header

نمایش خاک سفید

نمایش خاک سفید

بازدید: 1

دیدگاه: 0

نمایش خاک سفید


نمایش80 دقیقه‌ای خاک سفید، به نویسندگی محمود ‌احدی ‌نیا وکارگردانی محمدرضا ‌هلال ‌زاده از 26 مهرماه  1403 لغایت 11 آبان 1403 در خانه ‌نمایش ‌دا ‌- ‌سالن ‌شماره ‌۱ روی صحنه می‌رود.نمایش خاک سفید، پیش از این در سال ۱۴۰۰ در پردیس تئاتر شهرزاد و همچنین امسال در تماشاخانه هیلاج و خانه نمایش دا اجرا شده بود. اجرای نمایش جدید خاک سفید، هر روز در ساعت ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود و در طی ۱۱۴ اجرای قبلی، ۱۱۵۰۰ تماشاگر را پذیرایی کرده است. این آمار نشان‌دهنده استقبال خوب از این نمایش است.


خلاصه ای از نمایش خاک سفید

در خلاصه‌ی نمایش خاک سفید آمده: 

سه برادر در یک خانواده به سر می‌برند که هر یک دیدگاه‌ها و شخصیت‌های متفاوتی دارند. با پیشرفت داستان، اختلافات بین برادرها تشدید می‌شود و این تنش‌ها به مرحله‌ای می‌رسند که باعث وقوع حادثه‌ای غم‌انگیز و مرگ یکی از برادران می‌شود. نمایش خاک سفید به اتفاقات ۲ ساعت قبل از تخریب محله خاک سفید توسط نیروهای پلیس پرداخته است. 

محمدرضا هلال‌زاده، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما، پس از سه سال نمایش «خاک سفید» را دوباره به صحنه آورده است. در مصاحبه‌ای، وی توضیح داد که این نمایش بر اساس اتفاقاتی که در سال ۷۹ در محله «خاک سفید» رخ داده، طراحی شده است. داستان زندگی یک خانواده را محور اصلی کار قرار داده‌اند تا معضلات اجتماعی و رخدادهای این محله را به تصویر بکشند. هلال‌زاده تأکید کرده است که این اثر نمایشی به طور کامل واقعی و رئالیستی است و تلاش او این بوده که اجرا تا حدی شبیه به یک فیلم سینمایی رئال باشد، به طوری که بیننده حس کند واقعیت را در صحنه مشاهده می‌کند. به گفته کارگردان نمایش خاک سفید، تمام دغدغه این بود که نمایش را صددرصد واقع گرایانه به صحنه ببرم به شکل که اجرا با یک فیلم سینمایی رئال مطابقت داشته باشد.

نمایش خاک سفید از دید مخاطبان

به نظر تماشاگران نمایش خاک سفید، در واقع، خاک سفید با توجه به محتوایش که به روایت زندگی افرادی در طبقه پایین جامعه می‌پردازد، به خوبی نمایانگر چالش‌ها و مصائب مردمان سیاه‌بخت است. این نمایش می‌تواند به دور از کلیشه‌ها، نگاهی عمیق و انسانی به مشکلات جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، داشته باشد.

همچنین اشاره مخاطبان به کم‌رنگ شدن این نوع درام نویسی در تئاتر معاصر و درخواست برای توجه بیشتر به چنین آثاری، نکته‌ای محوری است. درام اجتماعی با محوریت انسان و واقعیت‌های زندگی، می‌تواند بازتاب‌دهنده چالش‌های اجتماعی و اقتصادی باشد و مخاطبان را به تامل و تفکر درباره جامعه خود وا دارد.

در خصوص دکور و طراحی لباس به خوبی با مضمون و تم نمایش همخوانی داشته و توانسته‌اند فضایی مناسب برای روایت داستان ایجاد کننددر نهایت، نمایش خاک سفید توانسته با اجرای قوی، داستان جذاب و بازی‌های مؤثر بازیگران، نظر مخاطبان را جلب کند. در ادامه برخی از نظرات مخاطبان را باهم می‌خوانیم:

متن نمایش معمولی بود، ولی با اجرای فوق‌العاده بازیگران، به یک تجربه فوق‌العاده تبدیل شد. امیدوارم دوباره چنین اجرایی را با همین بازیگران ببینم!

نمایش عالی با بازی درجه یک کل تیم مخصوصا کاراکتر نقره...


 عوامل نمایش خاک سفید

عوامل نمایش خاک سفید عبارتند از: 

نویسنده: محمود ‌احدی ‌نیا

کارگردان: محمدرضا هلال‌زاده

تهیه کننده: حنیف سروری

بازیگران: حسین کریمی / فرید ‌رحمتی / مهدی ‌یگانه / میلاد ‌معیری / عباس ایمانی / مرجان ‌قمری / سامان خلیلیان / ارسلان عابدی / شریان زارع / علی خوشرو / المیرا ‌صارمی / حسین ‌صادق‌نائینی


سایر عوامل
طراحی و ترکیب صدا امیرعلی حسینی ‌ طراح لباس حانیه فاطمیان ‌
اصلاح رنگ و نور ایمان ‌اسماعیلی مشاور رسانه ای شقایق فرشته ‌
مدیر تبلیغات ‌بهناز شهسوار موسیقی امیرعلی حسینی
طراح چهره پردازی تبلیغات سیدجلال موسوی طراح صحنه ‌مجتبی ‌رجبی‌معمار
گروه دستیاران محمدمهدی ‌بیات و ابوالفضل ‌گودرزی ‌


سخن فرواک

اگر شما علاقه‌مند به نمایشی با سبک درام هستید، می‌توانید با خرید بلیت نمایش خاک سفید از 26مهرماه 1403 لغایت 11 آبان ماه1403 در خانه ‌نمایش ‌دا ‌- ‌سالن ‌شماره ‌۱ به تماشای نمایش خاک سفید بنشینید.

نویسنده: علی هاشمی فرد


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024