header

تعریف جلوه های ویژه بصری

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/05/08 20:00:00
  • نویسنده: پریچهر امامی
  • بازدید: 8
  • دیدگاه: 0

تعریف جلوه های ویژه بصری


این مقاله از مجله فرواک برای بسیاری از شما می‌تواند جالب باشد. چشمانتان را ببندید و جهانی خیالی را در ذهنتان ترسیم کنید. همه ما مشتاق هستیم که جهان خیالی خود را به واقعیت تبدیل کنیم. دنیای جلوه‌های‌ویژه بصری، قلمروی وسیع و هیجان انگیزی است که با کمک آن می‌توان رنگ حقیقت به تخیلتمان در سینما زد. مکانی که رویاها جان می‌گیرند و غیر ممکن‌ها، ممکن می‌شوند.

در مقاله‌های دیگر مجله فرواک، به جلوه‌های‌ویژه پرداخته شده است، برای آشنایی بیشتر با این موضوع، ابتدا به تعریف جلوه‌ویژه بصری می‌پردازیم.

جلوه‌های‌ویژه بصری به طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های مورد استفاده برای ساخت فیلم به منظور ایجاد حس واقع‌گرایی و غوطه‌ور شدن در یک صحنه اشاره دارد که مخاطبان را به دنیایی دیگر منتقل می‌کند. تاریخچه جلوه‌های‌ویژه بصری در فیلمسازی به روزهای اولیه سینما بازمی‌گردد. زمانی که فیلمسازان، تکنیک‌های بصری متفاوتی را برای ایجاد توهم حرکت روی پرده تجربه کردند. در سال ۲۰۰۸، فیلم «تایتانیک» از جلوه‌های‌ دیداری، استفاده بسیاری داشت و کشتی با شکوه تایتانیک را خلق کرد.

کاربرد جلوه های ویژه بصری

جلوه‌های‌ویژه بصری هنگامی کاربرد دارند که برخی جلوه‌ها، با استفاده از تکنیک‌های فیلمبرداری سنتی، دشوار یا غیر ممکن است.

در اینجا به کاربرد انواع جلوه‌های‌ دیداری به صورت موردی می‌پردازیم:

۱.موجودات خیالی، وسایل نقلیه‌ای که در حال حاضر وجود ندارند و محیط‌هایی که در فیلم‌های علمی-تخیلی و فانتزی نمایش داده می‌شوند.

۲.ایجاد اثرات جوی مانند باران، برف، مه و...  .

۳.شبیه سازی بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و... .

۴.خلق جلوه‌های‌ویژه بصری برای سکانس‌های اکشن، تعقیب و گریز، انفجار، تصادف اتومبیل و... .

همچنین با جلوه‌های‌ دیداری می‌توان برای واقعی جلوه دادن یک سکانس یا صحنه‌ای که مربوط به دوره تاریخی خاصی می‌شود، یک عکس، علائم راهنمایی و رانندگی در خیابان و... را برداشت. در مجموع، جلوه‌های‌ویژه بصری به تیم تولید، این امکان را می‌دهد تا محیط‌های واقعی‌تر و همه جانبه‌تری برای خلق آثار خود، بدون نیاز به ساخت فیزیکی آن‌ها ایجاد کنند.

برخی از پرکاربردترین نرم افزارهای جلوه‌های‌ویژه بصری

جلوه‌های‌ویژه بصری در صنایع مختلف از جمله فیلم، بازی، تبلیغات، بازاریابی و برندسازی و موارد دیگرکاربرد دارد. برای فیلمسازان و هنرمندان، نرم‌افزارهایی وجود دارد که با کمک آن‌ها میتوانند جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌ای خلق کنند. برخی از این نرم‌افزار‌ها عبارتند از:

Adobe After Effects: After Effects نرم‌افزار حرفه‌ای برای افکت است که به‌طور گسترده‌ای در صنایع فیلمسازی و تبلیغات استفاده می‌شود. به کاربران اجازه می‌دهد تا گرافیک‌های دو بعدی و سه بعدی و جلوه‌های‌ویژه بصری، موشن گرافیک و غیره ایجاد کنند.

‏ Autodesk Maya : مایا نیز یک برنامه نرم‌افزار گرافیک کامپیوتری سه بعدی است که به‌صورت وسیع در صنایع فیلمسازی، بازی و تبلیغات برای ایجاد انیمیشن‌های سه بعدی، مدل سازی سه بعدی و جلوه‌های‌ دیداری کاربرد دارد.

‏Nuke: Nuke یک نرم‌افزار حرفه‌ای جلوه‌های‌ویژه بصری و ترکیب‌بندی است که در صنایع فیلم و سریال برای ایجاد جلوه‌های‌ دیداری پیچیده و ترکیب نماها استفاده می شود.

Blender: Blender یک نرم‌افزار گرافیکی سه بعدی کامپیوتری رایگان و منبع باز است که به‌طور گسترده برای مدل سازی سه بعدی، انیمیشن و رندر استفاده می‌شود. همچنین در صنعت فیلمسازی، بازی و تبلیغات برای ایجاد انیمیشن‌های سه بعدی، مدل‌ها و جلوه‌های‌ویژه بصری به کار می‌رود.

سخن آخر

همان‌طور که اشاره شد، جلوه‌های‌ویژه بصری از همان روزهای اولیه سینما در فیلم‌ها استفاده شده است و در طول زمان با توسعه فناوری‌ها و تکنیک‌های جدید پیشرفت زیادی کرده است. امروزه VFX بخش مهمی در تولید فیلم مدرن است و برای ایجاد همه چیز از انیمیشن‌های ساده گرفته تا جلوه‌های پیچیده که به تیم بزرگی از هنرمندان و تکنسین‌های جلوه‌های ویژه نیاز دارد، استفاده می‌شود. ما در مجله فروان سعی کردیم شما را هر چه بیش‌تر به طور تخصصی با جلوه‌های ویژه بصری آشنا کنیم.



نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024