header

تفاوت آرایش و گریم در سینما

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/02/10 10:00:59
  • نویسنده: فاطمه عزیزی
  • بازدید: 22
  • دیدگاه: 0

تفاوت آرایش و گریم در سینما


گریم و آرایش دو عنصر اساسی در صنعت هنرهای زیبایی هستند که هر دو به تغییر ظاهر افراد می‌پردازند؛ اما رویکردها، تکنیک‌ها، ابزار و اهداف هر کدام با دیگری متفاوت است. برای نمونه در یک مثال از گریم در سینما، در نمایش "خداوند" می‌توانیم مشاهده کنیم، برای گریم هنرمندی که نقش شیطان را دارد؛ از تکنیک‌های پیچیده و مواد آرایشی ویژه‌ای استفاده کرده‌اند تا شخصیت شیطان را به شکل واقع‌گرایانه‌ای به تصویر بکشند. برای ایجاد این شخصیت ترسناک، هنرمندان از پروتزها، لاتکس و مواد آرایشی خاصی استفاده می‌کنند تا ویژگی‌های شیطانی شخصیت را بیان کنند. سایه‌های تیره، جزئیات برجسته و ایجاد اثرات ویژه مانند شکاف‌های عمیق در چهره و ابروها از جمله عناصری است که در گریم تئاتر برای ایجاد شخصیت‌هایی مانند شیطان به کار می‌روند. این گریم نه‌تنها احساس ترس و هیجان را در تماشاگران ایجاد می‌کند؛ بلکه شخصیت شیطان را به شکل قابل‌تشخیص و واقع‌گرایانه به تصویر می‌کشاند. اما برای یک آرایش روزمره اصلاً نیازی به این ابزارها نیست و تنها با یک آرایش ساده، چهره اشخاص آراسته‌تر می‌شود.

در ادامه مقاله به تعریف مشخصی از گریم و آرایش روزانه می‌پردازیم و در نهایت آن دو را با هم مقایسه می‌کنیم.

تعریف آرایش

وقتی می‌گوییم آرایش همان گریم در سینما نیست، شاید سؤال بعدی این باشد که تعریف آرایش چیست؟

آرایش به استفاده از محصولات آرایشی برای بهبود ظاهر طبیعی فرد برای زیبایی اشاره دارد. این کار شامل استفاده از محصولات مختلفی مثل کرم‌پودر، کانسیلر، رژگونه، سایه چشم، خط چشم، ریمل، رژ لب و غیره می‌شود. هدف از این نوع آرایش اغلب ایجاد ظاهری صاف و بی‌عیب است که به افراد اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌دهد. می‌توانید آرایش را بر اساس سلیقه شخصی، مناسبت و نوع پوست خود طراحی کنید. از ظاهر طبیعی و روزمره تا آرایش‌های بیشتر و جذاب برای رویدادهای ویژه، همه این‌ها جزئی از دامنه آرایش برای زیبایی است. در کل، آرایش برای زیبایی نشان‌دهنده مراقبت از خود و گاه برای بهبود ظاهر است.

آرایش انواع مختلفی از جمله آرایش شب، روز، فانتزی و... دارد. اما تمامی این‌ها به همان منظور آراستگی است و با گریم تفاوت‌های زیادی دارد.

تعریف گریم در سینما

گریم در سینما و فیلم‌سازی به هنر و تکنیک استفاده از لوازم آرایشی، پروتز و جلوه‌های ویژه برای تغییر شکل بازیگران و بهبود ظاهر آنها در شرایط نوری خاص و تضمین ثبات ظاهر در طول فیلمبرداری اشاره دارد. این شامل استفاده هوشمندانه از محصولات آرایشی برای دستیابی به جلوه‌های بصری موردنظر است که خط داستان را تکمیل می‌کند و به تجربه کلی سینمایی کمک می‌کند. نقش هنرمند گریم در تبدیل دیدگاه کارگردان به واقعیت بصری در پرده بسیار حیاتی است. از طرفی گریم در تئاتر هم کاربرد زیادی دارد به‌گونه‌ای که گریم در تئاتر به هنر استفاده از مواد آرایشی و افزایش جذابیت ظاهر بازیگران و اجراکنندگان در تولید تئاتر اشاره دارد. این شامل به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف آرایشی مانند کانتورینگ، هایلایت و جلوه‌های خاص گریم برای تبدیل بازیگران به شخصیت‌های موردنیاز و به زندگی درآوردن آنها جلوی دوربین می‌شود. گریم در تئاتر اهداف گوناگونی را برآورده می‌کند، از جمله تقویت ویژگی‌های چهره، اطمینان از وضوح زیر نور صحنه و کمک به انتقال احساسات و ویژگی‌های شخصیتی به مخاطب. این یکی از جنبه‌های اساسی تولید تئاتر است که نقش بسیار مهمی در ایجاد اجراهای قابل‌باور و جذاب دارد.

دوره تخصصی گریم

کاربردی‌ترین "دوره تخصصی گریم" توسط مجموعه فرواک هنر برگزار خواهد شد. این دوره در دو سطح مقدماتی و پیشرفته با حضور استاد زهره صمدی یکی از معتبرترین افراد حاضر در این عرصه، برگزار می‌شود که تاکنون در بیش از سی پروژه‌ی حرفه‌ای حضور داشته است. دانشجویان گرامی پس از قبولی در آزمون پایانی، مدرک کتبی معتبر اخذ خواهند کرد که با اخذ این گواهی از مجموعه فرواک هنر، شانس حضور در پروژه‌های اختصاصی این مجموعه و همچنین پروژه‌های مختلف سینمایی را خواهند داشت

brose



تفاوت و شباهت گریم در سینما و آرایش

گریم و آرایش هدف‌ها و رویکردهای متفاوتی دارند که برای محیط‌ها و کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شوند. در ابتدا به شباهت این دو می‌پردازیم و پس از آن با ذکر مورد تفاوت آن دو را بررسی می‌کنیم.

