header

چگونه تهیه کننده شویم؟ در سینما

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/01/01 10:00:00
  • نویسنده: بهگل شهیدی
  • بازدید: 45
  • دیدگاه: 0

چگونه تهیه کننده شویم؟ در سینما


تهیه‌کنندگی در سینما، شغلی پرماجرا و چالش‌برانگیز است. تهیه‌کنندگان، نقش مهمی در تولید فیلم‌های سینمایی دارند. آن‌ها صاحبان هر اثر سینمایی هستند و مدیریت کلی پروژه را بر عهده دارند. فراهم کردن منابع مالی و غیر مالی برای پروژه نیز بر دوش آن‌ها است. اگر به این حرفه علاقه دارید و می‌خواهید در آن مشغول به کار شوید، باید آموزش و آگاهی مورد نیاز را به دست آورده و مهارت‌های خود را افزایش دهید.

با‌این‌حال، اگر این پرسش در ذهن شما است که چگونه تهیه‌کننده شویم، باید گفت هیچ راه ثابتی برای تهیه‌کننده شدن وجود ندارد. تنها مهارت و دانش لازم نیست؛ این حرفه، به طی کردن مسیر تجربه نیز نیاز دارد.

مسیر گام به گام تهیه کننده شدن

به صورت کلی و در تعریف ساده می‌توان گفت برای تبدیل شدن به یک تهیه‌کننده سینما، باید مراحل زیر را طی کنید:

آموزش: همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، اولین قدم برای تبدیل شدن به یک تهیه‌ کننده سینما، کسب آموزش و آگاهی در مورد این صنعت است. این یادگیری می‌تواند از طریق مطالعه فردی، شرکت در دوره‌های آموزشی یا کار در پروژه‌های سینمایی انجام شود.

مدیریت: تهیه‌کننده، نقش مهمی در مدیریت یک پروژه سینمایی دارد. به همین علت است که برای یک تهیه‌ کننده ضروری است تا از مهارت‌های مدیریتی بالایی برخوردار باشد. این مهارت‌های مدیریتی، شامل مهارت‌های سازمان‌دهی و مذاکره هستند.

ارتباط موثر: تهیه‌کنندگی شغلی است که در آن ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف اجتناب ناپذیر است. این افراد از پیش‌زمینه‌های مختلفی هستند. کارگردانان، بازیگران، فیلمبرداران، تدوینگران و... از جمله اشخاصی به شمار می‌روند که یک تهیه‌کننده باید به طور مؤثر با آن‌ها ارتباط ایجاد کند. ایجاد یک دایره ارتباطاتی بزرگ، می‌تواند به تهیه ‌کننده کمک کند تا پروژه‌های سینمایی بیشتری را به دست آورد. علاوه بر آن، هر چه او افراد بیشتری را بشناسد، پروژه‌های در حال انجامش را بهتر می‌تواند به ثمر برساند.

کسب تجربه: با این وجود، بهترین راه برای تبدیل شدن به یک تهیه‌کننده سینما، کسب تجربه عملی است. می‌توان با کار کردن با یک گروه تولید فیلم، یا با همکاری با یک کارگردان کاربلد، تجربه‌های با ارزشی کسب کرد.

نکات اولیه برای یک تهیه کننده

برای موفق شدن در عرصه تهیه کنندگی و تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای در این رشته، نکات ابتدایی وجود دارند که ما تعدادی از آن‌ها را در ادامه ذکر کرده‌ایم:

صبر و حوصله: تهیه‌کنندگی سینما، شغلی پر زحمت و پر از چالش است. بنابراین اولین نکته برای یک تهیه‌کننده این است که باید صبر و حوصله کافی داشته باشد و از شکست‌ خوردن نترسد.

