌ها و خبرهای رسمی فضای فیلم به یک پرونده معروف جنایی دهه ۹۰ اشاره دارد. پرونده قتل غزاله شکور به دست آرمان عبدالعالی که چندین بار تا مرحله اجرای حکم رفت و برگشت. غزاله شکور دختر ۱۹ ساله‌ای بود که روز ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۲ به دست دوستش آرمان عبدالعالی (متولد ۱۹ اسفند ۱۳۷۴) کشته شد و جسدش هرگز پیدا نشد. روند طولانی رسیدگی به پرونده قتل غزاله شکور در نتیجه مفقودی جسد و همین‌طور صدور احکام متعدد اعدام و لغو در آخرین لحظات این پرونده را پیچیده کرد. آرمان عبدالعالی سرانجام در دادگاه مجرم شناخته و بامداد چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ به دار آویخته شد.

تهیه بلیت: خرید بلیت فیلم بی بدن

نقاط قوت و ضعف فیلم بی بدن 

کثیری از مخاطبان فیلم بی بدن این اثر را تحسین کرده‌اند و آن را بهترین فیلم با بهترین مضمون و پرمحتوا مخصوصاً برای جوانان دانسته‌اند. تعریف‌های بسیاری از بازی بازیگران مخصوصاً ((الناز شاکردوست))، ((نوید پورفرج)) و همچنین ((پژمان جمشیدی)) که بر خلاف دیگر نقش‌های خود در فیلم‌های مختلف کمدی، نقش جدی شخصیت پدر سروش را به بهترین حالت ایفا کرد، صورت‌گرفته است البته در این میان بازی ((گلاره عباسی)) نیز از دیدها پنهان نمانده است که به‌خوبی حس مادری را برای گرفتن رضایت و عاجز ماندن در انتهای فیلم را به مخاطب انتقال می‌دهد.

 البته مخاطبانی نیز بودند که از بازی بازیگرانی مانند ((سروش صحت)) انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند بازی ((سروش صحت)) به‌عنوان پدر ارغوان زیادی آرام و خنثی بود و می‌توانست خیلی بهتر احساسات خود را به‌عنوان پدری که دخترش را به قتل رسانده‌اند انتقال دهد. از طرفی کارگردانی و فیلمنامه را نیز ضعیف معرفی کرده‌اند.

عوامل فیلم سینمایی بی بدن

کارگردان: مرتضی علیزاده

تهیه کنندگان: سید مصطفی احمدی

نویسندگان: کاظم دانشی

بازیگران: الناز شاکردوست/ نوید پورفرج/ پژمان جمشیدی/ گلاره عباسی/ سروش صحت/ مینا وحید/ مهراد روحیه/ علیرضا زمانی‌نسب/ پیام احمدی‌نیا  

سایر عوامل
مدیران تولید ابوالفضل غلام حسینی/ پیمان منفرد طراحی و ترکیب صدا علیرضا علویان
مجری طرح کاظم دانشی موسیقی حبیب خزایی‌فر
مدیر فیلمبرداری مهران ممدوح خواننده و آهنگساز محسن چاووشی
مدیر صدابردار امین میرشکاری طراح صحنه امیر زاغری
مدیر صحنه محمدجواد آقایانی طراح لباس امیر ملک‌پور
دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز حامد مختاری طراح چهره‌پردازی مهدی صیاد
جانشین تهیه کننده سید مجتبی احمدی طراح جلوه‌های بصری امیر ولی‌خانی
مدیر تبلیغات میثم میرزایی، آریان امیرخان طراح جلوه‌های میدانی آرش آقابیک
مدیر تدارکات علی اسدی تدوین مهدی سعدی
بازیگردان کاظم دانشی اصلاح رنگ و نور فربد جلالی
منشی صحنه سارا عبدالهی عکاس مریم تخت کشیان
مشاور رسانه‌ای سعید حسینی سرمایه گذار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

سخن آخر

اگر به دیدن فیلم های جنایی که براساس پرونده های واقعی ساخته شده اند علاقه دارید میتوانید فیلم سینمایی بیبدن را تماشا کنید. برای خرید بلیت فیلم بی بدن میتوانید به سایت سینماتیکت سر بزنید.

نویسنده: مبینا قندچی


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024