header

معرفی کتاب های طراحی لباس سینما

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/02/26 13:19:40
  • نویسنده: فاطمه عزیزی
  • بازدید: 45
  • دیدگاه: 2

معرفی کتاب های طراحی لباس سینما


طراحی لباس در سینما یکی از عناصر کلیدی است که به شکل‌دهی شخصیت‌ها و خلق فضای فیلم کمک می‌کند. لباس‌های تاریخی و همچنین لباس‌های فضایی، نقشی اساسی در تعریف دنیای فیلم و ارتباط بیشتر مخاطبان با داستان دارد. برای کسانی که علاقه‌مند به این هنر هستند و می‌خواهند دانش و مهارت خود را در زمینه طراحی لباس سینما ارتقا دهند، مطالعه کتاب‌ طراحی لباس که معتبر و جامع باشند، می‌تواند نقطه شروعی عالی باشد. در این مقاله، قصد داریم به معرفی تعدادی از بهترین کتاب‌ها در زمینه طراحی لباس سینما بپردازیم.

1.      کتاب "مبانی فیگوراتیو در طراحی لباس" برای طراحی لباس سینما

کتاب مبانی فیگوراتیو در رده‌بندی کتاب طراحی لباس است که توسط فرشته کیاوش نوشته شده و نشر مرکب هنر آن را منتشر کرده است. فرشته کیاوش عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و فرهنگ در گروه طراحی پارچه و لباس است.
اگر در ابتدای مسیر طراحی لباس قرار گرفته‌اید، بهتر است با این کتاب شروع کنید چرا که این اثر ساده‌ترین روش‌های طراحی را برای رسیدن به فرم‌های مطلوب اندام، آموزش می‌دهد. این طراحی‌ها شامل بخش‌های مختلفی از قبیل اندام و جزئیات بدن است. شما با مطالعة این کتاب که بیشتر صفحاتش را عکس‌هایی از تصاویر طراحی شده تشکیل داده‌اند، می‌توانید آسان‌ترین راه‌های طراحی لباس را یاد بگیرید و به‌یقین برسید که این رشته مطلوب شماست و در واقع به شناخت علاقة شما کمک شایانی می‌کند.
 فهرست مطالب این کتاب شامل مانکن، حرکات اندام، شناخت استخوان‌بندی بدن، شناخت مفاصل و محل‌های اتصال، پوشاندن لباس، شبیه‌سازی، طراحی اجزای چهره، اغراق، سایه‌روشن و... است.

2.      کتاب "لباس صحنه" برای طراحی لباس تئاتر

کتاب "لباس صحنه" اثر منیره ملکی، در رده‌بندی کتاب‌های طراحی لباس است که در آن به مفهوم و اهمیت لباس در نمایش و تأثیر آن بر فرم و محتوای نمایش‌ها می‌پردازد که توسط انتشارات قطره منتشر شده است. منیره ملکی مدرس طراحی صحنه و لباس در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه هنرهای زیبا بوده است.
نویسنده این کتاب اذعان دارد که
لباس بازیگران نمایش نه‌تنها روی شخصیت‌ها تأثیر می‌گذارد؛ بلکه تأثیر زیبایی‌شناختی نمایش را نیز معین می‌کند. در این کتاب دو ویژگی اصلی از لباس‌های نمایش را مورد بررسی قرار می‌دهد که در بخش اول جنبه‌های لباس را که سبب شخصیت گذاری بر روی بازیگران می‌شود، بررسی می‌کند و در بخش دوم مفهوم معناگرایی لباس از جمله سبک لباس و تأثیر آن بر ژانر را موردمطالعه قرار می‌دهد.
در اولین گام برای بررسی تخصصی و آشنایی با روش‌ها و تکنیک‌های مرتبط با طراحی لباس صحنه در عرصه تئاتر و سینما، این کتاب را باید بخوانید تا با مفاهیم کاربردی تخصصی در این زمینه آشنا شوید. این کتاب علاوه بر اینکه خوانندگان مختص خودش را در حوزه طراحی لباس دارد، برای افراد حاضر در تئاتر و سینما و همچنین کارگردانان و منتقدان نیز می‌تواند مفید باشد.

3.      کتاب "طراح لباس" برای طراحی لباس تئاتر

 "لباس‌های فیلم در خدمت دو هدف هم‌سنگ است، اولی حمایت از داستان با خلق شخصیت آدم‌های واقعی و دومی ترکیب‌بندی‌ها و ایجاد تعادل درون قاب با استفاده از رنگ، بافت و سایه‌روشن. طراحان لباس علاوه بر خلق آدم‌های واقعی در فیلم، به رنگ‌آمیزی تک‌تک قاب‌های فیلم کمک می‌کنند. اگر دیالوگ ملودی فیلم باشد، رنگ سازندة هارمونی یعنی سبک یا یکپارچگی مطلوب بصری است. وظیفة طراحان فیلم‌هاست که معیار استواری برای سبک‌آفرینی داشته باشند"

متن بالا نوشتة نویسنده کتاب طراح لباس است که در آن به اهمیت کار طراح لباس می‌پردازد و شکایت می‌کند از اینکه شاید این فعالیت به‌نوعی ساده به نظر برسد؛ ولی در واقع نقش مهم یک طراح لباس است که سبک یک تئاتر را معین می‌کند.
دبورا نادولمن‌لاندیس طراح لباس و نویسنده امریکایی است که در این کتاب به نقش مهم طراح لباس پرداخته است و اصول آن را بیان کرده است. برای یک طراح لباس کاربلد شدن، پیشنهاد می‌شود این کتاب را بخوانید و از نکات طلایی آن بهره مند شوید.

