header

موسیقی آنی در تئاتر چیست؟

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/01/23 10:00:02
  • نویسنده: نرگس قاسمی
  • بازدید: 26
  • دیدگاه: 3

موسیقی آنی در تئاتر چیست؟


انواع مختلفی از موسیقی در تئاتر با نام‌های مختلف در حیطه موسیقی تئاتر وجود دارند. در واقع تئاتر، از ابتدای امر، هنری منظوم و آهنگین بوده است. در یونان باستان و پیش از ورود بازیگران به صحنه نمایش، تئاترها به‌وسیله گروه کر به مخاطبان منتقل می‌شده‌‌اند.

موسیقی تئاتر می‌تواند به پیشبرد وجوه مختلف تئاتر کمک کند؛ موسیقی راوی است، لحن را نشان می‌دهد، اتمسفر را تنظیم می‌کند و درباره شخصیت‌ها به مخاطب اطلاعاتی می‌دهد.

در ادامه، می‌توان گفت که موسیقی در تجربه مخاطبان تئاتر نیز نقش بسزایی دارد. موسیقی قادر است به مخاطبان کمک کند تا خود را در زمان و مکان داستان نمایش تصور کنند؛ به‌گونه‌ای با شنیدن موسیقی درست آن‌ها می‌توانند احساس کنند بخشی از اتفاق روی صحنه هستند. این عنصر همچنین کمک می‌کند تا تماشاگران در حس و حال نمایش غرق شده و همراه با شخصیت‌ها، احساسات مختلفی همچون خشم، ترس، خوشحالی و... را تجربه کنند.

برای ایجاد حس همراهی در تماشاگر تئاتر، ترکیب انواع مختلفی از موسیقی در کنار یکدیگر به کار برده می‌شود. موسیقی نو، موسیقی سرنوشتی و موسیقی آنی تعدادی از آن‌ها به‌حساب می‌روند. در این مقاله، ما قصد داریم تا به پاسخ‌دادن به سؤال موسیقی آنی در تئاتر چیست؟ بپردازیم. برای مطالعه درباره دیگر انواع موسیقی، شما می‌توانید به دیگر مقالات مجله فرواک در این دسته‌بندی مراجعه فرمایید.

تعریف موسیقی آنی یا لحظه ای در تئاتر

موسیقی آنی در تعریف ساده، به آن نوعی از موسیقی گفته می‌شود که احساسات و هیجانات صحنه‌ها را به مخاطبان انتقال می‌دهند. همان‌طور که از نام آن مشخص است، "آن"ها و لحظه‌های مهمبا موسیقی آنی به مخاطب نشان داده می‌شود. موسیقی آنی، نقاط عطف موسیقایی هر اجرا را به وجود می‌آورد. این نقاط عطف به‌خصوص از نظر احساسی اهمیت دارند. برای مثال، در نقطه اوج جنگ در صحنه‌ای، برای نشان‌دادن درماندگی و ترس شخصیت‌ها باید از موسیقی مناسب استفاده شود؛ موسیقی که احساسات و لحظه را به‌درستی به تماشاگر انتقال دهد. این انتقال باید به‌گونه‌ای باشد که او نیز آن حس ترس و درمانده بودن را درک کند.

در واقع، موسیقی آنی همان نوعی از موسیقی است که اتمسفر قابل‌تغییر هر لحظه را به وجود می‌آورد. این نوع از موسیقی به لحظه‌ها و دگرگونی آن‌ها مربوط است. به همین علت، می‌توان گفت که از طبیعتی هیجانی برخوردار است. به‌وجودآوردن و ساختن این لحظات و هیجانات به‌وسیله موسیقی و اطمینان حاصل‌کردن از تأثیرگذاری آن، کاری چالش‌برانگیز و مشکل است.

پس شاید بتوان گفت که این امر، از مهم‌ترین بخش‌های کار یک آهنگ‌ساز است. چراکه بدون وجود نقاط عطف در موسیقی تئاتر، آن نمایش به لحاظ موزیکال، معنا و مفهوم موردنظر خود را نمی‌رساند.

سخن آخر

تئاتر هنری است که در آن، لحظه‌ها بسیار حائز اهمیت هستند. کوچک‌ترین تغییر در بازی یک بازیگر را در نظر بگیرید. حتی همان کوچک‌ترین تغییر در لحظه نیز بر معنایی که مخاطب از آن تئاتر دریافت می‌کند، اثر می‌گذارد. موسیقی آنی، یا همان موسیقی لحظه ای نیز در هنر تئاتر از عواملی است که این لحظات مهم را به وجود می‌آورد. در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که بدون موسیقی، علی‌الخصوص موسیقی آنی یا لحظه ای آن، تئاتر آن معنا و حس و حالی را که باید، پیدا نخواهد کرد. در این مقاله، ما سعی خود را کردیم تا به پرسش موسیقی آنی در تئاتر چیست؟ پاسخ دهیم؛ بااین‌حال، شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به دیگر مقالات ما در مجله فرواک سر بزنید.


نظرات کاربران

علیرضا

1403/04/03 18:43:05

چه جالب...

مهران عینی

1403/04/03 18:45:38

اینکه اینقدر با جزئیات به مسائل تئاتر می پردازید، قابل تقدیره

سام

1403/06/09 15:43:19

مقاله ای جذاب و پر از نکات مهم.لذت بردم.

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024