header

انواع بهره گیری از صدا

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/03/08 10:00:32
  • نویسنده: پریچهر امامی
  • بازدید: 18
  • دیدگاه: 0

انواع بهره گیری از صدا


صدا به عنوان  وسیله ارتباطی و ابزار انتقال اطلاعات، در زندگی روزمره ما کاربردهای متنوعی دارد. به طور کلی می‌توان ‌برای انواع بهره‌گیری از صدا از صدا به عنوان عاملی برا ارتباطات بین افراد، سخنرانی ها و صوت های موجود در زمینه یادگیری، موسیقی ها و ابزاری برای تشخیص برخی بیماری ها یاد کرد. همچنین صدا یک رسانه قدرتمند در هنر است که می‌تواند به روش‌های متفاوت کارآیی‌های مختلفی داشته باشد. یک نمونه آن بهره‌گیری از صدا در دوبلاژ است که در این مقاله از فرواک به آن می‌پردازیم.

انواع بهره گیری از صدا در دوبلاژ

همان‌طور که پیش‌تر در مجله فرواک گفته شد، دوبله به فرآیند جایگزینی صدای اصلی در یک فیلم با زبان دیگری اشاره دارد. استفاده از صدا در دوبله، می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت و تأثیر نسخه نهایی دوبله داشته باشد. بهره‌گیری از صدای صداپیشگان، موسیقی پس‌زمینه، جلوه‌های صوتی، صداگذاری و سینک دقیق لب، همگی از عناصر مهم در فرآیند دوبله هستند؛ این عناصر می‌توانند به ایجاد حس تداوم و اصالت در نسخه دوبله کمک کنند.
در حالت کلی، به دو روش می‌توان از صدا در دوبله استفاده کرد. این دو روش، سنکرون و پلی بک هستند.

بهره گیری از صدا به روش سنکرون

یکی از انواع بهره‌گیری از صدا در زمینه دوبله، صدای سنکرون است. این موضوع به فرآیند همگام‌سازی دیالوگ جدید با حرکت لب بازیگران اصلی اشاره دارد.  در مرحله ابتدایی، ویرایشگر دوبله، نسخه اصلی فیلم و قطعه صوتی ترجمه شده را بررسی می‌کند. او باید هرگونه تنظیمات لازم را برای اطمینان از مطابقت این دو مورد انجام دهد. این عملیات شامل تنظیم زمان صدا برای مطابقت با لب شخصیت، تنظیم حجم صدا  و زیر‌و‌بم بودن صدا برای هماهنگی با صدای بازیگر اصلی است. این مورد نیاز به ویرایش و زمان‌بندی دقیق دارد و می‌تواند فرآیندی زمان‌بر باشد. صدای همزمان در دوبله تکنیکی است که شامل هماهنگی دو یا چند صدا است. طوری‌که به نظر می‌رسد در یک زمان اتفاق می‌افتد. سنکرون، می‌تواند حس واقع‌گرایی و غوطه‌وری را در یک فیلم ایجاد کند. به‌صورت کلی در این حالت، هدف تطبیق صدای جدید با حرکات لب اصلی بازیگران است، به طوری که به نظر می‌رسد دیالوگ های جدید گفته شده توسط افراد جدید برای بازیگران همان فیلم است و از دهان آن ها خارج می شود.

بهره گیری از صدا به روش پلی بک

به تنظیم تصویر بر اساس موسیقی و صدا در دوبله پلی‌بک می‌گویند. در مبحث بهره‌گیری از صدا، این موضوع به فرآیند تنظیم فیلم برای مطابقت با دیالوگ و صدای جدید در نسخه دوبله شده اشاره دارد. همچنین، به ویرایش و زمان‌بندی دقیق احتیاج دارد و شامل استفاده از تکنیک‌هایی مانند حرکت آهسته، حرکت سریع و مکث برای ایجاد تطابق بین دیالوگ جدید و حرکات دهان بازیگران اصلی است. هدف از پلی‌بک در انواع بهره گیری از صدا، کمک به ایجاد یک انتقال بدون درز، بین نسخه اصلی و دوبله شده فیلم است. با تنظیم دقیق تصاویر برای مطابقت با دیالوگ و صدای جدید، تیم دوبله می‌تواند به ایجاد یک محصول نهایی جذاب کمک کند که حس و لحن زبان اصلی را به تصویر بکشد.

 

حرف آخر

به‌طور کلی، صدا را می‌توان به روش‌های مختلفی برای افزودن تأثیر و جو به یک صحنه در دوبله استفاده کرد. انواع بهره‌گیری از صدا شامل دیالوگ، صداگذاری، جلوه‌های صوتی، طراحی صدا و موسیقی پس‌زمینه است. می‌توان از انواع بهره‌گیری از صدا برای ایجاد طیف گسترده‌ای از احساسات و عواطف در بیننده استفاده کرد. دوبله بسیار مبحث گسترده‌ای است که در این بخش از مجله فرواک، سعی کردیم به قسمتی از آن بپردازیم.

 


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024