header

نمایش آرش

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/05/03 20:00:00
  • نویسنده: علی هاشمی فرد
  • بازدید: 11
  • دیدگاه: 0

نمایش آرش


“نمایش آرش" برای اولین بار که در دی ماه سال1402 به اجرا درآمده بود، برای دومین بار در تاریخ 4تا5مرداد 1403 به کارگردانی حسن علیشیری ، نویسندگی بهرام بیضایی وتهیه کنندگی  امیرخسرو آبادی به روی صحنه خواهد رفت.

خلاصه‌ای از نمایش آرش

در خلاصه‌ی نمایش آرش آمده:

 "آرش" به عنوان ستوربان سپاه ایران در جنگ با تورانیان، ناخواسته وارد یک بازی خطرناک میان دوست و دشمن می‌شود. این بازیدردناک که عشق را به انزجار تبدیل می‌کند و از "آرش" قهرمانی می‌سازد که با نفرت خود تیر می‌افکند.در "نمایش آرش "عشق و نفرت، دوستی و دشمنی، به شدت با هم درگیر شده‌اند.

نگاهی به نمایش آرش از حسن علیشیری

در ادامه نیم نگاهی به" نمایش آرش"، که با کارگردانی حسن علیشیری و نویسندگی بهرام بیضایی در دی ماه سال 1402 اجرا شده است، داشته‌ایم.از قسمت های مورد تشویق و توجه مخاطبین " نمایش آرش"، نحوی اجرای بازیگران و کارگردانی آن بوده است. لازم به ذکر است که مخاطبین در بخش نوازندگی و سالن اجرا "نمایش" آرش انتقاداتی داشته‌اند.

این اطلاعات نشان می‌دهد که "نمایش آرش" موفقیتی را در اجرای خود کسب کرده است، به ویژه در بخش‌هایی مانند بازی بازیگران و کارگردانی. این موفقیت‌ها می‌تواند به افزایش استقبال تماشاگران و افزایش شهرت نمایش در عرصه‌ی بین‌المللی کمک کند. همچنین، این اطلاعات نشان می‌دهد که در حالی که بخش‌هایی از  "نمایش آرش"  مورد استقبال قرار گرفته‌اند، مخاطبین در مورد نوازنده و سالن اجرا انتقاداتی داشته‌اند. این انتقادات می‌تواند نشان دهنده‌ی نیاز به بهبودی در این بخش‌ها باشد و برای تیم تهیه‌کننده و اجرا کننده‌ی نمایش، فرصتی برای بهبودی کیفیت اجرا در آینده خواهد بود.

تهیه بلیت: خرید بلیت نمایش آرش

نمایش آرش از نگاه مخاطب

از نگاه مثبت مخاطبان نمایش آرش ، شالوده شکنی صورت گرفته برای استفاده از زنان در نقش آرش بود که این کلیشه که لزوما این قهرمانان باید مرد باشند را به خوبی به چالش کشیده بودند. آمادگی بازیگران و کارگردانی خلاق و پویا  نیز در نظر تماشاگران قابل توجه بود.

به اعتقاد مخاطبان نمایش آرش، نقطه ضعف هایی همچون، عدم برقراری ارتباط با دیالوگ ها، وضعیت نامناسب سالن، عدم هماهنگی و همراهی نوازنده با گروه و همچنین عدم پرداخت درست به شخصیت آرش اشاره کرده‌اند. آنها معتقدند که با توجه به اهمیت این شخصیت در داستان، نیاز به بیانی دقیق‌تر و عمیق‌تر از وی وجود دارد تا بتواند تمامی ابعاد شخصیت را به نمایش بگذارد.در ادامه برخی از نظرات مخاطبان را باهم می‌خوانیم:

" چهاربار به تماشای آرش نشستم و هر بار از احساس عمیق درد آرش و آرش های سرزمینم قلبم فشرده شد و اشک در چشمان حلقه بست ، باشد که ایرانمان سرافراز بماند. بدون شک این تأثیر گذاری علاوه بر قلم استاد گرانقدر بهرام بیضایی حاصل اجرای ستودنی این گروه پر شور و توانمند است."

" شبی که من نمایش رو دیدم، فکر کنم شب خوبی برای بازیگران نبود، خانمی که از دوچرخه استفاده می کرد، از تماشاگران خواست تا دوچرخه اش وسط اجرا واسش نگه داره، یکی از بازیگران آقا، اول اجرا در حین گفتن دیالوگ گوشی اش چک میکرد، که واقعا زشت و توهین به تماشاچی بود، بازیگرای خانم واسه مردونه کردن صداشون، فشار زیادی تحمل میکردن، یا من اینطوری حس می کردم، نگران سلامتی شون شدم، در کل نمایشنامه ای با این شدت شور و حماسه، باید خیلی تاثیر گذار تر اجرا می شد."


عوامل نمایش آرش

عوامل نمایش آرش عبارتند از:

نویسنده:  بهرام بیضایی

کارگردان: حسن علیشیری

بازیگران: شبنم بهوار/ حدیث پاک باطن/ شیدا پشنگ پور/سیده مریم حیدری/امیرخسروآبادی/فرهنگ زرگرباشی/شقایق سعیدی/ علی شورایی/سانیا طیبی/احسان مرادی/محمدرضا مغانلو

سایر عوامل
گروه صدا علیرضا ‌یحیوی/نعیم ‌راد  کارگردان تیزر سپهر وکیلی، (با همکاری وحید آقایی) 
دستیاران نور آرش ‌رستگار، نیما آذر  طراح نور و نورپرداز: احسان ‌جمشیدی 
عکاس   میلاد میرزاعلی  گرافیست پیمان مقدم
نوازنده صائمه معبودی مشاور کارگردان محمود زهره وند
مجری طرح شبنم بهوار با همکاری موسسه فرهنگی هنری آوای ماندگار ماد

سخن آخر

در پایان، اگر شما هم می‌خواهید تئاتری  که یک پنجره‌ی بینشی به زندگی افرادی که در میان جنگ و صلح، عشق و نفرت، دوستی و دشمنی، گم شده‌اند را ببینید در یکی از روزهای 4تا5 مرداد ماه1403، با خرید بلیت نمایش آرش، در تماشاخانه ‌ایران ‌مال ‌- ‌سالن ‌شماره ‌۲ به تماشای نمایش آرش بنشینید.



نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024