header

4 مهارت لازم در طراحی لباس

4 مهارت لازم در طراحی لباس

بازدید: 10

دیدگاه: 0

4 مهارت لازم در طراحی لباس


برای طراحی لباس چه مهارت‌هایی لازم است؛ این سؤالی است که ممکن است هرکس قبل از ورود به این عرصه در ذهن داشته باشد. هنر طراحی‌ لباس یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های یک اثر نمایشی است. این هنر، نه تنها درباره ساختن بهترین و مناسب‌ترین لباس برای هر شخصیت است، بلکه ظاهر کلی اثر و حس و حال آن تئاتر یا فیلم را نیز مشخص می‌کند. به همین علت، مهارت‌های بسیاری وجود دارد که هنرمند طراح لباس باید آنها را کسب کند.

در ادامه به تعدادی از مهارت‌های طراحی که یک هنرمند طراح لباس ممکن است به آن‌ها احتیاج پیدا کند می‌پردازیم:

مهارت های هنری

باید بدانیم که طراحی لباس یک هنر است؛ به همین علت، داشتن مهارت‌های هنری پایه، از ضروریات است. این مهارت‌ها شامل توانایی طراحی و ترسیم هستند. طراحان لباس همچنین باید درک خوبی از رنگ‌شناسی، الگو و پارچه داشته باشند.
اولین و مهم‌ترین مهارت در این زمینه، مهارت طراحی است. همانطور که از نام این رشته هنری پیداست، طراحی لباس‌های متفاوت، جزء اصلی این حرفه به‌شمار می‌آید. به همین دلیل، مهارت بالا در به تصویر کشیدن ایده‌های ذهنی بر روی کاغذ، یکی از مهارت‌های پایه‌ای است که یک طراح لباس باید از آن برخوردار باشد.
در ادامه، می‌توان گفت نرم‌افزارهایی وجود دارند که هر طراح لباسی باید از آن‌ها استفاده کند. مهارت کارکردن با این نرم‌افزارها در دنیای امروز الزامی است. از معروف‌ترین این نرم‌افزارها می‌توان gemini  و marvelous designer  نام برد.


مهارت ‌های فنی

کار گروه طراحی لباس زمانی به انجام می‌رسد که لباس‌ها دوخته و کامل شده‌باشند. به همین سبب، طراحان لباس باید درک نسبتاً بالایی از تکنیک‌های ساخت و دوخت لباس داشته باشند و بتوانند طرح های خود را به واقعیت تبدیل کرده و در نتیجه لباس‌هایی راحت و کاربردی به‌وجود آورند. به بیان دیگر می‌توان گفت، طراح لباس وقتی حرفه‌ای می‌شود که مهارت خوبی در زمینه‌ی خیاطی داشته باشد. با استفاده از این مهارت‌ها، یک طراح می‌تواند بفهمد که طرح ذهنی‌اش عملی است یا خیر و اینکه چه پارچه‌ای برای آن طرح مناسب‌تر و به صرفه‌تر است.


مهارت های ارتباطی

از دیگر مهارت‌های لازم در طراحی لباس، می‌توان به مهارت ارتباط و تعامل با دیگران اشاره کرد. هر کار هنری، به صورت معمول، یک کار گروهی است؛ این کار، تنها در تعامل با دیگران است که به درستی صورت می‌گیرد. به همین دلیل است که یک طراح لباس خوب، باید مهارت‌های ارتباطی بالایی داشته باشد. طراحی لباس اغلب یک فرآیند تیمی است، بنابراین داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی بسیار کارآمد به شمار می‌رود. این مهارت‌ها به او کمک می‌کنند تا همراه با کارگردان، گروه تهیه، گریم، طراحی صحنه و دیگر عوامل تولید، در خلق فضای بصری بتوانند بهترین نتیجه را به نمایش بگذارند.
علاوه بر این، در طراحی لباس، باید بتوانید ایده‌های خود را واضح و به صورت تأثیرگذار به دیگران منتقل کنید. مهارت‌های سازمان‌دهی نیز در این حرفه بسیار استفاده می‌شوند. طراحی لباس کاری است که غالباً با افراد بسیار دیگری در ارتباط است بنابراین داشتن مهارت‌های لازم برای مدیریت و سازماندهی افراد، فعالیت‌ها و زمان، یکی از بایدهای این شغل محسوب می‌شود.


