header

نمایش عروسی خون

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/04/13 03:18:32
  • نویسنده: مبینا قندچی
  • بازدید: 29
  • دیدگاه: 0

نمایش عروسی خون


نمایش عروسی خون توسط نویسنده اسپانیایی فدریکو گارسیا لورکا در قالب نثر و نظم نوشته شده که در سال 1931 نوشته شده است. عروسی خون اولین نمایشنامه از سه‌گانه لورکاست که "یرما" و "خانه برناردا آلبا" دو اثر دیگر این سه گانه هستند. بسیاری معتقدند این سه اثر، سه‌گانه‌ای سیاسی می‌باشند که دوران ژنرال فرانکو و سیاست‌های دیکتاتورگونه او را نقد می‌کنند. نمایشنامه‌های لورکا مملو از لالایی های فولکلور و شعرهایی است که در روستاهای اسپانیا توسط زنان و مردان روستایی خوانده می‌شوند علاوه بر این تمام دیالوگ های به کار رفته در نمایشنامه ها شعر هستند و شعر گونه و لطیف به نمایش در می آیند.

موضوع اصلی این نمایش مسئله مرگ و زندگی‌ست که به شکل باستانی و دیرینه با استفاده از اسطوره ها و افسانه ها به نمایش در می‌اید به طوریکه تماشاگر را به دنیای پر از احساسات تیره‌ای که به حسادت، تعقیب و پایان تراژیک یعنی مرگ منجر می‌شود، میکشاند. عشق به عنوان نیرویی که میتواند بر مرگ غلبه کند به نمایش در آمده و آداب و رسوم سرزمین  نویسنده را به تصویر میکشد. همه این احساسات از طریق نمادهایی به نمایش در می‌آیند؛ وسواس نسبت به خنجر، چاقو و کارد که در نمایش عروسی خون جلب توجه کرده و در عین حال مرگ را پیش‌بینی می‌کنند.

این اثر الهام گرفته از رویداد تراژتیک واقعی که در ۲۲ ژوئیه ۱۹۲۸ در کورتخو دل فرایله (در ناحیه نیخار، استان آلمریا) رخ داده، گرفته شده که دو شخصیت معروف محلی، پاکیتا لا کوخا و پسرعمویش را به هم پیوند می‌دهد.

خلاصه‌ای از نمایش عروسی خون

نمایش از جایی آغاز می‌شود که دختری در یکی از روستاهای اسپانیا در شب عروسی خود همه چیز را دگرگون کرده و با نامزد سابق خود که مردی متاهل است فرار می‌کند. این مرد که لئوناردو نام دارد، خانواده‌اش در یک نزاع باعث کشته شدن پدر و برادر داماد شده‎‎‌اند...

تهیه بلیت: خرید بلیت نمایش "عروسی خون"

نقش‌های اصلی نمایش عروسی خون 

از نقش های اصلی میتوانیم به لئوناردو، عروس، دامادومادر داماد اشاره کرد که در طول نمایش داماد تحت تاثیر سخنان مادرش به دنبال لئوناردو است تا آبروی از دست رفته ‌اش را برگرداند.

نقاط قوت و ضعف تئاتر عروسی خون 

در این نمایش، کثیری از مخاطبان آن را تئاتری جذاب و کامل از هر نظر مثل بازیگری، نورصحنه، کارگردانی، موسیقی و... معرفی کرده‎‌اند. همچنین تسلط بازیگران دیالوگ های سنگین اسپانیایی و اجرای این نمایش به زبان اصلی یکی از نکاتی بود که مورد توجه و تشویق مخاطبان قرار گرفته است.

تنها ضعفی که در بین نظرات به چشم میخورد کیفیت کم بالانویس صحنه نمایش است که گویا ردیف های اول تا سوم به خوبی نمیتوانستند آن را به خوبی ببینند و در دیالوگ ها طولانی نمایش، این متن با فونت کوچک نمایش داده شده که مخاطب به در خواندن آن دچار مشکل شده‌اند.

عوامل تئاتر عروسی خون 

عوامل تئاتر عروسی خون عبارت‌اند از:

نویسنده: فدریکو ‌گارسیا ‌لورکا

مترجم: احمد شاملو

کارگردان: حسین ‌زینالی

بازیگران: نگار ‌اصغری/ مرتضی ‌صفائی ‌نائینی/ غزاله ‌آشوب/ محمد ‌سیفی ‌دلی/ رضا جباری نیک/ ندا ‌منصوری/ ماهور ‌بابائی/ الهام ‌صیادی/ عمادی/ مریم ‌محمدمیرزا/ هلیا ‌باشتنی/ آریو ‌بنیادی

سایر عوامل
دستیارکارگردان دریا امیری کیا/ نگار اصغری ساخت آکسسوار ساسان قریشی
منشی صحنه غزاله آشوب طراح پوستر، بروشور کبری امیر یگانه‌
طراح صحنه حسین زینالی مجری نور علی حیدری قمصری
طراح لباس پری ناز اسفندیاری تیزر، ویدئو فاطمه رسول زاده/ آروین ایلبیگی
دوخت لباس نوشین اثنی عشری خواننده مرتضی صفائی نائینی‌
دوخت پرده معصومه طباطبایی گیتار رضا جباری نیک
طراحی و ساخت عروسک حسین زینالی کاخن سید مهدی قره گزلی
در انتها میتوان گفت تئاتر عروسی خون نشان دهنده عناصری چون جامعه سنت گرا و مرد سالارانه، ستم به زنان، عشق‌های فروخورده و آداب و سنن فرهنگ اسپانیا را به نمایش میگذارد.. شما در طول این نمایش بدون اینکه به اسپانیا سفر کرده باشید میتوانید یک تئاتر اسپانیایی را از نزدیک تماشا کنید. برای خرید بلیط میتوانید به سایت تیوال سر بزنید.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024