شباهت آرایش و گریم در سینما

شباهت‌های آرایش و گریم در این است که هر دوی آنها برای بهبود ظاهر افراد استفاده می‌شود. هر دو فرایند از محصولات و تکنیک‌های مختلفی برای تغییر ظاهر صورت و بدن استفاده می‌کنند. همچنین، هر دو می‌توانند برای ایجاد شخصیت‌های خاص، ایجاد جلوه‌های ویژه یا تأثیرات واقع‌گرایانه در فیلم‌ها، تئاتر، تلویزیون و سایر رسانه‌ها استفاده شوند. به‌عنوان‌مثال، در هر دو مورد می‌توان با استفاده از پروتزها، لاتکس، سیلیکون و مواد آرایشی مختلف، شخصیت‌های جدیدی را ایجاد کرد یا جلوه‌های ویژه‌ای را درست کرد.

تفاوت آرایش و گریم در سینما

گریم و آرایش هدف‌ها و رویکردهای متفاوتی دارند که برای محیط‌های مختلف طراحی می‌شوند:

در فیلم‌ها، گریم به طور اساسی برای تبدیل بازیگران به شخصیت‌ها و بهبود ظاهر آنها تحت شرایط نوری و دوربین خاص مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع آرایش که با عنوان گریم شناخته می‌شود؛ معمولاً پررنگ‌تر و غیرطبیعی‌تر است برای این که ویژگی‌ها به‌خوبی مشخص شوند و احساسات به‌خوبی منتقل بشوند؛ اما آرایش روزانه برای تأکید بر ویژگی‌های طبیعی و ظاهر فرد در زندگی روزمره طراحی شده است. در اینجا تمرکز بر ایجاد ظاهری طبیعی یا به‌اصطلاح نچرال با استفاده از تکنیک‌هایی مانند کانتورینگ و هایلایتینگ قرار دارد. در زیر تفاوت این دو نوع گریم و آرایش را بر حسب میزان استفاده از لوازم آرایشی، تکنیک‌های کاربردی، اهداف و زمان ماندگاری هرکدام را بیان می‌کنیم.

1.میزان استفاده از مواد آرایشی در گریم در سینما و آرایش

گریم در سینما ممکن است شامل استفاده از پروتزها، آرایش‌های جلوه‌های ویژه و رنگ‌های غیرطبیعی باشد تا شخصیت‌های فانتزی یا آسیب‌های واقعی را ایجاد کند. این نوع آرایش باید بسیار مقاوم باشد و ماندگاری بالایی در برابر شرایط دوربین و نور داشته باشد؛ اما آرایش روزانه معمولاً سبک‌تر و ظریف‌تر است و باید ظاهر طبیعی افراد را تاحدامکان حفظ کند.


2.تکنیک‌های کاربردی برای گریم در سینما و آرایش

در گریم از تکنیک‌های پیشرفته مانند ایربراشینگ، مجسمه‌سازی و استفاده از پروتزها استفاده می‌شود تا ظاهر خاصی را ایجاد کند. این نوع آرایش نیازمند درنظرگرفتن شرایط مختلف نوری و زوایای دوربین است. درصورتی‌که در آرایش روزمره افراد بیشتر بر جزئیات تمرکز دارند و از تکنیک‌هایی مانند لایه‌بندی و ترکیب استفاده می‌کند تا ظاهر طبیعی و زیبایی را ایجاد کنند.


3. زمان ماندگاری گریم و آرایش

گریم باید برای مدت‌های طولانی مقاومت کند و معمولاً در شرایط سخت نوری و دمایی باید ماندگار باشد. در عوض، آرایش معمولاً برای مدت‌های کوتاه‌تر استفاده می‌شود و نیازی به مقاومت در برابر شرایط دوربین ندارد.


4. هدف از گریم در سینما و آرایش

گریم معمولاً به‌عنوان بخشی از داستان‌گویی در نظر گرفته می‌شود و برای خلق شخصیت‌ها و جهان‌های واقع‌گرایانه یا فانتزی استفاده می‌شود. اما آرایش بیشتر برای ایجاد اعتمادبه‌نفس در افراد است و برای محیط‌های اجتماعی یا حرفه‌ای روزمره مناسب است.

سخن آخر

اگرچه گریم و آرایش هر دو به بهبود ظاهر فیلم‌ها و نقش‌آفرینان کمک می‌کنند، اما گریم بیشتر از آرایش به تغییر شکل و تبدیل شخصیت‌ها می‌پردازد، درحالی‌که آرایش به تأکید بر زیبایی و ظاهر طبیعی افراد تأکید می‌کند؛ بنابراین، این دو عنصر از جنبه‌های مختلفی از هنر سینما و تئاتر استفاده می‌کنند تا تجربه بصری مخاطبان را تحت‌تأثیر قرار دهند. در این مقاله ما به توضیح جامعی از تفاوت آرایش و گریم در تئاتر پرداختیم. برای اطلاعات بیشتر از مرحله‌های گریم و نحوه گریم و دیگر موارد به دیگر مقالات در مجله فرواک مراجعه کنید


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024