تئاتری که اخیراً یکی از پرفروشترین نمایشهای این روزهاست؛ نمایش هیدن است. تئاتر هیدن دور سوم اجراهای خود را پس از دو دوره اجرای پرفروش و موفق، آغاز کرده است. اجرای 70 دقیقهای این نمایش از تاریخ 7 لغایت 30 آبان ماه سال 1403 بر روی صحنه است. نمایش هیدن روایتی از روابط پیچیده انسان امروزی است که گاهی برای رهایی از ملال یکنواختی در زندگی، به کارهای عجیبوغریب و غیراخلاقی دست میزند. این نمایش جدای از این که روابط بین انسانی را بهوضوح نمایش میدهد، دارای دیالوگهای بسیار قوی برای نشاندادن خط ارتباطی بین افراد حاضر در نمایش است.
کارگردانی این اثر را کوروش شاهونه بر عهده دارد که فیلم کوتاه مونوپولی و نمایش شرم و دغدغه و نمایش مانستر را نیز ساخته است.
بهنام شریفی تحلیلگر سینما و روانشناس تحلیلی، درباره این تئاتر میگوید: «خودفریبی، چیزی بود که همه ما در طول روز به نحوی مختلف با آن دستوپنجه نرم میکنیم و خیلی وقتها هم اصلاً متوجهش نمیشویم که همین موضوع چراغی رو در من روشن کرد.»
در این نمایش به گفته عدهای از مخاطبان، زمان نمایش بیش از حد حوصله مخاطب بوده است؛ چراکه اجرای این نمایشنامه میتواند در مدتزمان کمتر از هفتاد دقیقه صورت بگیرد و گاهی کش دادن این داستان موجب کلافگی بیننده شده است.
عدهای هم اعتقاد دارند متن نمایشنامه این اثر نیاز به کار بیشتری دارد و از ضعف نمایشنامه گله دارند.
از سوی دیگر موسیقی پخش شده در حین اجرا با صدای بلند، سبب آزار گوش بینندگان ردیفهای جلوتر شده است که البته عدهای موسیقی بلند نمایش را نقطه قوت نمایش هیدن لحاظ کردند؛ چراکه موسیقی همواره توانسته است مخاطب را با خود همراه کند و موسیقی بلند در این نمایش برای همراهکردن مخاطب در پستی و بلندیهای جریان زندگی زوج حاضردرصحنه صورتگرفته است تا بیننده را با داستان همراه کند.
اما به گفته بینندگان نمایش هیدن، بازیگران به شدت حرفهای و کاربلد، نورپردازی عالی، طراحی صحنه مناسب، خلاقیت کارگردان به جهت استفاده از مانیتورها در سالن نمایش، متن و اکتهای نمایشی نوآور از نقاط قوت این نمایش شمرده می شوند.
نکته حائز اهمیت این است که تمامی مخاطبان نمایش هیدن به بازی فوقالعاده ریحانه رضی و حمید رحیمی با نامهای ژان و میت در نمایش اشاره میکنند و معتقدند اکت آنها در طول نمایش یکی از مؤثرترین عواملی است که باعث میشود مخاطب چشم از صحنه نمایش برندارد.
ریحانه رضی که پیشازاین در هفتمین دوره فستیوال بینالمللی اربیل موفق شده تنها جایزه بازیگری زن را برای نمایش مانستر از آن خود کند؛ حالا در نمایش هیدن نیز شاهد موفقیت او بر روی صحنه هستیم.
در خصوص بازی بینظیر ریحانه رضی، مهدی نصیری، منتقد و پژوهشگر عرصه تئاتر، اینگونه نوشته است:
«هفتاد دقیقه یکنفس رویدادهای غیرقابلپیشبینی پشتهم میآیند و تکرار نمیشوند؛ هرکدام کنشی مستقل از دیگری دارند و هر بار تکاندهندهتر. این درام را ضرباهنگ اجرایی به روایت میگذارد که بازی ریحانه رضی را تبدیل به جادویش میکند. ریحانه رضی در تئاتر هیدن بینظیر است. همه خوباند. همة بازیگران و همة عناصر اجرا؛ اما این یک نفر خیلی خوب توانسته مدیر اتمسفر اجرا در صحنه باشد. صدایش، لحن صدایش، تنظیم تونالیته و آهنگ بیانش با مود هر لحظة اجرا، جادو میکند. رفتار، حرکت و تمام جزئیات بازی این بازیگر، تئاتر هیدن را بهتماممعنا، ساخته است.»
در انتها باید بگوییم که این تئاتر برنده جوایز ارزنده بسیاری از جمله برنده تندیس بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری زن در چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شده است. علاوه بر جشنواره فجر، در جشن حافظ در اسفندماه 1402 نیز تندیس بهترین کارگردانی و تندیس ویژه هیئت داوران برای بهترین بازیگر زن را به دست آورده است.
