header

نمایش پپرونی برای دیکتاتور

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/06/12 17:00:00
  • نویسنده: سارا فرخنده طینت فرد
  • بازدید: 41
  • دیدگاه: 0

نمایش پپرونی برای دیکتاتور


پس از ۲ دوره پرمخاطب، نمایش پپرونی برای دیکتاتور برای سومین بار در سال 1403روی صحنه می‌رود. نمایش 70 دقیقه‌ای پپرونی برای دیکتاتور با تغییراتی جزئی در بازیگران، به سالن اصلی تئاترشهر آمد. تئاتر پپرونی برای دیکتاتور که به تازگی روی صحنه رفته، با استقبال مخاطبان تا 20 مهرماه 1403 تمدید شد. پیش از مطالعه‌ی ادامه‌ی این خبر توجه داشته باشید که، طبق گفته‌ی مخاطبان نمایش پپرونی برای دیکتاتور، این تئاتر در 90 دقیقه اجرا می‌شود؛ بنابراین در زمانبندی خود به این نکته توجه داشته باشید. در ادامه شما را دعوت می‌کنیم تا با تاریخچه‌ی نمایشنامه، نظر مخاطبان نمایش، حواشی تئاتر و عوامل نمایش آشنا شوید. 

در خلاصه‌ی این نمایش آمده: در یک مهمانی خانوادگی، مرد از نام عجیبی که برای فرزندش انتخاب کرده صحبت می‌کند که با مخالفت همه اعضا مهمانی مواجه می‌شود و درگیری‌هایی بین آنها شکل می‌گیرد که باعث افشا شدن رازهایی می‌شود و زندگی همه را دگرگون می‌کند.

خرید بلیت نمایش پپرونی برای دیکتاتور

تاریخچه نمایشنامه پپرونی برای دیکتاتور

در سال 2010، ماتیو دولاپورت و الکساندر دولاپتولیر، نمایشنامه‌ای پرطرفدار به نام اسم را نوشتند که ته‌مایه‌هایی فلسفی و طنزگونه دارد و از شخصیت‌پردازی خوبی نیز برخوردار است. به‌علت استقبال زیاد، از آن فیلمی ساخته شد که توانست فروش بالایی به دست آورد.
در سال 2012، از روی این نمایشنامه فیلمی کمدی ساخته شود که نویسندگی و کارگردانی آن نیز برعهده ماتیو دولاپورت و الکساندر دولاپتولیر بود. همچنین در سال 1394 علی احمدی از روی کتاب اسم، نمایش پپرونی برای دیکتاتور را بازنویسی کرد و آن را روی صحنه برد.
به گفته‌ی علی احمدی، کارگردان، نمایشنامه‌ی پپرونی برای دیکتاتور براساس فیلمی با عنوان اسم که یک اثر رئالیستی محسوب می‌شود، نوشته شده اما وجه فانتزی و طنز آن بیشتر شده و نمایشنامه به نوعی ایرانیزه شده تا مخاطب بتواند با آن بیشترر ارتباط برقرار کند.

داستان این نمایشنامه درباره مردی چهل ساله به نام ونسان است که همسرش به تازگی باردار شده و خودش نیز به عنوان یک مشاور املاک از ثروت و جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار است؛ با این حال ترس و اضطرابی خاص درباره این موضوع دارد. سرانجام یک شب همراه با خواهر و برادر همسرش به خانه دوستی دعوت می‌شوند و او درباره فرزند پسرش و نام عجیبی که می‌خواهد بر روی او بگذارد، با دوستان خود صحبت می‌کند. کم کم هریک از شخصیت‌ها رازهای گذشته و حرف‌های ناگفته‌ای را برای همدیگر فاش می‌کنند که شروع ماجراهایی جالب و خنده‌دار است.

شما عزیزان، در صورت تمایل، می‌توانید نسخه‌ی الکترونیکی و صوتی این نمایشنامه را در طاقچه، کتابراه و فیدیبو مطالعه کنید.


نمایش پپرونی برای دیکتاتور از دید مخاطبان

سال 1403، بیشترین نقدی که به نمایش پپرونی برای دیکتاتور وارد شد، انتقاد به نحوه بلیت فروشی و بازار سیاه بوجود آمده در بخش نظرات تیوال بود. بسیاری از علاقمندان با وجود حضور بموقع و ساعت مقرر اعلام شده از سوی تیوال، نتوانسته بودند از سایت بلیت تهیه کنند. همچنین، بخش نظرات تیوال که به ثبت نظر و دیدگاه مخاطبان نمایش اختصاص دارد، به جایی برای فروش بلیت تبدیل شده بود. از دیگر انتقادهای مخاطبان می‌توان به مدیریت ضعیف سالن و ورود تماشاگران پس از شروع نمایش، حضور گربه‌ی معروف سالن تئاترشهر در حین اجرا اشاره کرد که موجب عدم تمرکز و حواس‌پرتی تماشاگران شده‌بود. به گفته‌ی مخاطبان، پپرونی برای دیکاتور و شوخی‌هایش برای کودکان مناسب نیست و بهتر بود تیوال برای این نمایش محدودیت سنی لحاظ می‌کرد.
از جمله نقاط قوت نمایش می‌توان به بازی خوب رویا میرعلمی و علی احمدی اشاره کرد، شوخی‌های درست و به‌جا اشاره کرد؛ بنابراین اگر شما قصد دارید یک نمایش کمدی ببینید و یک ساعت و نیم سرگرم شوید، می‌توانید تماشای این نمایش را در اولویت انتخاب‌هایتان قرار دهید.