ریسک‌پذیری: کار هنری، علی‌الخصوص سینما، همیشه با ریسک همراه است. همان‌طور که بالاتر نیز گفته شد، احتمال شکست وجود دارد. به همین دلیل، یک تهیه‌کننده باید ریسک‌پذیر باشد و از پذیرفتن ریسک‌های منطقی نترسد.

تنوع‌بخشی: اگر برای شروع کار تهیه‌کنندگی، شخصی تصمیم دارد از راه سرمایه‌گذاری وارد شود، بهتر است تا سرمایه‌ خود را در چند پروژه‌ مختلف تقسیم کند. این تنوع هم باعث تجربه‌اندوزی او شده و هم ریسک کار او را پایین می‌آورد.

آگاهی از بازار: برای تصمیم‌گیری‌های درست در زمینه تولید فیلم، تهیه‌کننده سینما باید از وضعیت بازار و روندهای سینمایی، آگاهی داشته باشد.

مشاوره با یک متخصص: تهیه‌کنندگان در ابتدای کار، ممکن است که به موانعی بر‌بخورند و در شرایطی پیش‌بینی‌نشده قرار بگیرند. در این حالت و در صورت لزوم، می‌توان از یک متخصص سینمایی برای مشاوره در زمینه تهیه‌کنندگی سینما کمک گرفت.

کسب تجربه برای تهیه کنندگی

همان‌طور که گفتیم، کسب کردن تجربه، تقریباً مهم‌ترین قدم در مسیر تهیه‌کنندگی است. در ادامه تعدادی از راه‌های کسب تجربه را برای شما بیان کرده‌ایم.

·کارآموزی در یک گروه تولید فیلم، یک راه عالی برای کسب تجربه در عرصه تهیه‌کنندگی در سینما به حساب می‌آید. در کارآموزی، می‌توان با مراحل مختلف تولید فیلم آشنا شده و با افراد زیادی در صنعت سینما، ارتباط برقرار کرد.

·همکاری با یک تهیه‌کننده باتجربه، یک راه دیگر برای اندوختن تجربه در این زمینه است. در همکاری با یک تهیه‌کننده باتجربه، این امکان وجود دارد تا به صورت دست اول، از دانش و تجربه او بهره‌مند شد.

·تولید فیلم‌های کوتاه یا مستند نیز راه خوبی برای ساختن اولین تجربه به عنوان یک تهیه‌کننده به شمار می‌رود. تولید فیلم‌های کوتاه یا مستند، هزینه کمتری نسبت به تولید فیلم‌های بلند دارد؛ در این فیلم‌ها می‌شود با کمترین امکانات، تجربه تولید فیلم و چالش‌های آن به دست آورد.

·حضور در جشنواره‌های فیلم، یک راه عالی برای آشنایی با افراد مختلف در صنعت سینما و کسب تجربه در عرصه تهیه‌کنندگی است. در جشنواره‌های سینمایی، می‌توان با تهیه‌کنندگان، کارگردانان، بازیگران و سایر عوامل تولید فیلم‌های مختلف، ملاقات و ارتباط برقرار کرد.

با کسب آموزش و تجربه کافی، می‌توانید به عرصه تهیه‌کنندگی در سینما وارد شوید و در تولید فیلم‌های سینمایی نقش مهمی ایفا کنید.

سخن اخر

تهیه‌کنندگی سینما شغلی پر از ریسک است که رسیدن به آن و ماندگاری در این حرفه، به صبر و حوصله‌ی بسیاری احتیاج دارد. در این مقاله ما سعی کردیم تا پرسش چگونه تهیه‌کننده شویم را برای شما پاسخ دهیم؛ شما را با چالش‌های بر سر راه برای تبدیل شدن به یک تهیه‌کننده آشنا کردیم و همینطور راه و روش‌هایی برای رسیدن به این حرفه به شما ارائه دادیم. حال اگر شما مخاطبان عزیز، علاقمندید تا درباره‌ این حرفه بیشتر بدانید، به مقالات تخصصی ما در مجله فرواک مراجعه کنید.


نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024