header

نحوه انتخاب تجهیزات صدابرداری در پروژه‌های سینمایی

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/05/07 17:00:38
  • نویسنده: بهگل شهیدی
  • بازدید: 10
  • دیدگاه: 0

نحوه انتخاب تجهیزات صدابرداری در پروژه‌های سینمایی


در مقوله صدا و صدابرداری، تجهیزات خوب و مناسب از جمله عامل‌هایی هستند که در نتیجه کار، بیشترین تأثیر را دارند. این تجهیزات هستند که می‌توانند کیفیت صدای یک اثر را تضمین کرده یا آن را به کلی نابود کنند. اگر وسایل استفاده شده در صحنه فیلمبرداری به اندازه کافی به روز و مرغوب نباشند، فرآیند صدابرداری عملاً بی‌معنی خواهد بود؛ چراکه در این صورت، عوامل فیلم مجبور خواهند شد تا در مرحله پس‌تولید و حین تدوین، با استفاده از صداگذاری به بهبود کیفیت فیلم کمک کنند. برای جلوگیری حدالامکان از این هزینه‌های اضافی، بهتر است تا کار صدابرداری با استفاده از بهترین تجهیزات و به بهترین شکل خود انجام گیرد. نحوه انتخاب تجهیزات صدابرداری در پروژه‌های سینمایی شامل چندین فاکتور است که باید در نظر گرفته شود:

1.نوع صدا: ابتدا باید نوع صدایی که قرار است ضبط شود (دیالوگ، جلوه‌های صوتی، موسیقی) را شناسایی کنید. این امر، در تعیین نوع میکروفون انتخابی شما برای ضبط صدا در سینما بسیار کمک‌کننده است؛ برای مثال، یک میکروفون شاتگان برای ضبط دیالوگ‌ها بدون تأکید بر صدا‌های اطراف، بوم ضبط صدا در حین پرواز، یا یک میکروفون یقه‌ای برای ضبط صدا‌ی افراد با کیفیت و وضوح بالا. 

2.مکان ضبط: مکان ضبط صدا نیز نقشی اساسی در انتخاب تجهیزات صدابرداری دارد. اگر فیلمبرداری در فضای خارج از خانه انجام شود، ممکن است برای حذف صداهای پس‌زمینه به عایقی از جنس نمد برای میکروفون‌های خود نیاز داشته باشید. از طرفی دیگر، اگر در داخل خانه فیلمبرداری می‌کنید، ممکن است لازم باشد اتاق‌های‌ دارای عایق صدا یا روش‌های ایزوله را برای کاهش پژواک صدا در نظر بگیرید.

3.قیمت تجهیزات: از دیگر عواملی که برای انتخاب درست وسایل باید در نظر گرفت، قیمت وسایل و بودجه فیلم است. مانند هر جنبه دیگری از فیلمسازی، تجهیزات صدا می‌توانند از نظر قیمت متفاوت باشند. مهم است که بودجه در نظر گرفته شده برای فیلم را بدانید و بعد تصمیم بگیرید که چقدر می‌توانید برای تجهیزات هزینه کنید. همچنین با توجه به مارک‌ها و مدل‌های بسیاری از تجهیزات صدابرداری که در بازار وجود دارند، انتخاب‌های شما گسترده‌تر می‌شود. مهم است که گزینه‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای پروژه شما مناسب‌تر است.

مراحل انتخاب تجهیزات صدابرداری برای پروژه‌های سینمایی 

انتخاب تجهیزات صوتی برای سینما می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای باشد، اما به صورت کلی می‌توان آن را به چند مرحله تقسیم کرد. شرح این مرحله‌ها را در زیر برایتان آورده‌ایم: 

1.بررسی نیازهای پروژه: قبل از خرید هر گونه تجهیزات صوتی، مهم است که درک روشنی از نیازهای خاص پروژه داشته باشید. برای دست‌یابی به این درک، شما باید به سوالاتی از قبیل زیر پاسخ دهید:

