header

برندگان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/02/18 10:00:31
  • نویسنده: بهگل شهیدی
  • بازدید: 27
  • دیدگاه: 0

برندگان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی


جشنواره فیلم فجر یک جشنواره سینمایی در ایران است. این جشنواره از سال ۱۳۶۰ تا به امروز در ایران توسط سازمان سینمایی فارابی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.جشنواره فیلم فجر جایگزین جشنواره بین‌المللی تهران است که بعد از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران به وجود آمد.تا سال ۱۳۷۴ این جشنواره فقط برای تولیدات سالانه سینمای ایران بود؛ اما بعد از آن به‌صورت بین‌المللی برگزار شد. حال می‌خواهیم به برندگان سیمرغ بهترین کارگردانی‌ها در جشنواره فجر که موفق به دریافت سیمرغ بلورین شدند، بپردازیم. در ادامه، خلاصه‌ای از فیلم‌های برنده در سال‌های 70 تا 80 را بررسی می‌کنیم.

سیروس الوند، برنده سیمرغ بهترین کارگردانی برای یکبار برای همیشه

در دوره یازدهم جشنواره فجر، سیروس الوند موفق به دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی برای فیلم یک‌بار برای همیشه شد. داستان درباره محمود، نقاش ساختمان است که از همسرش جدا زندگی می‌کند. تصمیم دارد برای کار به ژاپن برود... . سیروس الوند در این فیلم جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فجر را کسب کرد.

محمد بزرگ‌نیا، برنده سیمرغ بهترین کارگردانی برای جنگ نفت‌کش‌ها

در دوره دوازدهم این جشنواره، محمد بزرگ‌نیا برای فیلم جنگ نفت‌کش‌ها موفق به دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی شد. داستان، زمان جنگ ایران و عراق است. کشتی‌های نفت‌کش ایرانی مورد حمله دشمن قرار می‌گیرند... محمد بزرگ‌نیا برای این فیلم جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فجر را کسب کرد.

داریوش مهرجویی برای فیلم پری

در سیزدهمین دوره از جشنواره فجر در سال 1373 داریوش مهرجویی برای داستان پری که در زندگی و روابط خود با اطرافیانش به مشکل خورده است و کتابی را در اتاق برادر فوت شده‌اش، پیدا می‌کند موفق به دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی شد. در این داستان، کتاب، مسیر زندگی‌ پری را عوض کرده و او را به سوی کشف معنای زیستن سوق می‌دهد... .

دوره دستیاری کارگردان و برنامه‌ریزی سینما و تئاتر

ثبت نام اولین "دوره دستیاری کارگردان و برنامه‌ریزی سینما و تئاتر" توسط مجموعه فرواک هنر آغاز شد. این دوره تخصصی در قالب 12 جلسه با آموزش استاد مهران شهرآشوب (با بیش از 20 سال تجربه در تئاتر، سینما و تلویزیون) برگزار می شود. دانشجویان گرامی پس از قبولی در آزمون پایانی، مدرک کتبی معتبر اخذ خواهند کرد که با اخذ این گواهی از مجموعه فرواک هنر، شانس حضور در پروژه های اختصاصی این مجموعه و همچنین پروژه های مختلف سینمایی را خواهند داشت.

brose

کیومرث پوراحمد برای فیلم خواهران غریب

داستان ازاین‌قرار است که نرگس و نسرین، دختران دبستانی، روز جشن مدرسه یکدیگر را می‌بینند. آن‌ها می‌فهمند که خواهران دوقلو هستند. پدر و مادرشان جدا شده‌اند و یکی با مادرش زندگی می‌کند و دیگری با پدر... . کیومرث پوراحمد در این فیلم جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فجر در سال 1374 را دریافت کرد.

· مجید مجیدی برنده سیمرغ بهترین کارگردانی برای فیلم بچه‌های آسمان

داستان راجع به پسری به اسم علی است که کفش‌های خواهرش را گم می‌کند. ازآنجایی‌که زهرا کفش دیگری ندارد و پدرشان هم توان خرید کفش نو را ندارد، قرار می‌گذارند که نوبتی کفش را بپوشند. علی هر روز در مسیر مدرسه منتظر زهرا می‌شود تا کتانی‌ها را از او بگیرد، تا اینکه در مدرسه مسابقه‌ای برگزار می‌شود که جایزه آن کتانی است... . مجید مجیدی کارگردان این فیلم، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فجر را دریافت کرد.

ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم آژانس شیشه‌ای

در سال 1376، در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر ابرهیم حتمی کیا برای کارگردانی داستانی راجع به عباس، بسیجی شهرستانی که ترکش خمپاره‌ای را کنار شاهرگ گردنش از دوران جبهه به یادگار دارد؛ موفق یه دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی میشود. او به اصرار همسرش (نرگس) برای معاینه به تهران می‌آید و در خیابان با همرزم سابقش کاظم روبرو می‌شود که با اتومبیلش مشغول مسافرکشی است... . ابراهیم حاتمی کیا در این فیلم جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فجر را دریافت کرد.

رسول ملاقلی‌پور برای فیلم هیوا

داستان درباره هیوا اکبری است، او پس از گذشت پانزده سال از مفقودشدن همسرش (حمید) تصمیم می‌گیرد که از مناطق جنگی و خانه‌ای که در آن زندگی می‌کرده، بازدید کند... . رسول ملاقلی‌پور در این فیلم جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فجر را  در سال 1377 دریافت کرد.

بهمن فرمان‌آرا برنده سیمرغ بهترین کارگردانی برای فیلم خانه‌ای روی آب

داستان راجع به مانی، پسر جوان دکتر سپید بخت است. او پس از پانزده سال به کشور باز می‌گردد؛ اما در فرودگاه به جرم حمل مواد مخدر بازداشت می‌شود... . بهمن فرمان‌آرا در این فیلم جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فجر را دریافت کرد.

مجید مجیدی برای فیلم باران

داستان فیلم درباره لطیف است، کارگری روستایی که به دلیل مشکلاتی بیکار می‌شود... . مجید مجیدی جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فجر را برای این فیلم دریافت کرد.

رسول صدرعاملی برای فیلم من ترانه 15 سال دارم

رسول صدرعاملی در سال 1380 مفتخر به دریافت جایزه سمیرغ بهترین کارگردانی شد. داستان فیلم درباره ترانه است، دختر نوجوانی که مادرش را از کودکی از دست داده و پدرش در زندان است. او با مادربزرگش زندگی می‌کند تا اینکه پسر پولداری به اسم امیرحسین به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد... .

سخن آخر

در این مقاله به برندگان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در دوره دهم تا بیستم جشنواره فجر پرداختیم. شما عزیزان برای آشنایی بیشتر با حرفه سینما، اخبار، تکنیک‌ها و مطالعات این حوزه می‌توانید به دیگر مقالات مجله فرواک مراجعه کنید.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024