header

راه های ورود به حرفه کارگردانی سینما

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1402/12/27 10:00:00
  • نویسنده: پریچهر امامی
  • بازدید: 30
  • دیدگاه: 0

راه های ورود به حرفه کارگردانی سینما


رشته کارگردانی فیلم و سینما، رشته خاصی از بیان خلاقانه است. در واقع این رشته فرایندی است از نظارت و هدایت ساخت یک فیلم به‌منظور اینکه تصورات ذهنی نویسنده به اجرا درآید. هدف کارگردانی فیلم، خلق اثری است که از نظر بصری چشمگیر، به لحاظ احساسی تأثیرگذار و از لحاظ فکری برای مخاطب درگیرکننده باشد.

رشته کارگردانی سینما بسیار گسترده است و جزء اصلی‌ترین زیر شاخه‌ها در صنعت فیلمسازی به شمار می‌آید؛ این رشته، حرفه‌ای خلاقانه و هنری است که شامل تصمیمات و انتخاب‌های ماهرانه‌ای است که توسط کارگردان انجام می‌شود.

کارگردان، یک داستان‌نویس، شاعر، نقاش و موسیقیدان است. همان‌طور که "گیرمو دل تورو" نیز اشاره کرده است < <کارگردان این قدرت را دارد که جهان را دوباره زنده کند.> 

 کارگردان یک فیلم، مسئول نظارت به کل فرایند ساخت فیلم، از پیش‌تولید تا اکران است. او اغلب به‌عنوان مهم‌ترین چهره در تولید فیلم در نظر گرفته می‌شود. همچنین در کارگردانی سینما باید خلاقیت بالایی داشته باشد و از توانایی قوی برای گفتن داستان به‌صورت خلاقانه بهره‌مند باشد. باید بتواند به‌عنوان یک رهبر قوی ظاهر شود و گروه خود را برای رسیدن به چشم‌اندازش راهنمایی کند؛ روحیه کارگروهی داشته باشد که سایر دست‌اندرکاران بتوانند ایده‌های خود را به طور مؤثر با او در میان بگذارند. در نهایت، کارگردان، مسئول محصول نهایی است تا یک اثر هنری منسجم و جذاب خلق شده و به دید مخاطب برسد.

اگر شما به کارگردانی علاقه‌مند هستید یا قصد دارید وارد این عرصه هنری شوید، در این مقاله از مجله فرواک راه‌های ورود به حرفه کارگردانی سینما را به شما معرفی می‌کنیم.

دوره دستیاری کارگردان و برنامه‌ریزی سینما و تئاتر

ثبت نام اولین "دوره دستیاری کارگردان و برنامه‌ریزی سینما و تئاتر" توسط مجموعه فرواک هنر آغاز شد. این دوره تخصصی در قالب 12 جلسه با آموزش استاد مهران شهرآشوب (با بیش از 20 سال تجربه در تئاتر، سینما و تلویزیون) برگزار می شود. دانشجویان گرامی پس از قبولی در آزمون پایانی، مدرک کتبی معتبر اخذ خواهند کرد که با اخذ این گواهی از مجموعه فرواک هنر، شانس حضور در پروژه های اختصاصی این مجموعه و همچنین پروژه های مختلف سینمایی را خواهند داشت.

brose

انواع راه‌های ورود به حرفه کارگردانی سینما

 برای تبدیل‌شدن به یک کارگردان فیلم و ورود به حرفه کارگردانی سینما، دو راه آکادمیک و تجربی وجود دارد. شما می‌توانید برای افزایش شانس خود به‌منظور تبدیل‌شدن به یک کارگردان موفق، هر دوی این روش‌ها را امتحان کنید.

آموزش کارگردانی سینما از راه آکادمیک

دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها، مکانی عالی برای یادگیری دانش فنی و مهارت‌های لازم برای کارگردانی سینما هستند. در این مراکز آموزشی، به شما دور‌ه‌هایی مانند فیلمنامه‌نویسی، بازیگری، تدوین، فیلم‌برداری و… آموزش داده می‌شود. علاوه‌برآن، شما را برای کارگردانی سینما با ابزارها و تکنیک‌های مختلف فیلمسازی آشنا می‌کنند. مسیر آکادمیک، یک راه عالی برای یادگیری در مورد تاریخ و تئوری سینما است. با پیش‌گرفتن این راه، شما این فرصت را خواهید داشت که با دیگر فیلمسازان آشنا شوید و شبکه‌ای قوی از ارتباطات در این صنعت بسازید.

یادگیری کارگردانی سینما از راه تجربی

برای یادگیری کارگردانی سینما علاوه بر تحصیلات آکادمیک از راه‌های تجربی مختلفی نیز می‌توانید وارد این عرصه شوید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

1. فیلم‌های خود را بسازید: یک راه‌حل تجربی برای ورود به عرصه کارگردانی سینما که می‌تواند به شما کمک کند تا در همه جنبه‌های فیلمسازی تجربه کسب کنید ساختن فیلم کوتاه است. از دوربین‌های ساده یا گوشی‌های خود برای این منظور استفاده کنید؛ فیلم‌های خود را به جشنواره‌ها ارسال کنید. این مورد به شما کمک می‌کند، قبل از حرکت به سمت پروژه‌های بزرگ‌تر، کار خود را تقویت کنید.

2. در فیلم‌های مختلف به‌عنوان کارآموز حاضر شوید: با کار در نقش‌های متفاوتی مانند دستیار کارگردان، دستیار فیلم‌برداری یا موقعیت‌های ابتدایی دیگر، برای کارگردانی سینما تجربه کسب کنید. این موضوع به شما امکان را می‌دهد روند ساخت فیلم را از نزدیک مشاهده کنید و نکات مهم صنعت فیلمسازی را بیاموزید. همچنین با سایر افراد در این صنعت نیز ارتباط برقرار کنید.

3. درگیرشدن با جشنواره‌های سینمایی: یکی دیگر از راهکارهای تجربی، درگیرشدن با جشنواره‌های سینمایی است. این راه برای کارگردانی سینما به شما این فرصت را می‌دهد با فیلمسازان دیگر ملاقات کنید، در جریان آخرین تکنیک‌های سینمایی قرار گیرید. به‌طورکلی، درک عمیق‌تری از این صنعت به دست آورید در نهایت، وقتی مقداری تجربه کسب کردید و مجموعه‌ای از کار را ایجاد کردید؛ ایده خوبی است که مدیری پیدا کنید تا بتواند به شما در توزیع فیلم‌هایتان کمک کند.

حرف آخر

در اینجا سعی کردیم، راه‌های ورود به حرفه کارگردانی سینما را کاملاً برای شما بازگو کنیم. در مجموع، ورود به حرفه کارگردانی سینما، نیازمند کار سخت و عزم راسخ است. شما به‌عنوان کارگردان، باید علاقه و عشق عمیقی به فیلمسازی داشته باشید. این اشتیاق و انگیزه کمک‌کننده است تا بتوانید بر بسیاری از چالش‌ها و مشکلات که در طول فرایند ساخت فیلم با آن‌ها مواجه می‌شوید غلبه کنید. لازمه این حرفه، تلفیقی از کسب دانش، مهارت و تجربه است. با سخت‌کوشی و پشتکار می‌توانید رؤیای خود را به واقعیت تبدیل کنید و دیدگاه‌های خلاقانه خود را در صفحه‌نمایش زنده کنید. ما و مجله فرواک هم در این راه کنار شما خواهیم بود.



نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024