header

تفاوت تهیه‌ کننده و سرمایه گذار در سینما

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/01/14 10:00:08
  • نویسنده: بهگل شهیدی
  • بازدید: 58
  • دیدگاه: 0

تفاوت تهیه‌ کننده و سرمایه گذار در سینما


تهیه کننده سینما و سرمایه گذار در سینما دو نقش مهم در سینما هستند که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. این افراد در فرایند تولید فیلم نقش بسزایی دارند؛ اما وظایف آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. تهیه کننده سینما مسئول جمع‌آوری بودجه، استخدام عوامل و نظارت بر روند تولید، بازاریابی و توزیع فیلم است.

اما سرمایه گذار در سینما فرد یا شرکتی است که بودجه تولید فیلم را تأمین می‌کند؛ ولی سرمایه گذار معمولاً در فرایند تولید فیلم دخالت مستقیمی ندارد؛ ولی ممکن است در تصمیم‌گیری‌های کلی، مانند انتخاب کارگردان یا بازیگران، نقش داشته باشد.

تفاوت وظایف تهیه کننده سینما و سرمایه گذار در سینما

درحالی‌که تهیه کنندگان سینما کل فرایند تولید را مدیریت می‌کنند، سرمایه گذاران در سینما در درجه اول بر تأمین مالی پروژه تمرکز می‌کنند و این در واقع اصلی‌ترین تفاوت در بین وظایف تهیه کننده و سرمایه گذار در سینما است.

در زیر به‌صورت مختصر به شرح وظایف هر کدام از تهیه کننده و سرمایه گذار در سینما به‌صورت مجزا می‌پردازیم:

وظایف تهیه کننده سینما

پیش‌تر در مقالات مرتبط با وظایف تهیه کننده سینما آشنا شدیم که در ادامه به طور خلاصه به 4 مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

• نخستین وظیفه تهیه کننده سینما این است که باید بودجه کافی برای تولید فیلم را تأمین کند. این کار می‌تواند از طریق سرمایه گذاری شخصی، جذب سرمایه گذار یا دریافت کمک مالی از دولت انجام شود.

• همان‌طور که می‌دانید تهیه کننده سینما مسئول استخدام عوامل فیلم، از جمله کارگردان، بازیگران، فیلم‌بردار، تدوینگر و... است. پس به‌عنوان دومین وظیفه، او باید افراد مناسب برای هر نقش را پیدا کند و اطمینان حاصل کند که همه با هم همکاری خوبی دارند.

• سوم این که تهیه کننده سینما مسئول نظارت بر روند تولید فیلم است. او باید مطمئن شود که فیلم طبق برنامه‌وبودجه پیش می‌رود.

• و در آخر تهیه کننده سینما مسئول بازاریابی و توزیع فیلم است. او باید اطمینان حاصل کند که فیلم به مخاطبان موردنظر می‌رسد.

وظایف سرمایه گذار در سینما

همان‌طور که متوجه شدید، سرمایه گذار در سینما یک نقش مهم در فرایند تولید فیلم است. حال به‌صورت خلاصه وظایف او را برای شما بیان می‌کنیم.

ابتدا این که نخستین وظیفه سرمایه گذار در سینما، تأمین بودجه کافی برای تولید فیلم است. این کار می‌تواند از طریق سرمایه گذاری شخصی، مشارکت با سایر سرمایه گذاران یا دریافت کمک مالی از دولت انجام شود.

دومین وظیفه سرمایه گذار در سینما، نظارت بر روند تولید فیلم از نظر مالی است. او باید مطمئن شود که فیلم از نظر مالی مقرون‌به‌صرفه است.

و در آخر سرمایه گذار در سینما در صورت موفقیت فیلم، سود متناسب با فروش فیلم را دریافت می‌کند.

