header

وظایف تهیه کننده سینما

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/01/19 10:00:11
  • نویسنده: بهگل شهیدی
  • بازدید: 25
  • دیدگاه: 1

وظایف تهیه کننده سینما


یکی از مهم‌ترین افراد در تولید یک فیلم سینمایی، تهیه‌کننده است. او کسی است که مسئول تمام مراحل تولید فیلم، از ایده‌پردازی تا اکران است. تهیه‌کنندگان در طول تمامی مراحل تولید یک فیلم سینمایی، وظایف زیادی را بر دوش خود دارند. همچنین می‌توان گفت شکست یا موفقیت یک فیلم تا حدود زیادی به عملکرد و انجام وظایف تهیه‌کننده آن اثر بستگی دارد.

برای اینکه تهیه‌کننده‌ای بتواند در کار خود موفق شده و اثر را به‌خوبی به سرانجام برساند، باید مسئولیت‌های خود را به‌درستی انجام دهد. در این مقاله، ما قصد داریم تا به بررسی وظایف تهیه‌کننده در سینما بپردازیم.

به‌صورت کلی، وظایف تهیه‌کننده در سینما، به 3 قسمت اصلی تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

وظایف تهیه‌کننده قبل از تولید

از جمله وظایف تهیه‌کننده سینما قبل از تولید می‌توان این را گفت که او مسئول استخدام و مدیریت عوامل تولید فیلم است. او همچنین باید با کارگردان، بازیگران و سایر عوامل تولید همکاری کرده تا ایده‌ای جذاب و قابل‌اجرا برای فیلم پیدا کند. باید در نظر گرفت که این ایده، باید باتوجه‌به شرایط بازار و مخاطبان هدف انتخاب شود.

تهیه‌کننده همچنین باید با سرمایه‌گذاران، اسپانسرها و سایر منابع مالی، برای تعیین و تأمین بودجه فیلم مذاکره کند. آن‌ها بودجه اثر را بر اساس هزینه‌های تولید آن و سود پیش‌بینی شده، مشخص می‌کنند.

این از وظایف تهیه‌کننده است که با کارگردان، بازیگران، فیلم‌بردارها، تدوینگرها و سایر عوامل تولید به‌درستی تعامل داشته باشد. این تعامل باعث می‌شود تا فیلم باکیفیت مطلوب و موردنظر به تولید برسد. همچنین تهیه‌کننده سینما باید بر روند تولید فیلم بازبینی کرده و از پیشرفت مرحله‌به‌مرحله کار مطمئن شود.

وظایف تهیه‌کننده در حین تولید

یک تهیه‌کننده سینما، کسی است که باید مطمئن شود فیلم بر طبق برنامه‌وبودجه از قبل تعیین شده تولید شود. علاوه‌برآن، وظایف تهیه‌کننده ایجاب می‌کند که او بر روند تولید فیلم نظارت کرده و در صورت نیاز، تغییراتی را در برنامه‌ریزی‌ها به وجود آورد. تهیه‌کننده باید از وقوع هرگونه مشکلی که ممکن است باعث توقف یا تأخیر تولید فیلم شود، جلوگیری کند. او باید با مهارت‌های حل مسئله و مدیریت بحران خود، برای مشکل‌های به وجود آمده یا احتمالی، راه‌حل‌های مناسبی در نظر بگیرد.

وظایف تهیه‌کننده بعد از تولید

تهیه‌کننده، کسی است که فیلم را به مخاطبان آن معرفی کرده و شرایط مناسب برای اکران موفق فیلم را فراهم می‌کند. وظایف تهیه‌کننده سینما شامل برنامه‌ریزی برای تبلیغات فیلم و برقراری ارتباط مناسب با رسانه‌ها و پلتفرم‌های پخش فیلم نیز می‌شود.