در این نمایش، ریحانه رضی در نقش "ژان" همسری نابیناست که علیرغم نابینایی مانند هر زن دیگری به خانه و زندگی خود مسلط است و به انجام تمامی کارهای خانه، حتی دوختودوز میپردازد و در طی داستان، دست به اقداماتی میزند تا به مخاطب ثابت کند که همهجانبه حواسش به زندگی مشترکش هست.
در مقابل، حمید رحیمی بازی نقش "میت" را برعهده گرفته است که در ابتدای داستان نقش عاشق فداکار را دارد. او به دلیل علاقه زیاد نسبت به همسرش، سعی میکند تا جریان زندگی را برای ژان آسان کند و بهاصطلاح چشم و گوش ژان باشد. اما در ادامه دست به کارهایی میزند که چهرهای منفور از او در ذهن مخاطب نقش میبندد تا جایی که این دیالوگها در انتهای داستان بین آنها صورت میگیرد.
ژان (به مِیت میگوید): «من خیلی خوششانسم که میتونم اینهمه سیاهی رو توی تو نبینم! برعکسِ پدرم که نتونست. خب حق داشت؛ آخه اون همه چی رو با چشماش دیده بود. منتها بدشانسی اینجاست که نمی دونم کجا بخوابم؟! کاش توی خونه خودم، توی اتاقِ خودم، توی تختخوابِ خودم، این کار رو با من نمیکردی!»
این نمایش روایتی از زندگی یک زن و شوهر است که مخاطب در نگاه اول عشق بین آنها را تحسین میکند؛ اما در اواسط نمایش با شخصیتی دیگر از این زوج مواجه میشود. مردی که در حال خیانت است درصورتیکه خود را دلباخته زن نشان میدهد و زنی که در سورپرایز تولد همسرش، متوجه مسائلی میشود؛ اما سعی در انکار آنها دارد که این جریان، بیننده را به فضای تراژیک هدایت میکند.
دسترسی با مترو: باید در ایستگاه تئاتر شهر از قطار پیاده شده و در زیرگذر چهاراه ولیعصر از خروجی پارک دانشجو یا تئاتر شهر خارج شوید. شما به پارک دانشجو رسیدهاید و اگر به سمت خیابان ولیعصر جنوب حرکت کنید، اولین چهارراه پس از چهارراه ولیعصر، چهارراه امیر اکرم است. سمت چپ چهاراره امیر اکرم، وارد خیابان نوفل لوشاتو شوید، سومین بن بست سمت راستتان، کوچه زیباست و در بیست قدمی شما ساختمان تماشاخانه هما قابل مشاهده است.
دسترسی با اتوبوس:
تماشاخانه هما از طریق دو خط BRT دسترسی دارد. اگر شما در یکی از ایستگاههای خط 1 (چهارراه تهرانپارس- میدان آزادی) سوار اتوبوس شده باشید، باید در ایستگاه تئاتر شهر پیاده شوید؛ سپس در زیرگذر چهاراه ولیعصر از خروجی پارک دانشجو یا تئاتر شهر خارج شوید و به سمت ولیعصر جنوب حرکت کنید، در سمت راست چهارراه امیراکرم در اولین چهارراه پس از چهارراه ولیعصر یا همان تئاتر شهر، به خیابان نوفل لوشاتو رسیده اید. در صد قدمی شما پس از ورود به نوفل لوشاتو، بنبست واقع شدهاست که در داخل آن تماشاخانه هما، عیان است. راه دوم، از طریق ایستگاههای خط 7 (میدان راهآهن- تجریش) قابل دسترسی است. در این صورت، باید در ایستگاه جمهوری از اتوبوس پیاده شوید و به سمت تئاتر شهر حرکت کنید. در دویست متری شما خیابان نوفل لوشاتو واقع شده است. تماشاخانه هما در بن بست سوم این خیابان با نام بن بست زیبا، واقع شده است.
سخن آخر
بهروز غریب پور کارگردان، نویسنده و پژوهشگر عرصه تئاتر ایران پس از تماشای مجدد این اثر هنری، نوشتهای منتشر کرد که در قسمتی از آن گفته بود: شگفت زدهام از متن، کارگردانی، طراحی صحنه، طراحی نور، طراحی تصاویر مداربسته، لباس و آرتیست بریل؛ چنان همه چیز خوب است که من هزاران بار در جانم برای این نسل باشکوه تئاتر ایران فریادهای شادی کشیدم... درود... درود.
در انتها، شما مخاطب عزیز اگر مایل به دیدن این اجرا هستید؛ میتوانید به تماشای روزهای آخر دور سوم اجرای این تئاتر از تاریخ 7 الی 30 آبان ماه سال 1403 در تماشاخانه هما بنشینید و برای خرید بلیت نمایش هیدن به سایت ایران کنسرت مراجعه کنید.
نویسنده: فاطمه عزیزی
نظرات کاربران
تئاتر درجه یک اما خانه دیوار با نیم ساعت تاخیر و گرمای بسیار موجب رنجش مخاطب شد