header

فیلم سینمایی مست عشق

فیلم سینمایی مست عشق

بازدید: 13

دیدگاه: 0

فیلم سینمایی مست عشق


فیلم سینمایی مست عشق به کارگردانی حسن فتحی در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ به نمایش درآمد. پیش از شروع فیلم‌برداری، حدود ۳ سال پیش‌تولید این پروژه طول کشید که در نهایت شهریور ۱۳۹۸ کلید ساخت‌کار زده شد. این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است و با وجود حواشی زیاد، به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران تبدیل شد و فروش آن از ۱۱۵ میلیارد تومان فراتر رفت. فیلم سینمایی مست عشق در گروه سنی +۱۵ قرار گرفته؛ اما باتوجه‌به محتوای عرفانی و پیچیده‌اش، برای گروه سنی +۱۷ سال مناسب‌تر است؛ چراکه زبان و مباحث فلسفی فیلم به‌ویژه در سکانس‌های مباحثات عرفانی برای نوجوانان کم‌سن‌تر قابل‌فهم نیست.

تولید این فیلم با چالش‌های زیادی روبرو بود، از جمله انتخاب بازیگران اصلی، پارسا پیروزفر و شهاب حسینی که با انتقادات بسیاری مواجه شدند. همچنین، اختلافات میان عوامل فیلم و سرمایه‌گذار ترک، و تأخیرهای ناشی از شیوع کرونا، روند تولید را پیچیده‌تر کرد. فیلم به دلیل تصاویری که به فرهنگ ترکیه‌ای شباهت داشت، با انتقادات فرهنگی و مذهبی نیز روبرو شد. انتخاب بازیگر ترک برای نقش مولانا و اختلافات با سرمایه‌گذار ترک از جمله حواشی دیگر این فیلم بود. همچنین، انتشار تیزرها و تأخیر در اکران به دلیل مشکلات مختلف، از جمله اختلافات فرهنگی، به وقوع پیوست.

خلاصه‌ای از فیلم سینمایی مست عشق 

فیلم سینمایی مست عشق به بررسی رابطه عمیق و معنوی میان مولانا و شمس در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری می‌پردازد و تلاش می‌کند تأثیر شمس بر زندگی و اشعار مولانا را به تصویر بکشد. مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، شیخ‌الاسلام بلخ، به طور تصادفی با شمس تبریزی، عارفی با کرامات فراوان، آشنا می‌شود. شمس با رفتارهایش علم مولانا را به چالش می‌کشد و به او می‌آموزد که دانش کتابی به‌تنهایی کافی نیست. این دو به مدت چهل شبانه‌روز به مباحثه می‌پردازند که این موضوع باعث بروز دشمنی مردم نسبت به شمس می‌شود. شمس تصمیم می‌گیرد با کیمیا خاتون، دخترخوانده مولانا، ازدواج کند. این ازدواج خشم پسر مولانا را که خواهان کیمیا بوده، افزایش می‌دهد. شمس به طور ناگهانی ناپدید می‌شود و جستجو برای یافتن او آغاز می‌شود. اسکندر، سردار سپاه، در این جستجو به شمس علاقه‌مند می‌شود و با راهنمایی‌های او، از خودپسندی رها می‌شود و به صلح با جهان می‌رسد.

تهیه بلیت: خرید بلیت فیلم سینمایی مست عشق

فیلم سینمایی مست عشق از نگاه مخاطبان 

فیلم سینمایی مست عشق با تصویری آشفته از تظاهرات به دنبال گم‌شدن ناگهانی شمس تبریزی آغاز می‌شود. مولانا پریشان به گذشته سفر می‌کند. این نوع شروع فیلم ابتدا باعث گنگ شدن مخاطب می‌شود؛ اما باگذشت دقایقی از فیلم مخاطب در جریان فیلم قرار می‌گیرد. فلش‌بک‌های متعدد و بی‌وقفه روایت داستان را آشفته و گنگ می‌کند و بیننده را در میان تکه‌های پراکنده زندگی شمس و مولانا سرگردان می‌سازد. این آشفتگی در روایت، شخصیت‌پردازی ضعیف فیلم را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و به جز مولانا و شمس، شخصیت‌های دیگر به‌درستی معرفی نشده‌اند. حتی می‌توان به فقدان اطلاعات کافی شخصیت‌ها برای مخاطب اشاره دارد.

فیلم با توضیحی کوتاه درباره شخصیت‌ها آغاز می‌شود، اما اطلاعات بیشتری درباره گذشته شمس و شخصیت او ارائه نمی‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که مخاطب خارجی زبان نتواند داستان را به‌خوبی درک کند. برخی منتقدان به عدم توجه به خاستگاه ایرانی مولانا، تأثیر عطار نیشابوری، عدم تناسب بافرهنگ ایرانی و ضعف فیلمنامه اشاره کرده‌اند. علاوه بر موارد مطرح شده شخصیت‌پردازی ضعیف فیلم است که به جز مولانا و شمس، شخصیت‌های دیگر به‌خوبی معرفی نشده‌اند.

با وجود این ضعف‌ها، بازی شهاب حسینی در نقش شمس و ابراهیم چلیک کول در نقش سلطان ولد نقاط قوت فیلم هستند. تصاویر زیبایی که از دنیای مولانا و شمس، وجود نمادها و نمایش آداب عرفانی نیز جز نقاط قوت فیلم سینمایی مست عشق می‌باشد.

بااین‌حال، فیلم سینمایی مست عشق به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران تبدیل شده و تلاش کرده تا روایت‌های جذابی از زندگی شمس و مولانا ارائه دهد.

عوامل فیلم سینمایی مست عشق 

کارگردان: حسن فتحی

تهیه‎‌کننده: مهران برومند/ شهرام زاهدی

نویسنده: فرهاد توحیدی

بازیگران: پارسا پیروزفر/ شهاب حسینی/ هانده ارچل/ ابراهیم چلیک‌کول/ بنسو سورال/ بوران کوزوم/ سلما ارگچ/ حسام منظور/ هالیت ارگنچ

سایر عوامل
مدیر تولید تولگا توسون دستیار فیلمبردار عارف جان کوجا/ موجایت کیلیچ
مدیر فیلم برداری مرتضی پورصمدی طراح گریم ‌ایمان امیدواری
مدیر هنری نیلوفر چامور طراح بدلکاری شاهین کاراکوش
دستیار اول و مدیر برنامه ریزی فاتیح کجا طراح جلوه‌های ویژه میدانی آیتکین یالچین
سرپرست گروه کارگردانی محمدرضا رستمی تدوین ‌جیدا کاراقول/ دیلبر کویونجو
جانشین تهیه کننده شهرام زاهدی آهنگساز فاهیر آتاک اوغول
دستیار کارگردان گیزم کاراجا/ سوال سنر مترجم فیلمنامه نفیسه لاله
دستیار نورپردازی سید اوزدن رنگ شناس هوتن حق شناس/ مانا محمدطاهر


سخن فرواک

مست عشق با وجود تمام کاستی‌ها، اثری ارزشمند است که می‌تواند دریچه‌ای جدید به‌سوی درک زندگی و آموزه‌های شمس و مولانا بگشاید. این فیلم در سینمایی ایران جایگاه خود را پیدا کرده و بدون شک برای بسیاری از مخاطبان، تجربه‌ای دیدنی و تأمل‌برانگیز خواهد بود. برای خرید بلیت فیلم سینمایی مست عشق به سایت گیشه 7 سربزنید.


نویسنده: مبینا قندچی


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024