header

مهارت‌های کلیدی برای تقویت بازیگری

share-icon
  • تاریخ انتشار: 1403/05/31 17:00:00
  • نویسنده: سارا فرخنده طینت فرد
  • بازدید: 10
  • دیدگاه: 0

مهارت‌های کلیدی برای تقویت بازیگری


بازیگری در طول چهارصد سال گذشته بسیار تکامل یافته است. این تکامل را می‌توان، نتیجه تغییر سلیقه مخاطبان و پیشرفت هنر بازیگری دانست. در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی چند مهارت کلیدی که می‌تواند به بهبود کیفیت بازیگری کمک کند، بپردازیم.


ارتباط با شخصیت و درک نقش

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای تقویت بازیگری، توانایی ارتباط با شخصیت و درک نقش است. این ارتباط به بازیگر اجازه می‌دهد تا به عمق شخصیت نفوذ کرده و آن را به‌صورت واقعی و باورپذیر بر روی صحنه به نمایش بگذارد. در این میان، نقش کارگردان نیز بسیار حیاتی است؛ چراکه راهنمایی اصولی او می‌تواند به بازیگر در شخصیت‌پردازی صحیح و درک عمیق نقش کمک کند. جهت آشنایی بیشتر، شما عزیزان می‌توانید به دسته‌بندی شناخت نقش در بازیگری مراجعه کنید و با تکنیک اغاز تا پایان، برگرفته از کتابی با همین عنوان، آشنا شوید.


تحقیق و تحلیل نقش

تحقیق درباره نقش و تحلیل دقیق آن، یکی دیگر از مهارت‌های ضروری برای هر بازیگر است. بازیگر باید زمان کافی را صرف تحقیق درباره پیشینه و ویژگی‌های شخصیتی موردنظر، کند. این تحقیق ممکن است شامل بررسی شرایط شغلی، خانوادگی، اجتماعی و حتی روانی شخصیت باشد. مشاهده کردن و یافتن شخصیتی نزدیک به نقش موردنظر در دنیای واقعی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای مثال اگر می‌خواهید برای ایفای نقش یک راننده خود را آماده کنید، می‌توانید در رفت‌وآمدهای روزمره خود به رانندگان وسایل نقلیه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، توجه کنید. با مشاهده‌ی دقیق و توجه به جزئیاتی مانند نوع لباس پوشیدن، نحوه راه رفتن، لحن حرف زدن و... سعی کنید به دید عمیق‌تری از شخصیت راننده‌ی نقش خود برسید.  


پرسش‌های بنیادی درباره شخصیت

از دیگر مهارت ها برای تقویت بازیگری و آشنایی با نقش پیشنهادی، یافتن پاسخ برای پرسش‌هایی بنیادین درباره شخصیت است. بازیگر باید قادر باشد پرسش‌های بنیادی درباره شخصیت خود را مطرح کند. پرسش‌هایی مانند "چه کسی هستی؟"، "شغلت چیست؟"، "چند سال داری؟"، و "موقعیت اجتماعی و اقتصادی‌ات چیست؟". بازیگر با توجه به متن داستان و نظرات کارگردان، به این پرسش‌ها پاسخ داده و سعی می‌کند تا به نقش نزدیک شود. پاسخ به این پرسش‌ها به بازیگر کمک می‌کند تا شخصیت را بهتر بشناسد و آن را به درستی به تصویر بکشد.


تقویت تخیل

تقویت تخیل یکی از ابزارهای قدرتمند بازیگری است. . تخیل به بازیگر کمک می‌کند تا خود را به جای نقش گذاشته و در دنیای او زندگی ‌کند. علاوه بر این تخیلات بازیگر به او اجازه سفر در داستان و درگیر شدن با پیچ و خم‌های آن را می‌دهد. این مهارت به بازیگر کمک می‌کند تا احساسات و واکنش‌های طبیعی را در قالب نقش به تصویر بکشد و شخصیت نقش موردنظر را به گونه‌ای قابل باور بازی کند.


تقویت بدن و بیان

تقویت بدن و بیان از مهارت‌ها اساسی برای تقویت بازیگری است. بازیگر بدون بیان درست و زبان بدن اصولی و متناسب در ایفای درست نقش با شکست مواجه خواهد شد. علاوه بر این، بازیگری که بر زبان بدن و بیان خود تسلط خوبی داشته باشد، می‌تواند حتی بدون استفاده از کلام، احساسات و پیام‌های مختلف را به مخاطب منتقل کند. درواقع تمرینات حسی، بدن و بیان به فعالیت‌های روزمره و روزانه یک بازیگر حرفه‌ای بدل می‌شوند. در حقیقت بازیگر پس از تمرین‌های بسیار، به خوب شنیدن، خوب دیدن و توجه به جزئیات، دقت و تمرکز بر محیط و... عادت می‌کند. عادت کردن به این تمرینات است که باعث می‌شود، او کنترل و تسلط فراوانی بر احساسات و نحوه بروز دادن یا بروز ندادن احساسات، داشته باشد. 


تحلیل نمایشنامه

از دیگر مهارت‌های تقویت بازیگری، بررسی و تحلیل نمایشنامه است. درک بازیگر از متن داستان و درک تمامی اجزا و علت و معلول‌های آن منجر به عملکرد دقیق‌تر بازیگر می‌شود. بازیگر تنها به درک شخصیت و نقش خودش نیاز ندارد. او باید تمام شخصیت‌های اصلی و فرعی داستان را مورد بررسی قرار دهد. ارتباط شخصیت‌ها در روند داستان و روایت درست آن، بسیار مهم و موثر است. البته بازیگر در فهمیدن و تحلیل اصولی نمایشنامه تنها نیست. کارگردان و نویسنده در جلسات دورخوانی به فهم بازیگران از نقش‌ و داستان کمک بسیاری می‌کنند. جهت مطالعه بیشتر، می‌توانید به دسته‌بندی تجزیه و تحلیل نمایشنامه در بازیگری مراجعه کنید.


جسارت در مواجهه با نقش

یکی دیگر از مهارت‌های کلیدی برای تقویت بازیگری، جسارت در مواجهه با نقش است. حتی بازیگران باتجربه نیز در مواجهه با نقش‌های جدید ممکن است احساس سردرگمی کنند. اما این جسارت و شجاعت در بررسی نقش و تمرین‌های مستمر است که به بازیگر کمک می‌کند تا بر نقش مسلط شده و آن را با اعتماد به نفس اجرا کند.


سخن آخر

بازیگری هنر پیچیده‌ای است و نیازمند تمرین‌های مداوم بدنی و ذهنی است. علاوه بر این، بازیگران باید به طور مداوم تحقیق و مطالعه داشته باشند تا بتوانند در این حرفه موفق شوند. مهارت‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، می‌تواند به بازیگران در تقویت و پیشرفت حرفه‌ای آنها کمک کند. شما هنردوست گرامی جهت مطالعه عمیق‌تر و بیشتر در این حوزه، می‌توانید به مقاله ویژگی‌های مهم بازیگر تئاتر در مجله فرواک مراجعه کنید.



نظرات کاربران

Copyright © ۲۰۱۸ – 2024