مهارت‌های موردنیاز برای انجام این وظایف

تهیه‌کننده سینما، باید مهارت‌های مختلفی داشته باشد تا بتواند وظایفی را که لازم است به بهترین شکل انجام دهد. از جمله مهارت‌های تهیه‌کننده که داشتن آن‌ها برای او ضروری است می‌توان موارد زیر را نام برد:

مهارت‌های مدیریتی

مهارت‌های تهیه‌کننده باید شامل مهارت‌های مدیریتی در سطح بالا باشد؛ این مسئله ازاین‌جهت حائز اهمیت است که او در نهایت مدیر اصلی در هر پروژه سینمایی به شمار می‌رود. یک تهیه‌کننده سینما می‌بایست با استفاده از مدیریت درست برای مشکلات و اختلاف‌نظرهای موجود در پشت‌صحنه، پاسخ‌های مناسبی پیدا کند.

مهارت‌های ارتباطی

عیار مهارت‌های تهیه‌کننده در صنعت سینما با روابطی که با بقیه افراد برقرار می‌کند، سنجیده می‌شود؛ چراکه یک تهیه‌کننده سینما، برای پیشبرد اثر نیاز دارد تا از اشخاص مختلفی کمک بگیرد. برای آشنایی و تعامل درست با افراد تأثیرگذار، یک تهیه‌کننده خوب باید مهار‌ت‌های ارتباطی مناسبی را در خود پرورش دهد.

مهارت‌های مدیریت مالی

در بین وظایفی که برای تهیه‌کننده تعریف نمودیم، وظیفه‌های مربوط به تعیین، تأمین و برنامه‌ریزی برای بودجه را هم ذکر کردیم. در واقع، حرفه تهیه‌کنندگی با پشتیبانی مالی اثر بسیار در ارتباط است. تهیه‌کننده‌ای که نتواند منابع مالی را به‌درستی مدیریت کرده و در نهایت همه مراحل را باکیفیت مطلوب جلو ببرد، تهیه‌کننده خوبی به شمار نمی‌رود. به همین جهت مهارت‌های تهیه‌کننده در مدیریت و تأمین منابع مالی بسیار تعیین‌کننده به شمار می‌روند.

مهارت‌های حقوقی و قانونی

یک تهیه‌کننده حرفه‌ای باید به میزان کافی از اطلاعات حقوقی و قانونی مربوط به عقد قراردادها و مسائل مربوط به ساخت و پخش فیلم برخوردار باشد. مهارت‌های تهیه‌کننده در زمینه‌های حقوقی به همه عوامل آرامش خاطر می‌دهد و پروژه را از تنگناهای ممکن عبور می‌دهد.

در نهایت می‌توان اضافه کرد که تهیه‌کننده سینما، باید فردی خلاق، ریسک‌پذیر و دارای روحیه کار تیمی باشد. چرا که باید بتواند با افراد مختلف در صنعت سینما همکاری کرده و از پذیرفتن چالش‌ها نترسد.

سخن آخر

باتوجه‌به نکاتی که در این مقاله بیان شد، می‌توان نتیجه گرفت که تهیه‌کنندگی حرفه‌ای بسیار پرچالش و با مسئولیت‌های متعدد است. در واقع تهیه‌کننده، اصلی‌ترین شخصی است که به مدیریت پروژه می‌پردازد. حتی می‌توان ادعا کرد که یک تهیه‌کننده کلیدی‌ترین نقش را برای به‌ثمررسیدن یک اثر سینمایی دارد. در این مقاله، ما سعی داشتیم تا وظایف تهیه‌کننده در سینما و مهارت‌های موردنیاز برای انجام آن‌ها را برای شما بیان کنیم.

بااین‌حال، برای آشنایی بیشتر با این رشته، شما می‌توانید به دیگر مقالات این دسته‌بندی در مجله فرواک مراجعه فرمایید.


نظرات کاربران

حسن هاشمی فرد

1403/02/14 11:40:11

دقیق بود

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024