header

نمایش افلیا

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/04/11 10:01:01
  • نویسنده: سارا فرخنده طینت
  • بازدید: 32
  • دیدگاه: 0

نمایش افلیا


درام سورئال "افلیا" برداشتی خلاقانه از مشهورترین اثر شکسپیر، هملت، است که تیرماه 1403، در تالار ‌محراب به روی صحنه می‌رود. این نمایش 60 دقیقه‌ای  نگاهی متفاوت به پایان زندگی این شخصیت دارد. نویسنده‌ی این اثر، محمد چرم شیر است که بیش از پنجاه و چهار نمایشنامه‌ی چاپ شده دارد و این بار در اثر جدید خود به سرنوشت افلیا پس از مرگ پرداخته است. سبک نگاه او نگاهی است که از دید مخاطبان این نمایش "خلاق" توصیف شده است.

مروری بر نمایشنامه‌ی هملت و خلاصه‌ی نمایش افلیا

افلیا شخصیتی معصوم و آسیب پذیر دارد که عاشق هملت شده و به شدت به او وابسته است. اوی به دلیل غم و اندوه ناشی از طرد شدن توسط هملت و مرگ پدرش دچار جنون می شود و در نهایت خود را در رودخانه غرق می‌کند. 

در خلاصه‌ی این نمایش آمده: « افلیا مرده است و در برزخ خود با افرادی که آنها را در مرگ خود مقصر می‌داند ملاقات می‌کند.»

نقاط قوت و ضعف نمایش افلیا از نگاه مخاطبان 

به گفته‌ی مخاطبان این نمایش، شقایق فتحی که در آخرین کار خود علاوه‌بر کارگردانی به ایفای نقش هم پرداخته است و توانسته به خوبی از پس هر دو برآمده و تجربه‌ی دلچسبی را برای تماشاگران رقم بزند. انتخاب هوشمندانه‌ی موسیقی و وضوح بیان بازیگرها هم نکاتی بودند که از چشم مخاطب پنهان نماندند و تماشای نمایش را لذت بخش‌تر می کردند. افزون بر این، سن کم بازیگران در کنار بازی‌های تمیز و خوب‌شان هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

شاید بتوان گفت، با توجه به فضای محدود سالن اجرا، تنها مشکلی که تماشاچیان با آن روبه‌رو بودند ورود تماشاگران پس از شروع نمایش و در حین اجرا بود. چرا که این کار موجب اختلال در روند اجرا و عدم تمرکز مخاطبان و بازیگران بوده است. با این حال بنظر می‌رسد مخاطبان از نمایش راضی بوده‌اند و تماشای آن را به دیگران توصیه می‌کنند.

تهیه بلیت: خرید بلیت نمایش "افلیا"

نقش‌های اصلی نمایش افلیا 

«سخت ترین کار تو این سرزمین اینه که زن باشی، من امروز خوشحالم که تو زن نیستی هملت!»

این‌ها بخشی از جملات افلیا خطاب به شاهزاده‌اش، هملت، هستند. این نمایش وقتی جذاب‌تر می‌شود که دو تن از نقش‌های اصلی، یعنی هملت و افلیا، را زنان بازی کنند! برداشت جالبی که گویا برای مخاطبان "افلیا" هم قابل توجه و دلنشین بوده.

عوامل نمایش افلیا

نویسنده: محمد ‌چرم‌شیر

کارگردان، طراح صحنه و لباس: شقایق فتحی

بازیگران: روژان ‌ساعدی، آیسان ‌یعقوبی، اشکان ‌صیاد ‌محلی، امیرحسین ‌رضاپور، زینب صادقی، سعید ‌مختاری، شقایق ‌فتحی

سایر عوامل
دستیار اول کارگردان و برنامه ریز هادی ‌تک ‌زارع دستیار دوم کارگردان امیرحسین ‌رضاپور
موسیقی فرید ‌نوایی طراح صحنه و لباس ‌شقایق ‌فتحی

سخن آخر

در پایان، اگر شما هم علاقمندید بدانید در ملاقات افلیای عاشق با کسانی که در مرگ وی مقصر بوده‌اند چه می‌گذرد، می‌توانید تیرماه 1403 از ششم تا بیست و دوم تیرماه در تالار ‌محراب ‌- ‌سالن ‌‌استاد ‌جمیله ‌شیخی با در دست داشتن بلیت نمایش افلیا به تماشای نمایش بنشینید.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024