header

نمایش روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/04/13 02:47:04
  • نویسنده: مبینا قندچی
  • بازدید: 20
  • دیدگاه: 0

نمایش روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند


تئاتر روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده اند به نویسندگی تام استاپارد و برگرفته از هملت شکسپیر در سال 1966 برای نخستین بار منتشر شد؛ عنوان این اثر مستقیماً از صحنه پایانی نمایش هملت گرفته شده است.

تام استاپارد، یکی از چهره های شناخته شده در میان نمايشنامه‌ نويسان معاصر انگليس است که به روايت دوباره نمايش‌نامه هملت اثر شكسپير مي‌پردازد. این اثر که مفاهیم اگزیستانسیالیستی(هستی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرایی) در آن بررسی شده، یکی از بهترین آثار این نویسنده است که تا به حال در میان معروف‌ترین نمایشنامه‌ها در تئاتر معاصر قرار دارد و جایگاه خود را در میان برترین آثار حفظ کرده است.

استاپارد این اثر را در ژانر تراژدی-کمدی نوشته که منتقدان عرصه تئاتر آنرا با نمایشنامه "در انتظار گودو" اثر ((ساموئل بكت)) مقایسه کرده‌اند. این نمایشنامه در سراسر جهان توسط افراد مختلف به نمایش درآمده که در ایران نیز این نمایشنامه به کارگردانی ((الهام صحت))  به اجرا درآمده و ترجمه آن توسط ((مصطفی اسلامیه)) انجام شده است.

خلاصه‌‌ای از نمایش روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند


نمایش تراژدی - کمدی روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده اند، در دنیای نمایشنامه هملت اثر شکسپیر می‌گذرد اما توسط شخصیت‌های سردرگمی روایت می‌شود که در داستان اصلی شکسپیر کاراکترهایی فرعی بودند؛ روزنکرانتز و گیلدنسترن در این اثر نقش اصلی را بر عهده دارند.

نمایش از جایی شروع می‌شود که در صحنه های قبلی شاهزاده هملت توسط پادشاه دانمارک کلادیوس(عموی هملت) که پدر او را برای بدست آوردن تاج و تخت به قتل رسانده بود، به انگلستان تبعید می‌شود. در مسیر سفر به انگلیس هملت یک نامه از سوی عموی خود پیدا می‌کند که دوستان قدیمی اما اکنون غیرقابل اعتماد هملت، روزنکرانتز و گیلدنسترن همسفران او هستند و او را به انگلستان منتقل می‌کنند. در این نامه دستور قتل هملت به محض ورود او به انگلستان  نوشته شده بود اما هملت نامه را به نفع خود تغیر داده و دستور قتل روزنکرانتز و گیلدنسترن در نامه می‌نویسد و خود به دانمارک فرار میکند.

تهیه بلیت: خرید بلیت نمایش "روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند"

نقش‌های اصلی نمایش روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند 


داستان نمایش هول محور دو کاراکتر روزنكرانتز و گيلدنسترن به اجرا درمی‌آید. این دو نفر همشاگردی های هملت در دانشگاه ویتنبرگ هستند که برای دیدن او به دانمارک آمده‌اند اما در پی این سفر ناخواسته وارد یک ماموریت جاسوسی برای کلادیوس می‌شوند که...

نقاط قوت و ضعف تئاتر روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند از نگاه مخاطب 


در این نمایش، کثیری از مخاطبان آن را یک نمایش عالی و لذتیخش معرفی کرده‌اند و از 3 بازیگر اصلی نمایش تعریف و تمجیدهای زیادی صورت گرفته است. اما تعدادی از مخاطبان، از بازی بازیگران فرعی نمایش از کارگردان گله داشتند که چرا برای هزینه کمتر از بازیگران با تجربه برای ایفا نقش‌هایی حتی با دیالوگ کمتر هم استفاده نکرده‌اند. مخاطبان حتی جای یک دراماتوژیست در این نمایش را خالی میدیدند.

عوامل تئاتر روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند 


عوامل تئاتر روزنکرانتز و گیلدسترن مرده‌اند عبارت‌اند از:
نویسنده: تام استاپارد
مترجم: مصطفی اسلامیه
تهیه‌کننده: مهدی سلطانی
کارگردان: الهام صحت
بازیگران: آرش دادگر/ علی امیر خلیلی/ کیانوش جواد اسلامی/ تیام موسوی/ محمد امیر حسنگانی/ سپهر شعبانی/ محمدرضا ملک‌زاده/ البرز میرفندرسکی/ مهدی محمودی/ امیرعباس پرویزی/ معصومه طهماسبی/ نگین محیایی/ حدیثه بیابانی/ ساغر یعقوب پور

سایر عوامل نمایش روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند

سایر عوامل
گروه کارگردانی دلارام صانعی/ محمدرضا ملک‌زاده/ یزدان کمالی طراح پوستر مهدی سلطانی
مجری طرح ایمان یزدی موسیقی حمیدرضا منجر
طراح تیزر حسین صمیمی ساخت تیزر یزدان کمالی
مجری گریم سحر میرزایی/ وحید نوری طراح صحنه حمیدرضا منجر
دوخت لباس زهرا ابدوست طراح لباس ریحون شکری
گروه صحنه و لباس یگانه حسینی/ یلدا هریوندی/ ستایش بیاتانی/ سارا صالحی/ آتنا موسوی طراح گریم بهار طیبی
منشی صحنه ساغر یعقوب‌پور عکاس سمیه شیخ عطار


سخن آخر 
در انتها، با این تفاسیر و مطالب نوشته شده اگر شما به داستان های شکسپیر از جمله هملت علاقه دارید می‌توانید با انتخاب این نمایش لحظات جذابی را برای خود رقم بزنید. برای خرید بلیط نمایش روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند میتوانید به سایت تیوال سر بزنید.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024