header

تجهیزات اصلی صدابرداری در سینما

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/05/07 20:00:00
  • نویسنده:
  • بازدید: 9
  • دیدگاه: 0

تجهیزات اصلی صدابرداری در سینما


برای اینکه فیلم ما در زمینه صدا حرفه‌ای و از کیفیت بالایی برخوردار باشد، تجهیزات صدابرداری حائز اهمیت تلقی می‌شوند.صدا را میتوان یک جهان جذاب پُر از محرک های جدید دانست. این محرک‌ها اغلب بدیهی تلقی می‌شوند؛ در واقع تنها زمانی که به صورت نامناسب و نادرست و با کیفیتی کمتر از حد انتظار از آن‌ها استفاده شود، ما متوجه‌شان می‌شویم. صدا بخش مهمی از یک فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهد و به صورت‌های مختلفی بر روی آن اثر می‌گذارد. صدا را می‌توان یک کلید دانست؛ اگر به عنوان مثال، دیالوگ تحریف شود، اگر باد و صدای پس‌زمینه صدا‌ها را مبهم کند، اگر سطوح خاموش باشند، چیزی که می‌توانسته یک شاهکار سینمایی باشد، نابود خواهد شد.

 برای بسیاری از فیلمسازان مستقل، متاسفانه صدا آخرین چیزی است که به تدوین و ادیت می‌رسد. صدا برای موفقیت و شکست فیلم بسیار مهم تلقی می‌شود، اگر یک تصویر وحشتناک و خشن با صدای عالی ضبط شود میتوان آن را درست و مناسب نامید. از طرفی دیگر اما، اگر صدا خوب نباشد، فیلم شما به شکل یک کار آماتور به عرضه می‌رسد. 

 شناخت کافی از تجهیزات صدابرداری اصلی در سینما و انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها می‌تواند در به وجود آوردن اثری خوش‌ساخت که مخاطبان از آن لذت ببرند ما را یاری کنند. در مقاله نحوه انتخاب تجهیزات صدابرداری در پروژه‌های سینمایی، به عوامل تأثیرگذار در شناخت و انتخاب این تجهیزات به تفصیل پرداخته‌ایم. حال، در این مقاله، ابتدا به سراغ تاریخچه‌ای مختصر از تجهیزات اساسی صدابرداری می‌رویم:

تاریخچه تجهیزات صدابرداری در سینما

اولین تجهیزات صدابرداری برای ضبط بازتولید آن، ابزاری مکانیکی بود که توانایی ضبط صدای انسان را نداشت. این وسیله را میتوان منتسب به قرن نهم دانست؛ زمانی که برادران بنوموسی اولین ابزار موسیقی مکانیکی را اختراع کردند. این ابزار، شامل یک ارگ هیدرولیکی بود که قابلیت بازتولید موسیقی را داشت. این ارگ از تعدادی استوانه قابل تعویض تشکیل شده بود. چارلز بی فاولر در توصیف این ابزار می‌گوید :« این استوانه‌ها با پین‌هایی که بالاتر از سطح قرار داشتند، تا نیمه دوم قرن نوزدهم وسیله اصلی برای تولید و پخش موسیقی به صورت مکانیکی حساب می‌شدند.»

در ادامه و در سال ۱۲۰۶، الجزاری یک ربات انسان نمای قابل برنامه‌ریزی را اختراع کرد که قادر بود صدا را بازتولید کند. با این حال، در عصر معاصر از اولین تجهیزاتی که می‌توانست صدا را به صورت خودکار ضبط کند، فتوگرافی را می‌توان نام برد. این وسیله، در سال ۱۸۵۷ توسط ادوارد لئون اسکات ساخته شد. اولین صدای ضبط شده از انسان در آن سال رقم خورد. در نهایت، از جمله اولین ضبط‌ها، می‌توان به برخی موسیقی‌هایی که با گیتار و ترومپت نواخته شد، اشاره کرد. 

برخی از اصلی‌ ترین تجهیزات صدابرداری در سینما

همان‌طور که گفته شد، تجهیزات صدابرداری صوتی برای ایجاد یک تجربه سینمایی بسیار مهم هستند. کیفیت صدا یکی از جنبه های مهم تولید فیلم است و تجهیزات صوتی مناسب می تواند یک تولید را به سطح جدیدی ارتقا دهد. کیفیت وسایل و ابزار صدا می تواند تأثیر قابل توجهی بر تجربه کلی مخاطبان داشته باشد، بنابراین انتخاب تجهیزاتی که نیازهای تولید را برآورده می کند بسیار مهم است. در اینجا برخی از اجزای کلیدی تجهیزات صدابرداری در سینما آورده شده‌اند:


1. میکروفون: میکروفون‌ها تجهیزاتی هستد که اولین گام در ضبط صدا به شمار می‌روند. آن‌ها برای دریافت صداها از یک مکان و فاصله خاص طراحی شده‌اند. بنابرموقعیت، انواع مختلفی از میکروفون‌ها وجود دارد که می‌توان از بین آن‌ها انتخاب کرد. برخی از رایج‌ترین میکروفون‌های مورد استفاده در تولید فیلم‌های سینمایی، میکروفون‌های لاوالیر، میکروفون‌های شاتگان و میکروفون‌های خازنی هستند.

2. آمپلی فایرها: آمپلی‌فایرها یا همان تقویت‌کننده‌ها برای تقویت صدایی که توسط میکروفون گرفته شده به کار می‌روند. طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که صدا را بدون ایجاد  نویز تقویت کنند. آمپلی‌فایرها از مدل‌های کوچک و قابل حمل تا مدل های بزرگ و حرفه ای وجود دارند. هر یک از انواع آمپلی‌فایر، برای مدیریت سیستم‌های صوتی مختلفی استفاده می‌شوند.

3. پردازشگرهای صدا: پردازشگرهای صدا تجهیزاتی هستند که از آن‌ها برای دستکاری صدا پس از ضبط آن توسط میکروفون، استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها می‌توانند صدا را برای ایجاد احساسی خاص در نتیجه تغییر دهند. برخی از پردازشگرهای رایج صدا شامل واحدهای Reverb، EQ و کمپرسور‌ها می‌شوند.

4. بلندگوها: بلندگوها، آخرین قدم در مراحل مربوط به صدا به شمار می‌روند. آن‌ها برای بازتولید صدای تقویت شده و پردازش شده در نظر گرفته می‌شوند. از انواع بلندگوها می‌توان به بلندگوهای تمام برد، ساب‌ووفر و بلندگوهای سقفی اشاره کرد.

سخن آخر

به طور کلی، کیفیت تجهیزات صدابرداری یا صوتی می تواند تأثیر بسزایی بر تجربه کلی مخاطبان داشته باشد. انتخاب ابزار مناسب برای یک پروژه سینمایی، در ایجاد یک تجربه خوب برای مخاطبان، که پیام و احساس مورد نظر را نیز با وضوح ارائه می کند، ضروری است. تجهیزات اصلی صدابرداری در سینما، آن‌قدر پر تعداد نیستند، با این حال، با توجه به پروژه و هدف آن، ممکن است از ابزار و تجهیزات پیشرفته‌تری نیز استفاده شود. برای آشنایی بیشتر با انواع این وسایل و کارکردها و اهمیت آن‌ها، می‌توانید به دسته‌بندی صدا در سینما مراجعه کنید. 


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024