header

نمایش دموکراسی با طعم همبرگر

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/04/18 20:00:54
  • نویسنده: سارا فرخنده طینت
  • بازدید: 29
  • دیدگاه: 0

نمایش دموکراسی با طعم همبرگر


نمایش "دموکراسی با طعم همبرگر" که بهمن ماه سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر به اجرا درآمده بود، بار دیگر به روی صحنه می‌رود. حامد شفیع خواه، کارگردان، پیش‌تر در گفتگویی اعلام کرده بود که: «"دموکراسی با طعم همبرگر" را ده سال پیش نوشتم و همواره به دنبال مجالی بودم که بتوانم آن را روی صحنه ببرم اما بنا بر دلایلی امکان اجرا نبود.»

او در این درام 75 دقیقه‌ای، با بازی جمعی از دانشجویان منتخب ده سال گذشته‌اش، به تقابل بین سنت و مدرنیته می‌پردازد.

خلاصه‌ای از نمایش دموکراسی با طعم همبرگر  

در خلاصه‌ی این نمایش آمده: خانواده‌ای برای تغییر در شیوه زندگی و گذر از سنت به مدرنیته دچار چالش‌هایی هستند آنها دموکراسی را راه نجاتی برای خود می‌دانند.

این اثر به روایت زندگی خانواده‌ای سنت‌گرا می‌پردازد. پدربزرگ خانواده روندی سنتی و تکراری برای اداره این خانواده دارد و نوه خانواده که نسل جدیدتر است، نسبت به این روند معترض می‌شود. خانواده سال‌ها است که غذایی تکراری می‌خورند و تصمیم‌گیری برای این‌که خانواده چه غذایی بخورد، بر عهده پدربزرگ است. پدربزرگ تصمیم می‌گیرد ریاست را به پسر خود بسپارد و همین آغاز چالش‌های مختلف می‌شود.

دموکراسی با طعم همبرگر از نگاه منتقدین جشنواره تئاتر فجر

علی تدین صدوقی، منتقد، درباره این نمایش گفت: «این نمایش، درون‌مایه‌ای گروتسک دارد، چراکه هم تراژدی و هم کمدی، در آن نهفته است. این نمایش به تفاوت‌های فکری بین اعضای یک خانواده پرداخته و این تفاوت‌ها را بررسی می‌کند. اعضای خانواده حتی درباره آرا و عقاید خود نیز دارای شناخت و آگاهی کافی نیستند و دچار روزمرگی و عادت در رفتارهای خود در خانواده و اجتماع شده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری مهر: «"دموکراسی با طعم همبرگر" در شروع، نوید اجرایی متفاوت را می‌داد اما با پیش‌رفتن نمایش، نه تنها حرفی برای گفتن در متن و اجرا نداشت بلکه با بیان دیالوگ‌های کلیشه‌ای و شعاری قصد داشت پیوندی بین فضای اثر و جامعه امروز ایران برقرار کند. این روند باعث شد بخشی از مخاطبان سالن را ترک کنند و بخشی نیز که در سالن حضور داشتند، در پایان نمایش نسبت به کیفیت اجرا معترض باشند.»

تهیه بلیت: خرید بلیت نمایش "دموکراسی با طعم همبرگر"

تئاتر دموکراسی با طعم همبرگر از دید مخاطبان

آنچه بیش از هرچیز تحسین مخاطبان تئاتر دموکراسی با طعم همبرگر را برانگیخت، تیم جان و دانشجوی بازیگران بود که با اجرای حساب شده و بازی‌های روان توانستند نمایشی درخور را پیش چشم تماشاگر آورند. شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف دموکراسی با طعم همبرگر ریتم کند بود که برای مخاطب خسته‌کننده می‌شد؛ با این حال انتخاب درست موسیقی جای این نقطعه ضعف را تا حدودی پر می‌کرد. در ادامه برخی از نظرات مخاطبان را می‌خوانیم:

«موسیقی نمایش عالی بود و به نظرم کاملا در خدمت نمایش بود.»

«تئاتر فوق العاده‌ای بود بازیگران با وجود دانشجو بودن حرفه ای بازی کردن کارگردانی خیلی خوب بود.»

«استفاده بسیار درست از موسیقی برای روح بخشیدن به کار اولین نکته ای بود که نظرم رو جلب کرد. بازی های خوب و یکدست، طراحی صحنه و لباس و گریم مناسب با فضای نمایش در کنار متنی قابل قبول باعث شد شاهد یه تاتر دوست داشتنی و قابل احترام باشیم.»

«خلاقیت در این نمایش به طور محسوس احساس می‌شد. اینکه تا وارد سالن نمایش شدیم با بازیگرها روبرو شدیم بسیار هیجان انگیز بود. هارمونی رنگ ها و صحنه بسیار چشمگیر بود.»


عوامل نمایش دموکراسی با طعم همبرگر 

عوامل نمایش دموکراسی با طعم همبرگر عبارتند از:

نویسنده و کارگردان:  حامد ‌شفیع ‌خواه

تهیه‌کننده: محمد قدس

بازیگران: حسام ‌زرنوشه / حنانه ‌جعفری ‌نژاد / محسن ‌اسدی / شکیلا ‌احمدزاده / هادی ‌آبیاری / آریانا ‌عباسی / آینوش ‌ضیائی / صادق ‌صبح ‌زاهدی / آرامه ‌سلطانیه / علی ‌روزبه / مروارید اسدی

سایر عوامل:

سایر عوامل
دستیار کارگردان کوروش ‌دستورانی طراح پوستر، تیزر علی زندیه
دستیار دوم کارگردان مهران درخشان زاده گروه صحنه و لباس پیمان سلمانی/ سارا ‌صالحی/ آتنا ‌موسوی/ حسام اقوامی‌
مدیر تولید شاهین ‌امیرپور دوخت لباس زهرا ابدوست
مدیر صحنه امیرشاهان ‌پورحکمت آهنگساز محمود والانژاد
منشی صحنه ستاره یوسف زاده/ مروارید اسدی برنامه ریز ‌امین سجادی
مجری طرح علی ‌اکباتانی هماهنگی فاطیما ‌رحمانی
طراح حرکت حامد ‌شفیع ‌خواه ساخت دکور حمید صفری
طراح صحنه و نور علی ‌ساسانی ‌نژاد روابط عمومی، مشاور رسانه‌ای فیلم خبر
طراح لباس ریحون شکری نقاش دیجیتال ابراهیم یحیی زاد

سخن آخر

در پایان، اگر شما هم می‌خواهید شاهد تقابل سنت و مدرنیته در قالب نمایش باشید، می‌توانید جهت تهیه‌ی بلیت نمایش دموکراسی با طعم همبرگر با کلیک بر روی لینک بالا به سایت تیوال مراجعه کنید و از 14 تیرماه در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد ناظرزاده کرمانی به تماشای این نمایش بنشینید.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024