header

تفاوت طراحی گریم تئاتر و سینما

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/02/24 01:47:23
  • نویسنده: بهگل شهیدی
  • بازدید: 18
  • دیدگاه: 0

تفاوت طراحی گریم تئاتر و سینما


هدف اصلی گریم تئاتر و سینما، ایجاد فضای واقعی و شخصیت‌های باورپذیر برای مخاطبان است. گریمورها با استفاده از تکنیک‌های مختلف، چهره بازیگران را مطابق با شخصیتی که قرار است ایفا کنند، گریم می‌کنند.گریم سینما و تئاتر هر دو برای بهبود عملکرد و کمک به بازیگران برای تبدیل‌شدن به شخصیت‌های مختلف استفاده می‌شوند.در مجموع، تفاوت گریم تئاتر و سینما به اهداف، تکنیک‌ها و ابزارهای مورداستفاده مرتبط می‌شود که در این مقاله به چندی از آن‌ها می‌پردازیم.

مورد از تفاوت‌های گریم تئاتر و سینما

همان‌طور که قبل‌تر نیز به آن اشاره کردیم، گریم سینما و تئاتر هر دو شکلی خاص از آرایش هستند. در این مقاله، ما قصد داریم تا این دو شکل از انواع هنر و تفاوت‌های موجود در ماهیت و نحوه عملکرد کلی آن‌ها را بررسی کنیم.

دوره تخصصی گریم

کاربردی‌ترین "دوره تخصصی گریم" توسط مجموعه فرواک هنر برگزار خواهد شد. این دوره در دو سطح مقدماتی و پیشرفته با حضور استاد زهره صمدی یکی از معتبرترین افراد حاضر در این عرصه، برگزار می‌شود که تاکنون در بیش از سی پروژه‌ی حرفه‌ای حضور داشته است. دانشجویان گرامی پس از قبولی در آزمون پایانی، مدرک کتبی معتبر اخذ خواهند کرد که با اخذ این گواهی از مجموعه فرواک هنر، شانس حضور در پروژه‌های اختصاصی این مجموعه و همچنین پروژه‌های مختلف سینمایی را خواهند داشت

brose

جایگاه مخاطب، مؤثرترین مورد در تفاوت گریم سینما و تئاتر

اولین تفاوت گریم تئاتر و سینما، جایگاهی است که مخاطب در آن به تماشای اثر می‌نشیند؛ در سینما، مخاطب بسیار به بازیگر نزدیک‌تر است تا در تئاتر. به همین سبب، گریم سینما می‌تواند نسبتاً ظریف‌تر و طبیعی‌تر باشد. از سوی دیگر، گریم تئاتر برجسته‌تر و اغراق‌آمیزتر است تا از دورترین فاصله در سالن هم توسط تماشاگر دیده شود.

گریم تئاتر معمولاً برای تمرکز بر ویژگی‌ها یا ظاهر یک بازیگر روی صحنه استفاده می‌شود. می‌توان ادعا کرد گریم تئاتر عموماً شدیدتر، نمایشی‌تر و به‌اصطلاح، اگزجره‌تر از گریم سینما است. از طرفی دیگر، گریم سینما با استفاده از تکنیک‌های گریم و جلوه‌های ویژه، برای ایجاد یک ظاهر یا شخصیت در روند فیلم به کار می‌رود. هدف گریم سینما در مقایسه با گریم تئاتر این است که بازیگر در صفحه‌نمایش خوب به نظر برسد. در این رسانه، گریم لزوماً به تقویت ویژگی‌ها یا احساسات او نمی‌پردازد. در نتیجه می‌توان گفت در گریم سینما، بیشتر مقصود این است که ظاهر طبیعی بازیگران حفظ شود و در تئاتر، گریم سعی می‌کند به بازی آن‌ها اضافه کند.

مدت‌زمان ماندگاری، عامل تفاوت گریم تئاتر و سینما

گریم تئاتر باید بادوام باشد و در برابر سختی‌های اجرای زنده از بین نرود که این سبب تفاوت گریم تئاتر و سینما می‌شود؛ درحالی‌که گریم سینما را می‌توان در طول وقفه‌های فیلمبرداری یا حتی در تدوین، ویرایش کرد. پس نوع مواد و متریال استفاده شده نیز می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. در ادامه این موضوع، گریم سینما را اغلب باید با نور و سایر جنبه‌های فنی فیلمبرداری مطابقت دهیم که این کار باعث ایجاد تفاوت در مواد و وسایل می‌شود. زاویه دوربین و نزدیک بودن صورت و پوست بازیگر به دوربین نیز در این امر اثرگذار است. چراکه حتی کوچک‌ترین جزئیات بافت پوست بازیگران می‌تواند توسط تماشاگر مشاهده شوند.

شیوه نمایش بازیگر سبب تفاوت گریم سینما و تئاتر

در تئاتر خبری از دوربین‌های فیلمبرداری نیست. شما اگر در سالن نمایش در صندلی‌های ردیف اول هم نشسته باشید، تصویر چندان واضحی از پوست بازیگر ندارید. به همین سبب، تصویر و پیام دیداری، آن چیزی است که گریم تئاتر سعی در نشان‌دادن آن دارد. جزئیات پوست بازیگر اهمیت ندارد. گریم‌ها در تئاتر، بنا به سبک نمایش و خواست کارگردان، ممکن است که حتی نمادین بوده و تلاشی برای واقع‌گرایانه بودنشان نشود. به همین سبب، مواد و متدهای استفاده شده، و همین‌طور نگاهی که مخاطب به گریم تئاتر در مقایسه با گریم سینما دارد از نوع و تعریف کاملاً متفاوتی است. می‌توان گفت گریم تئاتر ماهیت خلاقانه و نمایشی بیشتری دارد، درحالی‌که گریم سینما بر ایجاد حس رئالیسم و باورپذیری متمرکز است.

سخن آخر

به‌طورکلی، تفاوت گریم سینما و تئاتر در کاربرد و هدف آن است. متوجه شدیم که تفاوت‌های اساسی میان این دو گریم به فاصله بین مخاطب و بازیگر، نورپردازی، زاویه دوربین در سینما و... بستگی دارد. در نهایت می‌توان این‌گونه گفت که برای درک تفاوت میان چگونگی گریم تئاتر و سینما، شما ابتدا باید با تفاوت‌های این دو حوزه آشنا باشید و آن‌ها را درک کنید. چراکه فرق‌هایی که میان این دو نوع از گریم هستند نیز به همان تفاوت‌های بنیادین بر می‌گردند. در مقالات دیگر مجله فرواک، ما به‌صورت مفصل‌تری به هر یک از رشته‌های گریم در تئاتر و گریم در سینما پرداخته‌ایم. شما علاقه‌مندان می‌توانید با مراجعه به دسته‌بندی‌های آنان، در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024