تفاوت تهیه ‌کننده سینما و سرمایه ‌گذار در سینما

تفاوت اصلی تهیه کننده سینما و سرمایه گذار در سینما در این است که تهیه کننده سینما مسئول کلی و تکمیل تولید فیلم است، درحالی‌که سرمایه گذار در سینما تنها مسئول تأمین بودجه تولید فیلم است. علاوه بر تفاوت‌های ذکر شده، تفاوت‌های جزئی دیگری نیز بین تهیه کننده سینما و سرمایه گذار در سینما وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، تهیه کننده سینما معمولاً در صنعت سینما تجربه بیشتری دارد و دانش بیشتری در مورد تولید فیلم دارد. همچنین، تهیه کننده معمولاً نقش فعال‌تری در فرایند تولید فیلم دارد و در تصمیم‌گیری‌های کلی فیلم دخالت می‌کند. در مقابل، سرمایه گذار معمولاً تجربه کمتری در صنعت سینما دارد و دانش کمتری در مورد تولید فیلم دارد. همچنین، سرمایه گذار معمولاً نقش کمتری در تولید فیلم دارد و بیشتر بر جنبه‌های مالی فیلم تمرکز می‌کند.

 در نهایت، تفاوت بین تهیه کننده و سرمایه گذار به توافقی که بین دو طرف انجام می‌شود، بستگی دارد. در برخی موارد، ممکن است تهیه کننده و سرمایه گذار مسئولیت‌های مشابهی داشته باشند؛ اما در برخی موارد دیگر، ممکن است مسئولیت‌ها به طور کامل بین دو طرف تقسیم شود.

آن‌ها اغلب با یکدیگر به همکاری می‌رسند تا یک فیلم را تولید کنند.

در کل تهیه کننده سینما، نقش بسیار مهمی در صنعت سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون دارد. وجود تهیه کننده به‌عنوان صاحب اثر و کسی که فیلم را تولید و پخش کند نقش درست و دقیق در این حوزه است و نبود تهیه کننده سینما و یا سرمایه گذار در سینما باعث می‌شود هیچ فیلم و تئاتری تولید نشود.


چگونه تهیه ‌کننده سینما یا سرمایه ‌گذار در سینما شویم؟

شاید برای شما این سؤال پیش بیاید یا علاقه داشته باشید که بدانید چگونه تهیه کننده سینما یا سرمایه گذار در سینما شوید. همان‌طور که می‌دانید؛ سینما، یک هنر و صنعت است که به دلیل جذابیت ظاهری بسیار زیادی که دارد، عده‌ای را به‌سوی خود جذب می‌کند. به همین خاطر است که مردم زیادی دوست دارند دستی در سینما داشته باشند. این را بدانید که تهیه‌کنندگی اصلاً کار راحتی نیست و به تخصص زیادی نیاز دارد و سختی‌های زیادی را شامل می‌شود.

 از طرف دیگر، تأمین مالی برای تولیدات فیلم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ فیلمسازان است که سرمایه گذاران می‌توانند با سرمایه خود به حل این چالش کمک کنند. بااین‌حال، این را می‌دانیم که سرمایه گذاری در این حوزه می‌تواند پر از ریسک باشد. سرمایه گذاری در سینما به عوامل مختلفی مثل میزان سرمایه و اهداف سرمایه گذاری بستگی دارد. یکی از اهداف سرمایه گذاری در سینما که اکثر اسپانسر‌ها به همین علت به سمت این کار کشیده می‌شوند تبلیغ برند یا محصول تولید شده توسط شرکت خودشان است. این کار به فروش محصولاتشان کمک بسزایی می‌کند.


سخن آخر

ما در این مقاله سعی داشتیم به تفاوت میان تهیه کننده سینما و سرمایه گذار در سینما بپردازیم. چگونگی فعالیت هر کدام از این نقش‌ها در سینما را بررسی کردیم، وظایف هر یک را به‌ طور خلاصه بیان کرده و راه‌های ورود به این عرصه‌ها را برای شما عزیزان ارائه دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر یک از مطالب ذکر شده به مجله فرواک مراجعه فرمایید.




نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024