header

نمایش کالیگولا

نمایش کالیگولا

بازدید: 12

دیدگاه: 1

نمایش کالیگولا


نمایش 75 دقیقه‌ای کالیگولا (بر اساس کالیگولا اثر آلبرکامو) با ترجمه‎ پری صابری و کارگردانی رویا اسدی از روز ۲۸ مرداد لغایت 4مهرماه در ایرانشهر ‌- ‌سالن ‌استاد ‌سمندریان به روی صحنه می‌رود.

در خلاصه‌ی تئاتر کالیگولا آمده:
"کالیگولا در مواجهه با مرگ معشوقه‌اش دگرگون میشود. آگاهی از مرگ و این حقیقت که انسان‌ها میمیرند و هیچ کس خوشبخت نیست، او را به سمت جنون سوق میدهد. از نظر کالیگولا، زندگی ارزشی ندارد و همین پوچی او را به سرحد ابتذال و اشتباه می‌اندازد. این نمایشنامه از نظر کامو، یک نمایشنامه‌ی «ایده» است و بر اساس ایده‌ی پوچی، که کامو به آن معتقد بود به رشته تحریر درآمد."

نمایش کالیگولا اثر آلبر کامو یکی از آثار مهم ادبیات قرن بیستم است. این نمایشنامه به بررسی زندگی و شخصیت کالیگولا، امپراتور روم می‌پردازد و موضوعات عمیق فلسفی، اخلاقی و اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهد. کامو در این اثر به تحلیل جنون، قدرت و تنهایی انسان می‌پردازد و از کالیگولا به‌عنوان نماد جستجوی بی‌پایان انسان برای معنا در دنیایی بی‌معنا استفاده می‌کند.


خرید بلیت نمایش کالیگولا

 نمایش کالیگولا از دید مخاطبان

نمایش کالیگولا از دیدگاه تماشاگران دارای انتقادات و نکات مثبتی بوده است. به اعتقاد برخی تماشاگران، انتخاب بازیگران برای برخی از نقش‌ها  به درستی صورت نگرفته است و این موضوع تأثیر زیادی بر روی تجربه تماشاگران گذاشته است. تناقض سنی بین شخصیت‌ها می‌تواند باعث سردرگمی و عدم ارتباط عمیق با داستان شود و این نکته‌ای مهم است که باید در انتخاب بازیگران مورد توجه قرار گیرد. همچنین، اشاره به کندی ریتم نمایش نیز نکته‌ی قابل تاملی است. ریتم نمایش می‌تواند بر جذب توجه تماشاگران تأثیر بگذارد و اگر ریتم کند باشد، ممکن است تجربه تماشاگران را تحت تأثیر قرار دهد. اما نکات مثبت از نگاه تماشاگران، بازی خانم خدایاری وطراحی صحنه‌ی خوب و به ویژه طراحی لباس متناسب با روزگار کالیگولا در روم باستان نشان می‌دهد که تلاش‌های زیادی در پروژه انجام شده است. به طور کلی، به نظر می‌رسد که این اجرا با وجود چالش‌هایی که داشت، هنوز هم قابلیت‌های خوبی برای تماشاگران دارد و می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.


عوامل نمایش کالیگولا 

عوامل تئاتر کالیگولا عبارتند از:

دراماتورژ و کارگردان: رویا اسدی

مترجم :پری صابری

بازیگران: میکائیل شهرستانی / محمدرضا میرحسینی / علی ‌کشوری / سعید ‌پارسا / رها ‌خدایاری / امیرعباس توفیقی / علیرضا کوهپیما / آرین نعیمی / فرهاد ‌اعتمادی / هادی ‌دلیرآقایی / علی ‌فرخنده‌نژاد ‌فرد


سایر عوامل کالیگولا
طراح لباس شیرین ‌فرخنده ‌نژاد آهنگساز علیرضا شفقی نژاد
مدیر اجرایی آریان امیرخان موسیقی نگار رحیمیان (هارپ، پیانو)، ساینا نیکبخت (هارپ، پیانو)
طراح چهره پردازی مها دوستی طراح صحنه میکائیل شهرستانی
عکاس فرزاد اعتمادی، علی محمدی


سخن فرواک 

اگر شما علاقه‌مند به نمایشی با سبک تلفیقی هستید، می‌توانید با خرید بلیت نمایش کالیگولا، از 28مردادماه لغایت 04 مهرماه در ایرانشهر ‌- ‌سالن ‌استاد ‌سمندریان به تماشای تئاتر کالیگولا بنشینید.

نویسنده: علی هاشمی فرد


نظرات کاربران

علی طبایی

1403/06/26 08:33:10

یکی از بهترین نمایشنامه هاست امیدوارم اجراشون هم خوب باشه ...!

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024