سال96، تئاتر پپرونی برای دیکتاتور در تماشاخانه پالیز و با تغییر سه بازیگر روی صحنه رفت.  در این سال، نسیم ادبی، سوگل قلاتیان و علی احمدی به ترتیب جایگزین ژاله صامتی، شیوا ابراهیمی و سینا کرمی شده بودند. این بار، مخاطبان نمایش را خیلی خوب ارزیابی کرده بودند و از رفع ایرادات و مشکلات دو سال قبل خشنود و راضی بودند. به‌عنوان نمونه نظر یک مخاطب را در ادامه با هم می‌خوانیم: «نمایش بسیار خوبی بود که به تناقضات جامعه‌ی روشنفکرنما می‌پرداخت. اگر با دقت به دیدن نمایش می‌نشستیم، شاید خودمان یا یکی از اطرافیان را در یکی از شخصیت ها پیدا می کردیم. خسته نباشید. امیدوارم قدم های بعدیتون مستحکم تر باشه.»

سال 94، نمایش پپرونی برای دیکتاتور در تماشاخانه ایرانشهر برای نخستین بار روی صحنه رفت. مخاطبان نمایش، در آن سال، از نمایشنامه‌ی قوی و بازی خوب پژمان جمشیدی شگفت‌زده شده بودند اما از عدم تسلط بازیگران به دیالوگ‌ها و متن، شکایت داشتند. حسین پاکدل پس از تماشای تئاتر پپرونی برای دیکتاتور نوشت: «در آوردن طنز موقعیت به خصوص با نگاه رئالیستى کار بسیار سختىِ و پیچیدگى هاى خودش رو داره که مستلزم یک تجربه است. على احمدى با این چندتا کارش شروع بسیار خوبى داشته و این کار یک نقطه عطف تو زندگیش، پرتابش مى کنه به جلو و اینکه تونسته از آدمهاى با تجربه در این کار استفاده بکنه.
لحظات سکوت این کار بسیار مهمه. مهم ترین بخش این نیست که دیالوگ بگن، مهم ترین وجه اینه که سکوت ها در اومده. شما دیدید که تماشاگر تو لحظات سکوت بیشتر مى خنده.
هیچ کس یک همچین پایانى رو انتظار نداره! تبریک مى گم، بسیار کار هوشمندانه، شریف و جذابى بود.»


عوامل نمایش پپرونی برای دیکتاتور

عوامل نمایش پپرونی برای دیکتاتور عبارت‌اند از:

بازنویس متن: علی ‌احمدی (بر اساس فیلم فرانسوی به نام"اسم"، ماتیو دولاپرت، الکساندر دولاپتولیر/ مترجم: فرامرز زنگنه)

تهیه‌کننده: خسرو احمدی

کارگردان: علی احمدی

بازیگران: خسرو ‌احمدی / رویا ‌میرعلمی / پژمان ‌جمشیدی / محسن ‌کیایی / حدیث بیابانگرد / علی ‌احمدی / با حضور افتخاری فریده ‌سپاه ‌منصور (به صورت ویدیویی)


سایر عوامل نمایش پپرونی برای دیکتاتور
مجری طرح امیرسپهر ‌تقی ‌لو، سیدعماد ‌عامری دستیار کارگردان، برنامه ریز، مدیرتولید مسجاد ‌باقری
مدیر اجرایی آریان امیرخان مدیر پروژه مهبد عقبری
طراح صحنه علی ‌احمدی، نیما نصر مشاور هنری نیما ‌نصر
انتخاب موسیقی و صداگذار پوریا حیدری دستیار دوم کارگردان، منشی صحنه مرتضی ‌احمدی
مدیران صحنه مریم پور احمدی، ارمین عباس‌زادگان مدیر تبلیغات محمدرضا اشرفی
مدیر هنری تبلیغات فرشید عسگری موشن دیزاین احسان ندرخانی
طراح لباس (زنانه) برند تیپتو طراح لباس (مردانه) برند بازلی
حامی و همراه بخش مبلمان برند رست


سخن فرواک

در پایان، اگر شما هم می‌خواهید دور سوم اجرای این نمایش را از دست ندهید، می‌توانید جهت خرید بلیت نمایش پپرونی برای دیکتاتور به سایت تیوال مراجعه کرده و در روزهای 15 شهریور تا 20 مهر سال 1403 در سالن اصلی تئاترشهر به تماشای این نمایش بنشینید.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024