header

نمایش تاری

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/04/17 20:00:44
  • نویسنده: سارا فرخنده طینت فرد
  • بازدید: 13
  • دیدگاه: 0

نمایش تاری


محمد برهمنی، بازیگر و کارگردان، در سومین همکار‌ی‌اش با پویا صادقی، نویسنده و کارگردان، نمایش "تاری" را به روی صحنه می‌برد. این دو که پیش‌تر تجربه‌ی نمایش درخشان "سرگیجه" را داشتند، بار دیگر اثری متفاوت را به نمایش درمی‌آورند.

برهمنی که نمایش‌های موفق "زندگی در تئاتر" و "سیزیف" را در کارنامه‌ دارد، امیدوار است بتواند مانند گذشته رضایت تماشاگر را جلب کند. مخاطبان هم که پیش‌تر مهارت او در کارگردانی را شاهد بوده‌اند، برای تماشای این اجرا مشتاق هستند.

درام 65 دقیقه‌ای "تاری"، شاید بتواند برای چندمین بار تجربه‌ای متفاوت و دلنشین را برای علاقمندان به تئاتر رقم بزند.

خلاصه‌ای از نمایش تاری 

در خلاصه‌ی نمایش آمده:

کاخی رو به ویرانی است و همگان این کاخ را رها کرده و رفته‌اند. تنها صاحبان این عمارت بزرگ باقی مانده‌اند؛ زن و شوهری که سالهای طولانی ارباب این قصر بوده‌اند.

نگاهی به سرگیجه؛ کار موفق صادقی در سال‌های گذشته

درادامه نیم نگاهی به "سرگیجه"، با نویسندگی و کارگردانی پویا صادقی و بازی محمد برهمنی، داشته‌ایم. نمایش موفقی که با تحسین بسیاری از تماشاگران مواجه شد. مخاطبان ریزبینی که بازی خوب بازیگران، هماهنگی بین عوامل نمایش و دیالوگ‌های درخشان متن از چشم‌شان پنهان نماند.

در همین رابطه، آرش اشاداد پس از تماشای نمایش "سرگیجه" نوشت: «چند دقیقه که از نمایش گذشت باور نمی‌کردم این تیم جوان بتواند مرا شرمنده کند؛ بازی‌ها، کارگردانی، دکور، ایده و طنز آنقدر خوب بود که نتوانستم چشمانم را از صحنه جدا کند. بارها طی اجرا با خودم می‌گفتم کاش در این نمایش بازی می‌کردم. اینکه چگونه این اتفاق افتاد را باید از بازیگران توانا‌ی این کار و کارگردان جویا شد.»

سجاد افشاریان، تهیه‌کننده، گفته بود: «سرگیجه محصول خلاقیت یک گروه جوان و درجه یک است و کاری را روی صحنه می‌برند که برای آن هشت ماه تمرین کرده‌اند.»

تهیه بلیت: خرید بلیت نمایش "تاری"

نمایش تاری از دید مخاطب

مخاطبان نمایش تاری بیش از هرچیز، نورپردازی و دکور جالب صحنه را تحسین کرده بودند. آمادگی بازیگران و کارگردانی خوب برهمنی نیز در نظر تماشاگران قابل توجه بود. شاید بتوان مهم‌ترین ضعف نمایش تاری از دید مخاطبان را، متن سرشار از ابهام و ضعیف نمایش دانست. درکل بسیاری از کسانی‌که کارهای پیشین کارگردان این اثر را تماشا کرده بودند، تاری را بسیار متفاوت دانستند و با صحنه و دکور بیش از هرچیز ارتباط برقرار کردند. در ادامه برخی از نظرات مخاطبان را باهم می‌خوانیم:

«خیلی نمایش خوبیه ولی باید اولش گارد نگیری و بهش زمان بدی تا پیش بره. به شدت سمبلیک و استعاره‌ایه و حین اجرا باید فکر کنی.»

«از دیدگاه من این نمایش واقعا شاهکاری استثنایی بود. انتخاب درست هنرمندان، عملکرد، اکت و هماهنگی بازیگرها و جذابیت دکور و میزانسن برای من همیشه اولویت بوده. ولی خب در مورد متن ایرادات بسیاری می توان گرفت .نمایشنامه ای سرشار از ابهام و ابهام و ابهام. در نهایت برای من این کار بینهایت جذاب و دل پذیر بود.»

«نمایش تاری به خاطر دکور مثلثی شکل اش من رو یاد هرم مازلو انداخت. تاری نمایش باشکوهی است در همه ابعاد!»

«در این نمایش، شما ترکیبی درست از فاصله گذاری با ته مایه های اکسپرسونیستی مثل حرکات اغراق آمیز نورها و سایه ها و مسخ شدگی بشر به همراه بازی های درخشان و یک طراحی صحنه شگفت انگیز دیالوگ های زیبا و ارجاع های مناسب تاریخی را یک جا می‌بینید! صحنه این نمایش سرشار از خلاقیت و ظرافت نور و صدا با جزئیاتی بدون شک یکتاست که ارزش دیدن و یادگرفتن دوباره و دوباره را دارد.»


عوامل نمایش تاری 

عوامل نمایش "تاری" عبارتند از:

نویسنده:  پویا ‌صادقی، عاطفه غیبی

سرمایه‌گذار:  مینا اول

کارگردان: محمد ‌برهمنی

بازیگران: مهشید خدادی / مجید اسدی

سایر عوامل
دستیار کارگردان هلیا ‌جمالی‌جم، رشاد ‌معینی طراح صدا، آهنگساز محمدحسین غفاری
مدیر پروژه سعید زارعی تکنسین، مجری صدا ‌شایان صفوی
مشاور متن محمود خسروپرست گرافیست آرش وکیل‌زاده
طراح حرکت پردیس زارع طراح نور محمدرضا ‌رحمتی، نیلوفر ‌نقیب ساداتی
مدیر صحنه آرمان امیری، امیر دیندار، محمد جواد کرمی، سهیل سالکی عکاس ‌شاهین آزما
طراح صحنه، آکسسوار فرشید جعفری تصویرگر ‌پریسا غلامیان
طراح لباس هدی میرزایی موشن‌گرافی ایمان مهرابی

سخن آخر

در پایان، اگر می‌خواهید جدیدترین اثر محمد برهمنی را ببینید، می‌توانید با مراجعه به سایت تیوال در روزهای 13 تیر تا 24 مرداد بلیت تهیه کنید و در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد سمندریان به تماشای نمایش "تاری" بنشینید.



نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024