header

وظایف یک تهیه‌ کننده تئاتر

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/03/13 10:01:30
  • نویسنده: نرگس قاسمی
  • بازدید: 43
  • دیدگاه: 0

وظایف یک تهیه‌ کننده تئاتر


تهیه کنندگان، مسئول هدایت و مدیریت یک پروژه هنری در هر فرمت رسانه‌ای هستند؛ این فرمت رسانه‌ای، شامل تئاتر نیز می‌شود. در تئاتر، مثل انواع دیگر هنرهای نمایشی، تهیه‌کنندگان تئاتر تمام مراحل فرایند تولید را برنامه ریزی کرده و بر انجام آن‌ها نظارت می‌کنند و به استخدام کارکنان و انتخاب عوامل نیز می پردازند.

نهیه کننده تئاتر و سینما باید اطمینان حاصل کند که پروژه طبق برنامه‌ریزی پیش برود و از مقدار بودجه فراتر نرود. او تصمیمات مربوط به پروژه را تأیید نهایی می‌کند. انتخاب یک تهیه‌کننده تئاتر معمولاً بر اساس سابقه و تجربیات او، ارتباطاتش در جامعه تئاتر و منابع مالی‌اش صورت می‌گیرد؛ چراکه نقش او در ارتباط با مؤلفه‌های تجاری یک اثر، به گونه ای است باید بودجه‌ را ایجاد و مدیریت کند و قراردادها و مذاکرات مربوطه را انجام‌ دهد.
در ادامه این مقاله، ما به بررسی تعدادی از مهم ترین وظایف یک تهیه کننده تئاتر می‌پردازیم.

مدیریت مراحل تولید، اصلی ترین وظیفه تهیه کننده تئاتر

مراحل یک تئاتر، از پیش تولید تا بعد از اجرا، تماماً زیر نظر تهیه‌کننده تئاتر، صورت می‌گیرد. تهیه‌کننده تئاتر کسی است که پروژه را به لحاظ‌ مالی و غیر مالی پشتیبانی و اهداف و منابع تجاری آن را مشخص می‌کند. او با اشخاصی که در به اجرا رسیدن تئاتر نقش دارند، در ارتباط است و به همین علت، او باید مطمئن شود هر مرحله از کار به گونه‌‌ای انجام شود که به، به ثمر نشستن اهداف کمک کند.

تعیین کردن بودجه پروژه، وظیفه تهیه کننده تئاتر

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، تهیه‌کننده تئاتر کسی است که مسئول فراهم کردن هر نوع پشتیبانی و به خصوص پشتیبانی مالی است. به همین علت معمولاً او کسی است که بودجه و منابع مالی مورد نیاز برای ساخت یک اثر نمایشی را مشخص می‌کند. او دورنمای تجاری کار را در نظر گرفته و با توجه به آن، بودجه را تعیین می‌نماید.
البته لازم به ذکر است که او برای این کار از کمک کارگردان نیز بهره می‌گیرد؛ ممکن است که کارگردان این نظر را داشته باشد که برای به ثمر رسیدن تئاتر به لحاظ هنری بودجه بیشتری احتیاج است. یک تهیه‌کننده حرفه‌ای قطعاً در تعیین و تأمین منابع مالی، نظرات کارگردان نمایش را در نظر می‌گیرد.

استخدام عوامل توسط تهیه کننده تئاتر

تهیه‌کننده تئاتر، مسئول استخدام و طرف قرارداد تمام عوامل مشغول در ساخت است. اگرچه باید اشاره کرد که در رابطه با این موضوع، نظر کارگردان از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه کارگردان به عنوان مدیر هنری پروژه، ممکن است عوامل و هنرمندان خاصی را برای نمایش در نظر داشته باشد. از طرفی تهیه‌کننده تئاتر هم با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای تئاتر، دورنمای تجاری، بحث‌های تبلیغاتی و... انتخاب‌های خودش را خواهد داشت. به همین علت، نیاز است تا تهیه‌کننده و کارگردان در انتخاب عوامل با یکدیگر به یک نقطه اشتراک برسند. در نهایت، این تهیه‌کننده است که باید این تصمیم را اتخاذ کند.

برنامه‌ریزی برای بازاریابی و تبلیغات توسط تهیه کننده تئاتر

حتماً تا به این‌جای مقاله متوجه شده‌اید که کسی که دورنمایی تجاری برای اثر مجسم می‌کند، تهیه‌کننده آن است. برای اینکه تئاتر بتواند به اهداف تجاری‌اش برسد و به لحاظ مالی سوددهی داشته باشد، ضروری است تا تهیه‌کننده، مخاطبان خود، خواسته‌ها، دغدغه‌ها و نیازهای آن‌ها را بشناسد. به این وسیله، او می‌تواند برای بازاریابی و تبلیغات کار، برنامه‌ریزی کرده و از حصول به اهداف تجاری اطمینان حاصل نماید. به همین دلیل می‌توان گفت که مخاطب‌شناسی برای تهیه‌کننده تئاتر، کمک‌کننده است. برای مطالعه بیشتر در رابطه با این موضوع، شما می‌توانید به دسته‌بندی مخاطب شناسی تئاتر در مجله فرواک مراجعه فرمائید.

برقراری ارتباطات مؤثر، وظیفه مهم تهیه کننده تئاتر

برای به ثمر نشستن تئاتر به صورت تجاری، تنها ارتباط درست و مناسب با مخاطبان کافی نیست؛ تهیه‌کننده تئاتر، همچنین می‌بایست که با سرمایه‌گذاران یا به اصطلاح اسپانسرها نیز روابط خوبی داشته باشد. به همین منظور، یک تهیه‌کننده خوب نیاز دارد تا دایره ارتباطی بزرگی در صنعت نمایش داشته باشد. از جمله کسانی که او باید بشناسد مدیران هنری این حوزه، سالن‌های تئاتر و پلتفرم‌های فروش بلیط هستند.

سخن آخر

در این مقاله، ما سعی داشتم تا شما مخاطب گرامی را با وظایف یک تهیه‌کننده تئاتر بررسی کنیم. در نهایت، می‌توان گفت، که کار تهیه‌کنندگی تئاتر، کاری پر چالش است که به تجربه و منابع زیادی احتیاج دارد. بسیاری از تهیه‌کنندگان در حال حاضر جامعه تئاتر، کار خود را از دستیاری کارگردان و برنامه‌ریزی آغاز کرده‌اند. سابقه کار و روابط گسترده در صنعت نمایش، عواملی هستند که برای یک تهیه‌کننده تئاتر الزامی‌ به شمار می‌روند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کار تهیه‌کنندگان تئاتر، شما می‌توانید دیگر مقالات ما در مجله فرواک را مطالعه فرمائید.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024