مهارت های پژوهشی

طراحان لباس، برای شروع کارشان، باید درباره سبک لباس، دوره زمانی مربوط به آن پروژه، مکان و جغرافیای اثر نمایشی و همینطور مواد و متریال مناسب برای هر لباس اطلاعات کافی داشته باشند. این اطلاعات، به طور معمول از طریق تحقیق و پژوهش به دست می‌آیند. این موضوع باعث می‌شود تا یک طراح لباس، ملزم باشد که بتواند به خوبی و از منابع درست تحقیقات مورد نیاز را انجام دهد. پس مهارت انجام تحقیق و پژوهش نیز از جمله مهارت‌هایی است که برای کار در حرفه‌ی طراحی لباس، باید آن را آموخت. حتی می‌توان گفت مهارت‌های پژوهشی به اندازه مهارت‌های فنی و هنری اهمیت دارند و داشتن این مهارت‌ها، شما را یک قدم به حرفه‌ای شدن نزدیک می‌کنند.

مسیرهای یادگیری

تا اینجا درباره‌ی 4 مهارت طراحی لباس صحبت کردیم. اکنون شاید برای شما هم این پرسش بوجود آمده باشد که این مهارت‌ها را از چه راهی می‌توان کسب کرد. برای یادگیری هر یک از توانایی‌های طراحی لباس، می‌توان از راه‌های مختلفی اقدام کرد. در ادامه به مسیرهای یادگیری طراحی لباس پرداخته‌ایم. از مهم‌ترین این راه‌ها، می‌توان به مسیر تحصیلی، تجربی و ارتباطی اشاره کرد که هرکدام را مختصرا بررسی می‌کنیم.

مسیر تحصیلی

برای فراگیری مهارت‌های لازم در شروع کار، اولین قدمی که هر شخص پیش روی خود دارد، تحصیل در دانشگاه یا آموزشگاه است. تحصیل و آموزش‌های تئوری جای هیچ چیز را پر نمی‌کند و بهترین گام برای ورود به هر حوزه‌ای است. با استفاده از این مسیر، شخص می‌تواند آموزش پایه‌ای در زمینه طراحی لباس را دریافت کندهمچنین می‌توان با اشخاص مختلفی که در این صنعت مشغول کارند، آشنا شد و آموزش‌های تکمیلی را نزد آنان فراگرفت.

مسیر تجربی

شرکت در دوره‌های کارآموزی طراحی لباس، به‌عنوان دستیار، می‌تواند به کسب تجربه و یادگیری بسیار کمک کند. گاهی حتی یادگیری از طریق کسب مهارت‌های تجربی می‌تواند  به مراتب بهتر از یادگیری آکادمیک و تئوری باشد؛ چراکه شخص مستقیما مراحل و سختی‌های کار را می‌بیند و با آن‌ها آشنا می‌شود. اما پیشنهاد می‌شود پس از گذراندن دوره‌های آکادمیک و یا در کنار آموزش تئوری، به کسب مهارت‌های تجربی بپردازید.


مسیر تعامل با افراد حرفه ای

نمی‌توان گفت که این راه، مسیر متفاوتی است چراکه ردپایی از آن در هر دو مسیر قبلی به چشم می‌خورد و در واقع، مکمل و لازمه‌ی یادگیری هر مهارتی است. شبکه‌سازی و تعامل با افراد حرفه‌ای در هر حوزه‌ای می‌تواند فرصتی برای کسب تجربه‌های ارزشمند و یادگیری باشد. از طریق تعامل و برقراری ارتباط با افراد فعال در حوزه‌ی طراحی لباس، طراحان می‌توانند با چالش‌ها بیشتر آشنا شوند و دانش خود را به‌روز نگه دارند.

علاوه بر این‌ها، تحقیق و مطالعه مداوم و به روز نگه داشتن اطلاعات، کاری است که همه هنرمندان، من جمله طراحان لباس باید آن را انجام دهند. بدون علاقه، پیگیری و اشتیاق برای یادگیری مداوم، موفقیت در زمینه طراحی لباس امکان‌پذیر نمی‌باشد.

 

سخن فرواک

در این مقاله، چهار مورد از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید برای کار طراحی لباس آن‌ها را آموخت را به شما معرفی کردیم. همینطور، نگاهی به مسیرهای یادگیری این مهارت‌ها انداختیم. در نهایت، سعی بر این بود که شما مخاطب گرامی، آگاهی نسبی به این رشته پرچالش و الزامات ورود به آن پیدا کنید. امیدواریم توانسته باشیم این سؤال را که برای طراحی لباس چه مهارت‌هایی لازم است، پاسخ داده باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طراحی لباس، به دسته‌بندی‌های آن در مجله فرواک مراجعه کنید.

نویسنده: نرگس قاسمی


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024