روی چه نوع پروژه‌ای کار می‌کنید؟ اگر یک گروه حرفه‌ای هستید که مشغول کار در یک فیلم بلند یا برنامه تلویزیونی هستید، به مراتب به تجهیزات صوتی پیشرفته‌تری نیاز دارید. از سویی، اگر شما یک فیلمساز مستقل هستید که روی یک فیلم کوتاه یا مستند کار می‌کند، ممکن است بتوانید در انتخاب و خرید وسایل صرفه‌جویی بیشتری به کار ببرید. به چند میکروفون نیاز دارید؟ اگر در حال ضبط دیالوگ هستید، برای هر بازیگر حداقل به یک میکروفون نیاز دارید. اگر در حال ضبط جلوه‌های صوتی هستید، ممکن است به چند میکروفون نیاز داشته باشید. چگونه به صدابرداری خواهید پرداخت؟ آیا میکروفون‌ها مستقیماً به یک رکوردر متصل هستند یا از میکروفون‌های بی‌سیم استفاده می‌شود؟

2. انتخاب میکروفون و تجهیزات مناسب با نیازها: نوع میکروفون و تجهیزاتی که انتخاب می‌کنید نیز به نیازهای خاص پروژه و پاسخ سؤالات بالا بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر در حال فیلمبرداری از یک صحنه سنگین دیالوگ هستید، ممکن است لازم باشد از یک میکروفون استریو یا میکروفون لایو بی‌سیم استفاده کنید. اگر در حال فیلمبرداری از یک صحنه اکشن در مقیاس بزرگ هستید، میکروفون‌های لاوالیر یا شاتگان به کارتان می‌آید. به همین علت، پس از بررسی نیاز‌ها و ویژگی‌های پروژه، بهتر است تا شروع به انتخاب دقیق نوع، مدل و برند وسایلی که می‌خواهید، نمائید.

3. تست و آزمایش: هنگامی که تجهیزات صوتی خود را انتخاب کردید، مهم است که تنظیمات را قبل از فیلمبرداری آزمایش کرده و محک بزنید. این به شما این امکان را می‌دهد که تنظیمات لازم برای فیلمبرداری را حتی قبل از شروع مرحله تولید انجام دهید. با این کار می‌توانید مطمئن شوید که بهترین صدای ممکن را برای پروژه ضبط خواهید کرد.

4. استخدام یک حرفه‌ای: اگر به توانایی خود در انتخاب تجهیزات صوتی مناسب اطمینان ندارید یا اگر پروژه پیچیده‌تر از توان شما است، می‌توانید از دیگران یاری بگیرید. بسیاری از پروژه‌ها، ممکن است ارزش استخدام یک حرفه‌ای را داشته باشند تا به شما در انتخاب و تنظیم تجهیزات صوتی کمک کند.

سخن آخر

در نهایت، می‌توان این‌گونه ادعا کرد که کلید انتخاب تجهیزات صوتی برای سینما، یافتن تعادل بین نیازها، بودجه و ترجیحات شخصی شما، به منظور ایجاد بهترین صدابرداری برای اثر در دست تولید است. همه چیز به پروژه شما بستگی دارد. درباره هیچ ابزار صدایی نمی‌توان گفت که مطلقاً خوب یا مطلقاً بد است. تنها با توجه به نوع و شرایط اثر، می‌تواند برای آن فیلم مناسب یا نامناسب باشد. پس مهم‌ترین قدم در انتخاب تجهیزات اصلی صدابرداری، تحلیل درست از پروژه سینمایی در دست و الزامات آن به شمار می‌رود. بقیه قدم‌ها به خودی خود و در ادامه این تحلیل و بررسی شکل می‌گیرند. پس می‌توان نتیجه گرفت که نحوه انتخاب تجهیزات صدابرداری در سینما، فرآیند ثابتی نیست. با این حال، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره صدا در سینما و بخش‌های حائز اهمیت آن، می‌توانید  به دیگر مقالات ما در مجله فرواک مراجعه فرمائید. 


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024