 

4.      کتاب "طراحی لباس در تئاتر با نگاهی به آثار برشت" برای طراحی لباس تئاتر

در کتاب طراحی لباس نوشته نرگس ضیغمی به بررسی طراحی لباس تئاتر از نگاه «برشت» و تأثیرگذاری آن بر طرح لباس پرداخته می‌شود. برشت شخصی است که در تئاتر تجربی و مدرن امروز جایگاه بالایی دارد فلذا خط فکری او در طراحی لباس می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. نویسنده این کتاب نرگس ضیغمی، دانشجوی طراحی پوشاک است که در این کتاب به بررسی ریشه‌های تئاتری "برشت" و طرز فکر او در اجرای طراحی لباس روی صحنه‌های تئاتری پرداخته است. این کتاب توسط نشر رهام اندیشه منتشر شده است.
شما به‌عنوان یک طراح لباس برای صحنة تئاتر در ابتدا باید با افراد مهم حاضر در این هنر از جمله برشت آشنا شوید چرا که "برتولت برشت" یک فرد مؤثر در تئاتر معاصر بود. اندیشه‌ها و اعمال او تأثیرات بی‌قید و شرطی بر تئاتر مدرن داشتند.
در زمانی که تئاتر ناتورالیستی رایج بود و به‌عنوان آینه‌ای از وضعیت اجتماعی مطرح می‌شد، برتولت برشت تصمیم گرفت از آن به‌عنوان ابزاری برای تحول استفاده کند. او می‌خواست مخاطبانش را ترغیب به تفکر کند و آن‌ها را از واقعیت‌های زندگی شخصیت‌های نمایش بیرون بیاورد. او برخلاف تئاتر ناتورالیستی که مخاطبانش را در زندگی شخصیت‌ها غرق می‌کرد، می‌خواست آن‌ها را به‌دوراز درگیری عاطفی با محتوای نمایش نگه دارد. او از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کرد تا به مخاطبان یادآوری کند که آن‌ها در حال تماشای یک نمایش هستند و نه زندگی واقعی. این رویکرد به نام "تئاتر روایی" شناخته می‌شد که با نام "فاصله‌گذاری" توسط برشت معرفی شد.

 این کتاب کمک شایانی به شما می‌کند و می‌توان گفت این کتاب یکی از پرچم‌داران اصلی در حوزه طراحی لباس است که جایگاه ویژه‌ای را کسب کرده است.

 

5.      کتاب "ایسم‌ها گرایش‌های طراحی لباس" برای طراحی لباس تئاتر

کتاب گرایش‌های طراحی لباس در دسته کتاب طراحی لباس، روندها و حرکات مهم طراحی را که لباس و مد را که از قدیم تا به امروز شکل داده است، نشان می‌دهد. این کتاب اثر مایری مکنزی مدرس مطالعات فرهنگی و تاریخی در کالج مد لندن است که توسط انتشارات کتاب آبان منتشر شده است.  این کتاب شامل یک مرور کلی از طراحان از کلاسیک - کوکو شانل، دیور - تا بزرگان طراحی معاصر، مانند تام فورد و مارک جیکوبز است. در این کتاب شاهد تأثیرات و پیوندهای بین طراحان هستیم. هر کسی که به لباس و مد علاقه دارد و می‌خواهد در عرصه طراحی لباس پا به میدان تئاتر بگذارد؛ با این کتاب می‌تواند اصول مهم طراحی و اشخاص مهم حاضر در این صنعت را بشناسد. در واقع با خواندن آن درمی‌یابیم که مُدهای لباس، از قرن هفدهم به این سمت، چگونه و تحت‌تأثیر کدام جنبش‌ها و مکاتب هنری و عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی پدید آمده‌اند و چگونه و تحت‌تأثیر چه عواملی، سبکی از لباس پوشیدن ازمدافتاده و جای خود را به سبکی دیگر داده است.
دانشگاه فلوریدا در باره این کتاب گفته است که این کتاب
راهنمای روشنگری که گرایش‌ها و حرکات قابل‌توجه طراحی را که از زمان‌های قدیم تا امروز شکل لباس‌ها و سبک‌ها را شکل داده است، توضیح می‌دهد.

سخن آخر

در این مقاله از مجله فرواک، ما سعی بر آن داشتیم که چندین کتاب مهم در حوزه طراحی لباس و به‌خصوص طراحی لباس تئاتر را به شما معرفی کنیم. در طراحی لباس تئاتر، طراحی باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب با تماشای صحنه یک شمای کلی از نمایش را در ذهن بپروراند، ازاین‌جهت این هنر بسیار مهم و کاربردی است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص طراحی لباس سینما و تئاتر می‌توانید به دیگر مقالات از مجله فرواک مراجعه نمایید.


نظرات کاربران

my

1403/03/07 08:33:51

بسیار مفید

علی رمضانی

1403/04/02 08:10:17

عالی

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024